Alternative Text

Ce inseamna marketing prin continut? [Ghid complet]

Marketingul prin continut reprezinta una dintre cele mai native si mai eficiente forme de promovare din sfera serviciilor de Digital marketing.

Spun ca este “nativa”, deoarece ofera rezultatele asteptate (obiective, KPI-uri) prin satisfacerea unei nevoi primare, naturale, a omului, aceea de a comunica.

Articolul de astazi este unul amplu.

Mi-am propus sa te retin aici cateva minute bune, dar vreau ca ele sa fie super-productive pentru tine, sa gasesti aici exact ceea ce cauti si, pe cand vei fi terminat de citit, sa fii multumit de “investitia” de timp pe care ai facut-o.

In materialul pe care l-am pregatit astazi pentru tine vom discuta despre:

  • Ce inseamna marketing prin continut
  • Istoria content marketing-ului
  • Exemple celebre de promovare prin continut de marketing
  • Cum functioneaza marketingul prin continut
  • Definitia si elementele unui continut de calitate
  • Importanta continutului de marketing
  • Strategia de marketing prin continut vs Strategia de continut
  • Cum definim o strategie de content marketing
  • Elementele unei strategii de marketing prin continut
  • Ce este Inbound Marketing-ul
  • Ce este copywriting-ul
  • Content Marketing vs. Copywriting
  • Cum e mai bine sa faci Content Marketing: in-house vs agentie de marketing prin continut

Am spus in cel de-al doilea paragraf ca promovarea prin continut de marketing este eficienta deoarece livreaza cele mai relevante rezultate prin satisfacerea unei nevoi naturale a omului, aceea de a comunica.

De aceea, inainte de trece la subiectul nostru, cred ca este necesar sa ne lamurim foarte pe scurt asupra complexitatii procesului de comunicare si asupra importantei vitale pe care acesta il are in viata noastra.

Intelegand importanta comunicarii, vei intelege cu siguranta, mai tarziu in acest articol, ce inseamna marketing prin continut, forta pe care o strategie profesionista de content marketing o dezvolta si potentialul urias de obtinere a unor performante cu greu egalate de oricare alt serviciu de marketing digital.

Asadar, mai intai despre comunicare

De ce este importanta comunicarea?

Comunicarea reprezinta unul dintre cele mai complexe si mai importante elemente care ne defineste pe noi, oamenii.

Toate performantele noastre, pornind de descoperirea focului si a rotii, pana la explorarea spatiului, au fost posibile datorita acestei calitati exceptionale de a comunica.

Sigur, comunicarea nu reprezinta o calitate pe care noi, oamenii, o detinem in mod exclusiv.

Noi, insa, ne distantam de intreg regnul viu prin complexitatea procesului comunicational pe care l-am dezvoltat.

Intrinsec, procesul comunicational inglobeaza un ecosistem complex de forme, dintre care le amintim pe cele majore, si anume:

  • Comunicare verbala, structurata, la randul ei, in comunicare articulata si nearticulata.
  • Comunicare nonverbala, definita de o diversitate de semne legate de postura, miscare, gesturi, mimica, infatisare si asa mai departe
  • Comunicare paraverbala, definita de elemente codificate precum caracteristicile vocii, particularitatile de pronuntie, intensitatea rostirii, ritmul si debitul vorbirii, intonatia, pauzele din vorbire si asa mai departe.
ce inseamna marketing prin continut - tipuri de comunicare

Promovarea – rolul comunicarii in business

La inceputuri, comunicarea a facilitat initierea, mentinerea si dezvoltarea relatiilor umane, un proces care a ramas la fel de eficient si astazi, dupa sute de mii de ani.

Tot comunicarea a stat la baza primelor forme de comert, pornind de la arhaicul troc si culminand, astazi, cu procese de tranzactionare de o complexitate extraordinara.

Stim amandoi, insa, ca orice tranzactie este posibila prin prezenta a doi factori: cerere si oferta.

Existenta celor doi factori, la randul lor, este conditionata de prezenta unui al treilea, derivat din acestea, si anume promovarea.

Promovarea a reprezentat dintotdeauna un element esential in procesele de tranzactionare.

