definitie link ce este un link
Alternative Text

Definitie link – ce este un link? 7 tipuri de hyperlink-uri

Intr-un articol anterior am discutat despre ce inseamna adresa URL a site-ului pentru a te ajuta sa intelegi componentele si limitarile acestor adrese.

In acest articol, vei intelege ce inseamna un link, ce este considerat ca fiind un link si care sunt cele 7 tipuri de hyperlink-uri utilizate, din punct de vedere SEO.

Care este definitia unui link? Ce este un Link?

Definitie link: termenul de „LINK” vine din engleza, de la termenul „Hyperlink”. Un hyperlink reprezinta o referinta catre un document sau o parte a unui document.

In mediul online, ideea de link este de obicei asociata cu paginile web. Insa, aceasta notiune este mult mai generala si poate cuprinde referirea intre alte tipuri de documente electronice, care nu sunt neaparat in format HTML (pagini web) si nu sunt neaparat localizate pe Internet.

Legatura, link-ul, este o eticheta foarte importanta in HTML, pentru ca ofera utilizatorului si motoarelor de cautare posibilitatea de a naviga de la o pagina la alta.

Acest tip de link utilizat pe site-uri este definit cu etichetele <a> si </a>, cu urmatoarele atribute:

– href – adresa fisierului final.

– target – fereastra in care se va deschide fisierul final.

– title – o mica descriere asociata link-ului.

Locul unde un utilizator va fi trimis, dupa ce da click pe un link, este reprezentat de atributul „href” (Hypertext REFerence).

7 tipuri de hyperlink-uri:

Din punct de vedere SEO, aceste link-uri realizate intre site-uri pot fi de 7 tipuri:

  1. intern – link utilizat pentru a trimite un utilizator catre locuri specifice dintr-o anumita pagina (Jump-to-Section).
  2. local – link utilizat pentru a trimite un utilizator catre alte pagini din acelasi site.
  3. global – link utilizat pentru a trimite un utilizator catre alte domenii web.
  4. dofollow – link care transfera autoritate din punct de vedere SEO.
  5. nofollow – link care ii spune lui Google sa nu ofere importanta din punct de vedere SEO.
  6. sponsored – link utilizat pentru link-urile platite sau sponsorizate.
  7. ugc – link utilizat pentru continutul generat de utilizatori (User generated Content).

Primele 3 tipuri de link-uri (interne, locale si globale) sunt de forma:

  • Interne: href=”#anchorname”
  • Locale: href=”../img/foto.jpg”
  • Globale:  href=”https://wikipedia.com/”

Link-urile interne sunt utilizate pentru a directiona utilizatorii unei pagini web catre o anumita sectiune din pagina respectiva.

Avantajul principal al acestora este reprezentat de faptul ca ofera o solutie viabila si foarte rapida pentru a naviga in cadrul unei pagini web lunga, din punct de vedere al continutului existent.

Link-urile locale sunt link-urile care reprezinta anumite resurse dintr-o pagina web (de ex: o imagine) sau link-uri care trimit utilizatorul unei pagini web catre o alta pagina existenta pe acel site pentru informatii suplimentare.

Link-urile globale sau link-uri externe, cunoscute si sub denumirea de backlinks, din punct de vedere SEO, ajuta utilizatorii sa ajunga pe pagini relevante care se afla pe alte site-uri.

Link-urile de tip dofollow sunt cunoscute in industria de SEO pentru ca ofera autoritate site-urilor, atunci cand sunt trimise de pe alte site-uri.

Acestea transfera autoritate din punct de vedere SEO si contribuie la rezultatele obtinute de un site in rezultatele organice din motoarele de cautare (SERP).

Un link de tip dofollow are formatul HTML urmator:

Celelalte 3 tipuri de link-uri (nofollow, sponsored, ugc) se evidentieaza prin implementarea tag-ului rel=”…”, inlocuind cele trei puncte cu tipul de link pe care doresti sa-l realizezi, si anume: nofollow, sponsored, ugc.

Formatul acestora in HTML este urmatorul:

De asemenea, este important de punctat faptul ca ultimele 2 tipuri (sponsored si ugc) au fost introduse recent de catre Google in ecosistemul de SEO.

Cum apar link-urile in paginile web?

Din punct de vedere vizual, un link este un text (de obicei subliniat si / sau reprezentat cu o culoare diferita), ceea ce il face usor de identificat intr-o pagina web.

Din punct de vedere HTML, un link este reprezentat sub forma:

<a title=”Titlu, apare ca info cand se trece cu mouse-ul peste link” href=”URL” target=”unde va fi deschisa noua pagina” class=”clasaStilizareLink”>text link</a>

Care este metoda de functionare a unui link?

Daca intr-o pagina exista un link, indiferent de tipul acestuia, cand o persoana face click pe link-ul respectiv, browser-ul utilizat acceseaza acea pagina care este disponibila la adresa specificata.

Aceste link-uri inca reprezinta un element important in imensitatea de informatii (site-uri si continut) publicate pe Internet.

Motiv pentru care, recent, Google a zguduit putin industria de SEO prin anuntarea unor modificari masive ale modului in care site-urile ar trebui sa marcheze link-urile nofollow.

Desi sunt benefice, (aceste modificari ajuta Google sa inteleaga mai bine link-urile de pe Internet) au aparut si o serie de intrebari in randul specialistilor SEO.

