Strategia de content marketing - re7consulting
Alternative Text

Cei 10 pasi din strategia de Content Marketing

Informatia a reprezentat dintotdeauna un element esential in ecosistemul digital, inca de la aparitia internetului si a primelor website-uri. In ultimii 20 de ani, insa, a avut loc o explozie a platformelor digitale, iar apetitul oamenilor pentru consumul de content a depasit orice imaginatie.

De la clipurile nevinovate cu pisici, consumate din nevoia de amuzament, si pana la documentatiile complexe, necesare ca pas preliminar in luarea unei decizii vitale de business, continutul reprezinta un element esential in ecosistemul digital de secol XXI.

Explozia consumului de continut in ultimii ani aproape ca a obligat afacerile sa isi adapteze metodele de promovare la noua paradigma, pentru a continua sa isi indeplineasca obiectivele de business.

Desi exista de peste 100 de ani, Marketingul prin continut a devenit cu adevarat popular in ultimii 20 de ani, odata cu aceasta schimbare in obiceiurile de consum ale oamenilor.

Daca, in urma cu un secol, Content marketing insemna ca John Deere publica revista “The Furrow”, iar Michelin facea furori cu ghidul sau de peste 300 de pagini, astazi strategia de Content marketing s-a mutat in digital si ofera avantaje si beneficii uriase brandurilor care aleg sa se promoveze prin acest serviciu.

Despre aceasta strategie vom discuta in cele ce urmeaza. Mai precis, in acest articol, vom vorbi despre:

  • Ce este strategia de Content Marketing
  • De ce este importanta o strategie de Marketing prin continut pentru un business
  • Cei 10 pasi din strategia de Content marketing

Acest Ghid este amplu.

Asadar, fara a mai pierde timpul, incepem cu:

Ce este strategia de Content Marketing?

Una dintre cele caracteristicile fundamentale ale marketingului prin continut este pozitionarea unica pe care o are in sfera serviciilor de marketing.

Daca celelelalte servicii de marketing propun o abordare directa, intruziva, de promovare a produselor sau a serviciilor, content marketing-ul propune o strategie care pune accentul pe oferirea unei experiente pozitive prin rezolvarea unei nevoi pe care potentialul client o are, nevoie a carei rezolvare incearca sa o gaseasca urmand un proces de informare.

Intr-o maniera simplista, procesul este urmatorul:

  • Potentialul client are o problema

Acesta nu stie, in acest pas, ca produsul sau serviciul tau reprezinta solutia la problema lui.

  • Acceseaza motorul de cautare Google…

… in speranta ca va gasi o posibila rezolvare pentru problema sa.

  • Gaseste un articol in prima pagina din Google

Acolo te gaseste pe tine, care ai anticipat aceasta problema si oferi, intr-un articol de blog, solutia la problema lui, prin evidentierea avantajelor, beneficiilor si a modului in care produsul sau serviciul tau ii rezolva problema.

De aceea, prin prisma definitiei oficiale:

“Strategia de Content Marketing analizeaza modalitatile prin care content marketing-ul poate fi utilizat in mod strategic in diferitele etape pe care un potential comparator le parcurge, in drumul catre o achizitie, dar si in etapele de post-sales, care definesc relatia acestuia cu brandul.”

In principiu, etapele pe care un potential client le parcurge poarte numele de Buyer Journey si sunt evidentiate de funnel-ul de Content marketing prezentat mai jos (Free to Download – Click Dreapta + Save Image As):

Etapele pe care un client le parcuge, din momentul in care constientizeaza ca are o nevoie, si pana la actiunea propriu-zisa de rezolvare a acestei nevoi, sunt evidentiate in funnel-ul de mai sus sub modelul AIDA.

AIDA este un acronim care defineste fiecare pas realizat de o persoana in procesul de achizitie:

  • Awareness (Constientizare – primul contact cu brandul)
  • Interest (Interes – potentialul client acorda o atentie preferentiala ofertei tale)
  • Decision (Decizie – potentialul client e convins ca oferta ta e solutia potrivita si se decide sa treaca la achizitie)
  • Action (Actiune – potentialul client adauga produsul in cos si efectueaza plata)

Sigur, complexitatea acestui proces difera de la o nisa la alta, de la produs la produs, sau de la un model de business la altul.