Daca, in urma cu mii de ani, promovarea se rezuma la un proces simplist de comunicare a ofertei, limitat la caracteristicile si particularitatile produsului, astazi, procesele de promovare prezinta un nivel ridicat de complexitate.

Si astazi, ca si atunci, comunicarea a ramas facilitatorul principal al proceselor de promovare. Informatia a ramas cel mai valoros asset, indiferent de produsul sau serviciul comercializat.

Tinand cont de importanta enorma pe care o are comunicarea in viata noastra, si de modul in care acest proces sprijina initiativele de influentare a nevoilor si a dorintelor noastre, intelegem de ce marketingul prin continut este atat de eficient.

Ce inseamna content marketing?

Desigur, in sfera de marketing, este absurd sa spunem ca numai promovarea prin marketing de continut se bucura de privilegiul de a se folosi de avantajele comunicarii.

Aceasta exista in toate formele de marketing existente si poate oferi beneficii foarte mari, daca se tine cont de reguli si este utilizata la adevaratul potential.

Insa, factorul care diferentiaza promovarea prin content marketing de celelalte servicii de promovare este localizat in insasi esenta a ceea ce inseamna marketing prin continut, mai precis in strategia pe care o propune acest serviciu, si anume: stimularea nevoii de consum prin crearea si distribuirea de continut catre publicul-tinta.

Plecand de aici, ajungem la definitia oficiala a ceea ce inseamna marketing prin continut, oferita de Content marketing Institute, care spune ca avem de a face cu:

“O abordare strategica de marketing, concentrata pe crearea si distribuirea de continut valoros, relevant si consistent, pentru a atrage si retine un public clar definit, cu obiectivul final de a stimula actiuni profitabile.”

Istoria content marketing-ului

Unii experti spun ca Marketingul prin continut dateaza inca din vremea picturilor rupestre realizate de stramosii nostrii pe peretii pesterilor.

Alti experti sustin ca a aparut, cu adevarat, odata cu prima presa de print inventata de Johannes Gutenberg in jurul anilor 1440.

Ce stim, insa, cu siguranta, este ca primele campanii care astazi se aliniaza cu ceea ce inseamna Content Marketing, recunoscute oficial, au aparut la sfarsitul secolului XIX.

Exemple celebre de promovare prin continut de marketing

Primele campanii de promovare prin intermediul continutului de marketing, recunoscute oficial, au avut in prim plan companiile “Doktor Oetker”, “John Deere” si “Michelin”.

Iata cele mai clare 3 dovezi despre faptul ca, atunci cand intelegi foarte bine ce inseamna marketing prin continut, rezultatele obtinute sunt enorme:

Doktor Oetker

In anul 1891, August Oetker a inceput sa printeze retete de prajituri pe spatele pachetelor de praf de copt “Doktor Oetker’s Backpulver” pe care le comercializa.

In 1911, acesta incepe sa publice o revista de retele de prajituri, care, si astazi, se vinde anual in peste 19.000.000 de exemplare la nivel global.

DOKTOR OETKER content marketing

John Deere

In anul 1895, John Deere, companie producatoare de utilaje agricole, lanseaza revista “The Furrow”, cu sfaturi utile pentru fermieri, despre cum sa isi creasca productivitatea si profitul din activitatile lor agricole.

Revista se publica si astazi in 12 limbi, fiind vanduta anual in peste 1.5 milioane de exemplare, in peste 40 de tari.

John Deere, The Furrow, content marketing

Michelin

In anul 1900, faimoasa companie producatoare de anvelope Michelin lanseaza “Ghidul Michelin”, un ghid de peste 300 de pagini cu sfaturi utile despre intretinerea autoturismului, locatii cu potential turistic, restaurante, harti si alte sfaturi pentru cei care doreau sa viziteze Franta.

Ghidul Michelin exista si astazi. Mai mult decat atat, datorita sfaturilor date despre cele mai bune restaurante, astazi, Steaua Michelin reprezinta cea mai ravnita distinctie de recunoastere a calitatii unui restaurant.

Ghidul Michelin, content marketing

Acestea sunt cele mai vechi si mai faimoase campanii de promovare prin continut de marketing, cunoscute in industrie.

Astazi, Red Bull este unul dintre cele mai reprezentative exemple de companie care a inteles ce inseamna marketing prin continut si genereaza venituri de miliarde de dolari, urmand strategii de content marketing.