Dupa mai bine de 14 ani de la introducerea atributului „nofollow”, Google a anuntat modificari semnificative la modul in care trateaza link-urile cu acest tip de atribut.

Cele mai importante aspecte din punct de vedere SEO:

1. Atribuirea legaturilor (link-urilor) se poate face in 4 moduri: nofollow, sponsorizat si ugc, fiecare avand un sens diferit, si dofollow (link implicit) – unde nu este necesara implementarea unui tag de tipul rel=”dofollow”.

2. In scopuri de clasare a site-urilor in SERP (paginile de rezultate organice din motorul de cautare), Google va trata atributul „nofollow” drept „indiciu (hint)”, ceea ce inseamna, ca in mod normal, acestea nu vor avea impact asupra clasamentului site-urilor in SERP, dar Google poate alege sa ignore acest atribut (aceasta directiva) si sa foloseasca link-urile de tip nofollow pentru clasament.

3.   Google continua sa ignore link-urile nofollow in scop de crawling si indexare, dar acest comportament se va schimba de la 1 martie 2020, moment in care Google va incepe sa trateze atributele nofollow drept indicii (hints), ceea ce inseamna ca s-ar putea ca acestea sa fie utilizate pentru crawl si indexare.

4. Link-urile platite trebuie sa foloseasca in continuare atributele nofollow sau sponsored.

Atentie! Utilizarea atributului „ugc (User Generated Content)” pentru link-urile platite poate conduce la o penalizare din punct de vedere SEO.

5. Pentru publisherii care, pana astazi, foloseau atributul “nofollow” pentru a controla crawling-ul, exista posibilitatea ca acestia sa fie nevoiti sa-si regandeasca strategia.

Care este impactul acestor modificari, din punct de vedere SEO?

Cei de la Moz au realizat urmatorul grafic pentru a te ajuta sa intelegi mai bine cum se vor schimba lucrurile in urmatoarele 6 – 7 luni:

Aparitia celor 2 atribute noi (sponsored si ugc) au generat cea mai mare confuzie, deoarece Google inca va penaliza link-urile platite care nu sunt marcate corespunzator cu atributele: „sponsored”, „nofollow”, ”nofollow sponsored”.

Google nu recomanda marcarea link-urilor platite sau sponsorizate prin intermediul atributului „ugc”.

Insa, inainte de a intra mai mult in detalii, hai sa iti explic ce inseamna UGC.

UGC – user generated content, este un tip de link utilizat pentru a marca continutul generat de utilizatorii unui site, de tip: comentarii, postari in forum, articole de tip guest post, etc.

Acest tip de link creeaza, insa, confuzie.

Ce se intampla daca contributorii unui site cu continut de tip UGC adauga in continutul publicat diferite link-uri platite sau link-uri de marketing afiliat? Ce se intampla daca link-urile din sectiunea de comentarii a unui blog isi schimba atributul din nofollow in ugc?

Pana in prezent, Google nu a oferit o explicatie clara asupra acestor aspecte.

Motiv pentru care, foarte multe site-uri vor continua sa marcheze continutul de tip UGC cu atributul nofollow sau posibil o combinatie de tipul „nofollow ugc”.

Putem folosi atributul nofollow pentru a controla crawling-ul si indexarea?

Din punct de vedere SEO, utilizarea atributului nofollow pentru a impiedica Google sa indexeze din continutul unui site reprezinta una dintre cele mai slabe metode si va continua sa raman asa, momentan.

Daca vrei sa impiedici Google sa indexeze anumite bucati de continut din site-ul tau, recomandarea oficiala este utilizarea fisierului robots.txt sau a tag-ului de noindex.

Insa, partea de crawling este o poveste putin diferita, deoarece o parte din jobul unui Specialist SEO este sa imbunatateasca bugetul de crawl al unui site si sa impiedice Google sa faca crawling pentru paginile care nu sunt importante intr-un site.

Tinand cont de confuzia initiala si de faptul ca nu au fost evidentiate clar anumite beneficii sau dezavantaje, exista posibilitatea ca majoritatea site-urilor sa nu implementeze nicio modificare, cel putin pana cand vor exista informatii mai clare.

De aceea, ramane de vazut cum vor fi utilizate aceste atribute si care va fi impactul pe termen lung al link-urilor de tip nofollow, sponsored si ugc din perspectiva rezultatelor obtinute in SERP.

Asadar, in online avem de-a face cu 7 tipuri de link-uri:

  • interne – trimit catre un loc specific dintr-o anumita pagina din site (Jump-to-Section)
  • locale – trimit catre alte pagini din acelasi site
  • globale – trimite catre alte domenii web
  • dofollow – transfera autoritate din punct de vedere SEO
  • nofollow – ii comunica lui Google sa nu ofere importanta din punct de vedere SEO
  • sponsored – utilizat pentru link-urile platite sau sponsorizate
  • ugc – utilizat pentru continutul generat de utilizatori (User generated Content)

Fiecare dintre aceste tipuri de link-uri prezinta particularitati distincte, avantaje, dar si dezavantaje distincte. Totul tine de modul in care intelegi care este rolul fiecarui link si care este contextul potrivit in care, plasand un link (sau mai multe), poti obtine beneficii.

Speram ca ai inteles ce este un link si care sunt cele 7 tipuri de hyperlink-uri, dar mai ales care este rolul fiecaruia.

Aboneaza-te la newsletter