De exemplu, in cazul unei afaceri care promoveaza produse premium, in sistemul de tranzactionare Business-to-Business (B2B), funnel-ul de Content marketing va fi mai complex.

In acest caz, fiind vorba de produse sau servicii premium, cu o valoare ridicata, dar si tinand cont de faptul ca audienta tintita este caracterizata, in mod normal, de un nivel ridicat de educatie, potentialul client va petrece mai mult timp pentru a se documenta temeinic referitor la avantajele si beneficiile ofertei.

Nu acelasi lucru se poate spune despre un business care tranzactioneaza produse de larg consum, precum incaltaminte, de exemplu.

In aceasta situatie, potentialul client se va decide mult mai repede sa treaca de la etapa de Awareness la cea de Actiune.

Are nevoie doar sa ia contact cu o reclama, cu un landing page bine facut sau cu un produs expus corespunzator, care sa ii fie pe plac.

Asta nu este tot, insa.

Funnel-ul de content marketing afisat anterior defineste numai pasii pe care o persoana ii parcurge in etapa de pre-sales.

Ei bine, intr-o campanie de marketing prin continut, buyer journey-ul nu se opreste in pasul de achizitie.

Relatia dintre brand si client trebuie sa continue in etapa de post-sales, care este cel putin la fel de importanta ca etapa de pre-sales.

De ce?

Pentru ca, in pasii din etapa de post-sales, se obtin cu adevarat benficiile pe care o strategie de Content Marketing le poate oferi, beneficii precum loialitate si evanghelism.

Iata cum arata funnel-ul de Content Marketing in etapa de post-sales (Free to Download – Click Dreapta + Save Picture As):

Stabilirea traseului pe care potentialul client il va parcurge pana la cumparare, precum si a modalitatilor prin care Marketingul prin continut poate fi utilizat in mod strategic in fiecare pas din buyer journey, reprezinta una dintre etapele de urmat in constructia unei strategii de Content marketing.

De aceea, cred ca este timpul sa vorbim despre acesti pasi.

Ei bine, pasii pe care trebuie sa ii realizezi in crearea si implementarea unei strategii de Marketing prin continut sunt urmatorii:

Dupa cum vezi, realizarea unei strategii de Content marketing reprezinta un proces complex, de aceea este bine ca, inainte de a porni la drum, sa ne punem intrebarea:

Este importanta o strategie de content marketing pentru un business?

Noi spunem ca da, iar argumentele sunt destul de clare.

La fel cum o echipa de fotbal nu intra pe teren fara un plan de joc bine pus la punct, nu este indicat sa implementezi o campanie de Content marketing fara a avea o strategie clara.

Strategia de Content Marketing este vitala pentru ca iti ofera indiciile necesare pentru a urma un proces educat, in cunostinta de cauza.

Mai mult, o strategie de Content marketing bine pusa la punct iti ofera beneficii care exced procesul de creatie a continutului, sprijinind, de asemenea, procesele de distributie, de alegere a canalelor potrivite, de localizare a audientei potrivite, de masurare eficienta a rezultatelor si de optimizare.

Pe langa aceste beneficii, o strategie de marketing prin continut este vitala pentru un business pentru ca:

  • Asigura coeziunea in campania de Content marketing

Astazi dispunem de o multitudine de platforme care ne permit sa publicam si sa distribuim continut, acolo unde este si audienta noastra.

Insa, implementarea campaniei de Content marketing “in orb”, fara a urma o strategie clara, nu face decat sa iti consume timp si bani.

O strategie clara face lumina in tot acest proces, oferindu-ti insight-urile necesare pentru a sustine o campanie eficienta, adaptat platformelor de distributie si, mai important, in asentiment cu preferintele audientei tintite.