Cum functioneaza marketingul prin continut?

Spre deosebire de celelalte servicii de marketing, promovarea prin intermediul continutului respinge strategiile de promovare intruzive.

In loc sa afiseze in mod agresiv produse sau servicii in atentia audientei tinta, marketingul prin continut ofera informatii de calitate audientei.

In acest fel, esenta a ceea ce inseamna marketing prin continut se regaseste in apropierea naturala dintre brand si potentialii clienti, oferind brandului, pe langa vanzari, un set de beneficii extrem de importante, precum:

  • Vizibilitate
  • Incredere
  • Loialitate
  • Pozitionare ca autoritate
  • Avantaj competitional
  • Evanghelism – Word-Of-Mouth Marketing
ce inseamna marketing prin continut - obiective

Importanta marketingului prin continut

Pe langa beneficiile pe care promovarea prin intermediul continutului le ofera, acest serviciu devine din ce in ce mai important in noua paradigma digitala.

Cand vine vorba de Internet, sigur suntem amandoi de acord ca informatia este o piesa esentiala din acest ecosistem.

Google, Youtube, Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik Tok, Netflix si Spotify sunt numai cateva – poate cele mai relevante – dintre exemplele la indemana, care au dovedit ca stiu ce inseamna marketing prin continut si importanta acestuia in generarea vanzarilor, dar si a celorlalte obiective de marketing.

Atentie! Numai cateva dintre aceste companii isi creeaza si promoveaza propriul continut.

Exceptand platforma Netflix, care ofera un mix de continut, toate celelalte companii mentionate mai sus folosesc strategia “User Generated Content” pentru a-si indeplini obiectivele de business.

Desigur, toate aceste companii ruleaza in paralel strategii complexe de content marketing, pe celelalte platforme de publishing pe care le detin, unde se folosesc de autoritatea lor pentru a publica ghiduri, cursuri si alte materiale despre cum sa folosesti platformele lor intr-un mod cat mai eficient.

Si pentru ca tot am adus aminte de strategii, cred ca este momentul oportun sa vorbim despre strategia de promovare prin continut de marketing.

Inainte, insa, de a merge mai departe, trebuie sa lamurim un aspect, pentru a intelege pe deplin ce inseamna marketing prin continut, si anume:

Strategia de continut vs. Strategia de marketing prin continut

Se face de cele mai multe ori confuzia intre o strategie de Content marketing si o strategie de content.

Desi, la prima vedere, par ca reprezinta unul si acelasi lucru, de fapt, intre ele exista o relatie de complementaritate, strategia de marketing prin continut fiind “de ce”-ul strategiei de content.

Hai sa iti explic.

Strategia de content reprezinta planul de ansamblu pentru utilizarea continutului, in toate formele sale, in fiecare aspect al unei afaceri.

Ca sa intelegi mai bine, imagineaza-ti ca strategia de content este precum schita unei case; planificarea “pe hartie” a modului in care continutul va fi folosit pentru indeplinirea obiectivelor de business.  

O strategie buna de content raspunde – dar nu se rezuma la – urmatoarele intrebari:

  • De ce trebuie sa cream continut?
  • Unde vom publica acest continut?
  • Cum ne va gasi audienta?
  • Cand ar trebui sa distribuim continutul catre audienta?
  • Ce audienta vrem sa ne citeasca continutul?
  • Ce reactii vrem sa obtinem de la aceasta?
  • Ce tipuri de continut prefera audienta?
  • Cine va crea, publica si distribui continutul?
  • Cat de des vom publica continut?

Pe de alta parte, strategia de Content marketing reprezinta o abordare asa-numita “soft-sales” de a atrage si retine clienti pentru afacerea ta, prin crearea si distribuirea de continut de calitate.

Practic, este o combinatie intre tehnici de vanzari si marketing organic – sau Inbound Marketing, despre care voi vorbi, putin mai incolo, in acest articol.

Esenta unei strategii de marketing prin continut este aceea de a deghiza foarte bine eforturile de vanzari in spatele continutului livrat, astfel incat publicul tinta sa nu sesizeze in mod constient procesul de sales, ci sa simta ca este informat.

O strategie de promovare prin continut de marketing poate lua forma unor articole de blog, studii de caz, PR, Social Media Marketing, Inbound Marketing, Pay-Per-Click Marketing, SEO si alte servicii de marketing, in functie de obiectivele de business.

Acum, ca ne-am lamurit cum e cu acest aspect, in continuare vom vorbi despre strategia de promovare prin continut de marketing.

Ce este o strategie de marketing prin continut?

Am explicat in paragrafele anterioare, grosso modo, ce este strategia de marketing prin continut.

Chiar si asa, pentru a fixa mai bine informatia in memorie, revin cu o definitie mai clara, si spun ca:

“Strategia de content marketing reprezinta un proces de planificare atenta a unor pasi de urmat, necesari pentru a atrage o audienta relevanta pentru domeniul tau de activitate, pentru a-ti indeplini obiectivele de business, prin crearea, publicarea si distribuirea de continut de calitate.”

Cum definim continutul de calitate?

E o intrebare pe care foarte multi si-o adreseaza atunci cand isi planifica o strategie de promovare prin continut de marketing. De aceea, cred ca este important de lamurit acest aspect.

Asadar, prin continut de calitate, intelegem continutul care este:

1. Informativ

Trebuie sa raspunda la intrebarile pe care potentialii clienti si le adreseaza.

2. Usor de consumat

Informatia trebuie sa fie usor de inteles.

Desigur, ai putea spune ca, pe nisele tehnice sau stiintifice, continutul este definit de un nivel de complexitate ridicat, insa trebuie sa tii cont de faptul ca, daca audienta din acea nisa intelege informatia si o consuma intr-un mod facil, succesul este garantat.

3. Unic

Fiind animale definite de imaginatie si beneficiind de un nivel consistent de spirit imaginativ, nimeni nu apreciaza continutul plagiat, iar cei care evita o reactive negativa in acest sens, de cele mai multe ori aleg sa se departeze de plagiator.

4. Valoros

Continutul creat trebuie sa aduca ceva in plus oamenilor, sa le rezolve o problema intr-un mod eficient, prin oferirea unei informatii noi, pe care competitorii nu au oferit-o.

5. Personalizat

Personalizarea continutului defineste calitatea unica a informatiei pe care o oferi, dar denota, in egala masura, personalitatea ta. De aceea, continutul personalizat contribuie intr-o foarte mare masura la definirea unei imagini de brand originale.

continut de calitate - ce inseamna marketing prin continut

Pasii unei strategii de content marketing

Sintetizand, o strategie de marketing prin continut presupune urmatoarele etape:

1. Stabilirea obiectivelor si a KPI-urilor (Key Performance Metrics)

Aici regasim obiective precum: vizibilitatea de brand, pozitionarea ca autoritate pe nisa, optimizarea SEO sau cresterea vanzarilor.

In ceea ce priveste KPI-urile, acestea reprezinta obiectivele concrete pe care le setezi, ca de exemplu: daca obiectivul meu este sa cresc traficul pe site-ul companiei, KPI-ul vizeaza cresterea traficului pe site, masurata in Google Analytics.

Daca vrei sa iti setezi obiectivele de marketing “Like a Boss”, descarca template-ul nostru pentru setarea corecta a obiectivelor SMART.

2. Stabilirea audientei tinta

Localizarea publicului tinta pentru campanie reprezinta unul dintre pasii cei mai importanti in strategie.

Realizarea unui “Buyer Persona” clar va influenta si alti pasi de urmat in strategie, precum tipul de continut utilizat, canalele de distributie, calendarul de continut si chiar funnel-ul de marketing.

3. Realizarea unui audit de continut pe platformele afacerii

Auditul de continut presupune analiza continutului care exista deja pe platformele detinute de companie, pentru a localiza eventuale elemente lipsa, pentru a localiza continutul care performeaza deja bine, pentru a imbunati continutul slab sau pentru a obtine idei valoroase pentru campanie.

4. Analiza competiei

Analiza competitorilor, de asemenea, presupune analiza continutului, dar, de aceasta data, al competitorilor tai, pentru a vedea ce merge bine la ei, ce ai putea crea tu, in plus, dar si cum poti imbunatati continutul creat deja de ei.