  • Contribuie la crearea unei identitati de brand puternice

Construirea unei identitati de brand puternice nu a fost niciodata mai importanta asa cum este azi. Nivelul extrem de ridicat de competitivitate pe nisele de afaceri solicita o atentie determinanta asupra a ceea ce inseamna identitate de brand.

Potentialii cumparatori au la dispozitie o multime de variante din care isi pot alege produsul sau serviciul dorit, astfel ca strategiile de marketing cu accent pe reduceri de pret si alte artificii de marketing axate pe produs se pierd in zgomotul competitional.

De aceea, astazi companiile isi indreapta atentia catre dezvoltarea unei personalitati unice, punand accentul pe strategii care sa sustina si sa dezvolte relatii cu potentialii clienti la nivel de brand, stimuland, astfel, indici de performanta precum loialitatea de brand.

In acest context, Marketingul prin continut reprezinta cartea castigatoare, datorita caracteristicilor unice pe care acest serviciu le inglobeaza.

  • Maximizeaza profitul

Strategia de Content marketing are aplicabilitate pe termen mediu si lung, ceea ce inseamna ca nu vei obtine rezultatele dorite intr-o saptamana.

Daca ai putina rabdare, insa, si urmezi minutios o strategie clara de marketing prin continut, rezultatele vor fi extrem de multumitoare si se vor vedea in cresterea:

  • vizibilitatii de brand
  • traficului intregistrat pe site
  • conversiilor
  • numarului clienti
  • gradului de loialitate fata de brand
  • veniturilor

…dar si in imbunatatirea reputatiei, si in scaderea investitiilor de bani si timp necesare pentru promovare.

  • Sustine alte servicii de marketing

Fiind un serviciu extrem de flexibil, Marketingul prin continut poate fi utilizat intr-o strategie mixta de promovare, integrat alaturi de alte servicii precum SEO (Search Engine Optimization), Social Media Marketing, Google Ads sau Email Marketing.

In acest sens, prin implementarea unei strategii de Content marketing, alaturi de aceste servicii, vei stimula, practice, obtinerea unor rezultate superioare si pentru celelalte servicii.

Este important sa ai in vedere un lucru important in acest pas, si anume ca o strategie de Content marketing este eficienta atunci cand urmeaza indeaproape strategia generala de business.

Plecand de aici, trebuie sa mai stii ca o strategie de Marketing prin continut este eficienta in ecosistemul de promovare al unei afaceri doar atunci cand strategia de ansamblu a business-ului este compatibila cu strategia de content.

Atentie!

Strategia de Content marketing nu este acelasi lucru cu Strategia de Content!

Daca strategia de marketing prin continut analizeaza modalitatile prin care o companie poate utiliza Marketingul prin continut in diferitele etape pe care un potential client le parcurge pe drumul catre conversie, strategia de content reprezinta un plan de ansamblu care stabileste daca si cum poate fi folosit continutul in fiecare aspect al unei afaceri, pentru indeplinirea obiectivelor de business.

Am expus mai clar diferenta dintre cele doua tipuri de strategii in articolul despre ce inseamna marketing prin continut, publicat pe blogul re7consulting.

Acum, ca ne-am lamurit cu importanta de a avea o strategie clara in cadrul unei campanii de Marketing prin continut, sa trecem mai departe la:

Cei 10 pasi din strategia de Content Marketing

Noi am localizat 10 pasi de implementat in cadrul unei strategii de Marketing prin continut eficiente.

Acest pasi iti vor oferi insight-urile necesare pentru a obtine o imagine de ansamblu asupra publicului-tinta, a canalelor cele mai relevante, dar si a tipurilor de continut pe care trebuie sa le utilizezi, pentru a-ti atinge obiectivele.

De asemenea, vei implementa un sistem bine pus la punct de administrare a campaniei de Content Marketing, dar si de masurare a rezultatelor obtinute.

Primul pas din strategie este:

Stabilirea obiectivelor si a KPI-urilor (Key Performance Metrics)

Alegerea obiectivelor de atins cu ajutorul unei campanii de Marketing prin continut se va face tinand cont de obiectivele de business.