Aceasta ultima tactica, de a imbunatati continutul competitorilor, poarta numele de “Curated Content”; vom vorbi mai pe larg despre el in urmatoarele articole pe care le voi publica pe blogul agentiei re7consulting.

5. Alegerea tipurilor de continut care vor fi utilizate

Exista o multime de tipuri de continut, din care le poti alege pe cele mai eficiente. Dintre tipurile de continut disponibile, mentionam – dar nu ne limitam la:

  • Articole de blog
  • Advertoriale
  • Comunicate de presa
  • E-books (fisiere .PDF)
  • White Paper-uri (fisiere .PDF de dimensiuni ample)
  • Imagini
  • Video
  • .GIF
  • Podcasturi
  • Newsletter

Tine minte! Alegerea celor mai eficiente tipuri de continut pentru campania ta de promovare prin continut de marketing se va face in functie de obiective, de audienta si de canalele de distributie.

6. Stabilirea canalelor de distributie pentru campania de content marketing

Dintre cele mai importante canale disponibile in digital, mentionam: Google, Facebook, Instagram, Youtube, Tik Tok, LinkedIn sau Twitter.

Alegerea celor mai eficiente canale se va face in functie de obiective si de audienta pe care vrei sa o tintesti.

7. Realizarea calendarului de continut

Planul de continut iti va salva o gramada de timp, ajutandu-te sa iti structurezi in mod clar programul de creatie, publicare si distributie a continutului. Uite un Content Calendar Template marfa pe care il poti folosi ca sa iti creezi rapid calendarul de continut.

8. Setarea palniei de marketing (Buyer Journey)

Palnia de marketing reprezinta reprezinta o harta a strategiei de marketing prin continut.

Cu ajutorul acestei palnii, vei fi in masura sa monitorizezi de aproape evolutia audientei tinta din momentul in care este “rece”, adica nu te cunoaste inca, si pana in pasul in care aceeasi audienta realizeaza o achizitie si devine loiala brandului tau, recomanda oferta ta altor persoane (Evanghelism Marketing) sau realizeaza achizitii multiple.

Iata cum arata palnia de Content Marketing (Feel free to download it – click dreapta + Save image as):

Content Marketing Buyer Journey (1)

9. Planificarea strategiei de distributie a continutului

Distributia continutului reprezinta, de asemenea, un pas vital in campania ta de marketing prin continut. De ce? Pentru ca degeaba produci cel mai de calitate continut; daca nu iti pui la punct strategia de distributie, il creezi degeaba.

Distributia se realizeaza in trei moduri:

  • organic – prin distribuirea continutului pe paginile de social media relevante pentru afacerea ta, sau prin publicarea continutului pe alte site-uri relevante pentru nisa ta, prin strategii de Outreach (Comunicate de presa), guest posting sau preluare naturala a continutului tau de catre alte site-uri, facilitata de calitatea si utilitatea continutului.
  • platit – prin reclame plasate in Social Media sau Google (Facebook Ads, Google Ads, Linked Ads, s.a.)
  • platit – prin plasarea de articole platite (advertoriale) pe alte site-uri relevante pentru nisa ta de activitate.
ce inseamna marketing prin continut - strategia

Vedem, asadar, ca o strategie de marketing prin continut incorporeaza atat practici organice de distributie a continutului, cat si practici platite.

Daca, in ceea ce priveste promovarea platita, lucrurile sunt relativ simple, atunci cand vorbim de realizarea obiectivelor in mod organic intram in sfera de Inbound Marketing, iar lucrurile devin putin mai complicate.

Ce este Inbound Marketing-ul?

Inbound Marketing-ul este definit ca fiind:

“o strategie distincta de marketing care vizeaza atingerea obiectivelor de business prin strategii exclusiv organice, utilizand elemente de promovare organica ale serviciilor de Content Marketing, SEO, Blogging, Social Media, PR, s.a.”

Spre deosebire de Outbound Marketing, care utilizeaza intreg spectrul de strategii organice si platite pentru a ajunge la audienta tinta, Inbound Marketing-ul se bazeaza pe strategii care atrag si castiga atentia potentialilor clienti prin continutul creat, in mod exclusiv organic.

Content marketing vs. Copywriting

Copywriting-ul este un alt serviciu care este deseori confundat cu marketingul prin continut. Intre cele doua servicii exista, totusi, destule asemanari, relatia dintre acestea fiind, si in acest caz, una de complementaritate.

Ce este copywriting-ul?

Ei bine, copywriting-ul este definit prin procesul de redactare a materialelor publicitare. Copywriterii sunt responsabili cu textele pentru brosuri, panouri publicitare, cu continutul On-Page al unui site web, cu textele pentru newsletter, reclama, cataloage si multe alte materiale cu caracter promotional.

Obiectivul principal al copywriting-ului este acela de a stimula actiuni concrete ale oamenilor care intra in contact cu materialul promotional (accesari, conversii, vanzari, etc.).

Toate cele 3 servicii mentionate anterior, la care se poate adauga Continutul de Brand, dar si Branded Content-ul, pot fi aplicate in mod individual, dar, in egala masura, pot fi integrate intr-o strategie complexa de continut, care sa indeplineasca obiectivele de business.

In final, intuitia (sic!) imi spune ca esti aici pentru a invata mai multe despre content marketing, sau vrei sa vezi daca merita sa adopti o strategie de marketing prin continut in ecosistemul de promovare al unui business.

Daca vrei sa inveti, e ok, sper ca acest articol despre ce inseamna marketing prin continut te-a lamurit intru-totul si te invit sa ramai pe blogul nostru pentru a aprofunda acest serviciu, dar si celelalte servicii de marketing online pe care agentia noastra le ofera.

Daca ai un business, situatia este mai delicata, pentru ca intervin o serie de factori ceva mai presanti, decat atunci cand esti doar curios sa inveti ceva nou.

Cand ai o afacere, timpul inseamna bani. Mai precis, timpul pierdut inseamna bani pierduti.

Aceste servicii de promovare despre care am discutat pana acum ofera rezultate, insa, pentru a le stapani in mod eficient, ai nevoie de o pregatire temeinica in aceasta directie.

De aceea, atunci cand administrezi un business, si ti-ai propus sa faci urmatorii pasi in promovarea lui, iti pui, inevitabil, intrebarea:

Sa fie marketing prin continut in-house, sau cu o agentie de content specializata?

M-as mai putea intinde cu cateva zeci de paragrafe pe acest subiect, insa ma voi rezuma la o serie de avantaje si dezavantaje structurate, pentru fiecare situatie in parte.

Incepem cu:

Promovare prin continut de marketing In House

Avantaje:

  • Intelegerea temeinica a valorilor, a viziunii si a culturii de brand
  • O privire de ansamblu asupra strategiilor
  • Un control mai bun al proceselor

Dezavantaje:

  • Lipsa experientei in aceasta directie
  • Lipsa instrumentelor necesare
  • Lipsa intelegerii pe deplin a acestor instrumente

Ce inseamna marketing prin continut cu o agentie de content

Avantaje:

  • Parteneriat cu specialisti in Content Marketing care stiu cel mai bine ce inseamna marketing prin continut
  • Dispui de toate instrumentele necesare
  • Garantia respectarii deadline-urilor

Dezavantaje

  • Investitie suplimentara in munca prestata de agentie, pe langa investitia in promovare
  • Necesitatea de a oferi un brief clar agentiei, pentru a avea garantia unei campanii corect implementate

Promovarea prin elementele care definesc ecosistemul a ceea ce inseamna marketing prin continut dezvolta o flexibilitate aparte fata de toate celelalte servicii de promovare online disponibile, avand un potential urias de a livra obiectivele setate, oferind, in acelasi timp, beneficii suplimentare atunci cand implementezi strategia corect.

Insa, in ecosistemul digital de astazi, cea mai mare parte dintre solutiile de promovare existente sunt interdependente. Fiecare serviciu existent poate livra rezultate consistente, insa cele mai bune rezultate se obtin atunci cand strategia de promovare integreaza un mix de servicii de marketing digital.

De aceea, cand vine vorba despre ce inseamna marketing prin continut, desi vorbim despre un serviciu de marketing online distinct, care poate fi implementat independent de celelalte metode de promovare, cele mai bune rezultate le obtii atunci cand integrezi in strategie si beneficiile oferite de celelalte servicii.

Aboneaza-te la newsletter