De aceea, este necesar ca procesul pe care il urmezi trebuie sa cuprinda o gandire strategica, tintind, astfel, direct catre obiectivele SMART.

Sigur ca SMART poate fi tradus exact asa si inteles ca trebuie sa fii inteligent in alegerea obiectivelor, in SMART, in acest caz, este un acronim care reprezinta 4 pasi esentiali in stabilirea obiectivelor.

Astfel, obiectivele pe care ti le setezi trebuie sa fie:

  • Specifice
  • Masurabile
  • Adordabile/Realizabile
  • Time-Bound/Incadrate intr-o perioada clara de timp

Uite un template FREE pentru localizarea simpla, rapida si eficienta a obiectivelor SMART.

Cateva dintre obiectivele pe care le poti atinge intr-o campanie de Content marketing sunt:

  • Crearea de continut util si valoros
  • Constructia unei audiente online, in jurul brandului
  • Pozitionarea ca autoritate pe nisa afacerii
  • Vizibilitate de brand
  • Vizibilitate in Google
  • Atragerea de backlink-uri pentru SEO
  • Generarea de trafic
  • Atragerea de potentiali clienti

Bun, atunci care e treaba cu KPI-urile?

Ei bine, KPI-urile (Key Performance Metrics) reprezinta obiectivele concrete pe care atasezi obiectivelor generale.

De exemplu, daca obiectivul meu este sa cresc numarul de oameni care viziteaza site-ul companiei, KPI-ul vizeaza cresterea de X% a traficului pe site, masurat in Google Analytics.

Sau, daca obiectivul este cresterea vizibilitatii in Google, KPI-ul va viza pozitionarea site-ului pe prima pozitie din Google pe X cuvinte cheie

Stabilirea unui Buyer Persona

Cum poti fi sigur ca solutiile pe care le oferi ajung la persoanele care chiar au nevoie de ele?  Raspuns: nu poti fi sigur; nu fara a realiza un profil de client ideal.

Buyer Persona este rezultatul unei cercetari minutioase asupra tipologiei ideale de client pentru un business.

Procesul de realizare al acestui profil presupune alocarea unor indicatori financiari, demografici, psihografici sau de comportament unui actor fictiv care reprezinta clientul ideal al afacerii.

Acest profil te ajuta la intelegerea audientei potrivite, avand, astfel, oportunitatea de a personaliza strategia de Content Marketing in acord cu profilul clientului ideal.

Iata un exemplu de Buyer Persona pentru un Coffee Shop:

strategia de content marketing - buyer persona

De asemenea, iti poti face singur propriul Buyer Persona, cu ajutorul acestui tool gratuit oferit de HubSpot.

Localizarea publicului tinta

Odata realizat profilul de client ideal, obtii indiciile necesare pentru a stabili locurile in care publicul tinta isi petrece cea mai mare parte din timp, cat timp petrece in aceste locuri si cum alege sa iti petreaca acest timp.

Sigur, locatiile poti fi si fizice, insa noi ne vom concentra astazi pe locatiile digitale in care audienta tintita poate fi gasita, ajungand, astfel, la pasul #4 in setarea strategiei de Content Marketing:

Stabilirea canalelor de distributie

Odata ce ai realizat profilul ideal si ai stabilit locurile in care audienta tinta isi petrece cea mai mare parte din timp, stabilirea canalelor de distributie a continutului este floare la ureche.

In digital, cele mai populare platforme sunt retelele sociale precum Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube sau Tik Tok. De asemenea, Google este poate cea mai importanta platforma prin care poti ajunge la publicul-tinta.

Alegerea tipurilor de continut care vor fi utilizate

Exista o multime de tipuri de continut disponibile si gata sa fie integrate in strategie, pentru a-ti atinge obiectivele intr-o campanie de Content Marketing.

Dintre acestea, amintim numai de:

  • Articole de blog
  • Advertoriale
  • Comunicate de presa
  • E-books (fisiere .PDF)
  • White Paper-uri (fisiere .PDF de dimensiuni ample)
  • Imagini
  • Video
  • .GIF
  • Podcasturi
  • Newsletter

Pentru a obtine cele mai bune rezultate, alegerea celor mai potrivite tipuri de continut trebuie sa tina cont de profilul clientului ideal, de tipul de platforma, dar si de etapa in care potentialul client se afla in funnel-ul de Content Marketig (ai observant, probabil, in funnel-ul de pre-sales afisat mai sus, in partea stanga, tipuri de continut eficiente in fiecare etapa din AIDA).

De asemenea, poti obtine inca un indiciu asupra celor mai eficiente tipuri de continut de utilizat in strategia ta prin:

Realizarea unui audit de continut pe platformele afacerii

Acest lucru presupune analiza continutului publicat pana in prezent pe platformele de distributie pe care ai ales sa le utilizezi in strategia curenta si localizarea acelor tipuri de continut care au obtinut cele mai bune rezultate.

De asemenea, prin aceasta cercetare poti localiza asa numitele “Gaps” in structura continutului publicat pana in prezent. Vei putea, astfel, sa completezi cu continut acele zone pe care le-ai omis pana in prezent.

Completarea ecosistemului de content prezent pe platformele afacerii se poate realiza si prin:

Analiza competitiei

Cercetarea activitatii realizate de competitori in crearea de continut si a moduui in care acestia aleg sa utilizeze contentul in strategiile lor iti poate oferi un set foarte util de insight-uri:

  • poti localiza zonele in care tu esti deficient
  • poti crea continut care sa vina cu completari la contentul deja publicat de acestia
  • poti vedea ce tipuri de continut au mers cel mai bine pentru ei

Odata ce ai realizat pasii anteriori si, in stregia ta exista, pana in acest moment: profilul clientului, platformele de distributie si tipurile de continut de utilizat, este timpul sa treci la urmatorul pas, si anume:

Realizarea calendarului de continut

Acest calendar de continut reprezinta un suport decisiv in implementarea eficienta a strategiei de Content marketing, deoarece te ajuta sa tii o evidenta clara asupra activitatilor de creatie si de distributie a continutului.

Descarca GRATUIT Calendarul de continut pe care noi il utilizam in agentie, ca sa intelegi mai bine cum sta treaba.

Urmatorul pas in setarea strategiei de Marketing prin continut este setarea funnel-ului de marketing, despre care am discutat deja anterior, in acest articol.

Din acest punct nu ne mai ramane decat sa dam drumul la campanie, nu inainte, insa, de a mai aloca putin timp pentru:

Alegerea si implementarea solutiilor de masurare a rezultatelor

In functie de platformele de distributie alese, poti utiliza:

  • Facebook & Instagram Insights
  • Facebook Pixel
  • LinkedIn Analytics
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Search Console
  • SEO Monitor
  • Newsletter Analytics (integrat in instrumentele de mailing, precum MailChimp, MailJet, etc.)
  • Diverse alte instrumente, in functie de platforma utilizata.

De asemenea, trebuie sa ai grija sa integrezi instrumentele de masurare potrivite in fiecare pas din funnel-ul utilizat in strategia de Content marketing, pentru a avea in permanenta o privire de ansamblu asupra pasilor pe care potentialii clienti ii realizeaza, dar si pentru a putea implementa strategii de retargeting si remarketing acolo unde este cazul.

O campanie de Marketing prin continut reprezinta un proces complex si de durata, insa rezultatele pe care le poti obtine, daca implementezi strategia de Content marketing potrivita, sunt extrem de benefice pentru business.

Comportamentul de consum, in ziua de azi, s-a schimbat foarte mult si, datorita cresterii nivelului de competitivitate pe nise, oamenii stiu ca au de unde alege. Astfel, procesul de achizitie online este de cele mai multe ori precedat de sesiuni consitente de informare, de aceea, urmand strategia de Content Marketing potrivita, poti fi tu cel care ii ofera potentialului client toate motivele sa fie convins ca oferta ta este cea mai potrivita pentru el.

Aboneaza-te la newsletter