costul promovarii pe Instagram
Alternative Text

Cat costa promovarea pe Instagram?

Care este investitia necesara pentru a obtine rezultate in targetarea unui public activ?

E o intrebare care sta pe buzele oricarui actor implicat in activitatea de promovare pe Social Media fie ca vorbim despre creatorii de continut, mai mici sau mai mari, sau de brandurile care doresc sa ajunga la potentialii clienti prezenti pe aceaste platforme de socializare.

Peste 80% dintre consumatori au incredere in recomandarile oamenilor pe care acestia ii considera de incredere (word-of-mouth marketing), motiv pentru care brandurile cauta in mod constant sa construiasca si sa mentinta relatii cu creatorii de continut din Social Media, cunoscuti sub denumirea de influenceri, micro-influenceri sau nano-influenceri.

Pe de alta parte, insa, pentru a ajunge la potentialii clienti, brandurile pot beneficia si de avantajele unor instrumente de targetare foarte eficiente, asa cum este Facebook Ads, prin intermediul carora pot derula reclame atat pe Instagram, cat si pe Facebook.

In multe feluri, reclamele derulate pe Insta sunt cam acelasi lucru cu publicitatea pe Facebook, iar acest lucru nu ar trebui sa vina ca o surpriza pentru nimeni, din moment ce IG face parte din ecosistemul controlat de Facebook.

In acest articol vei deprinde elemente esentiale pentru intelegerea acestui canal de marketing activ.

Vei intelege mai bine care este pretul pe care trebuie sa-l platesti ca sa livrezi reclame pe Instagram, vei afla opiniile unor actori importanti din industrie, precum Florin Grozea si Cristian China-Birta, dar si insight-uri relevante de la 4 influenceri si micro-influenceri activi pe Insta.

CUPRINS:

Prima parte a articolului, vom vorbi despre:

In partea a II-a:

Florin Grozea, founder MOCAPP.net (platforma de Infuencer Marketing), si Cristian China-Birta, Founder si Managing Partner al agentiei de Social Media Kooperativa 2.0, dar si unul dintre cei mai experimentati si mai bunoscuti bloggeri din Romania, vor vorbi despre:

Partea a III-a va fi dedicata influencerilor:

  • Iuliana Mihai (@iulianamihai): +30.000 de followeri
  • Andreea Calutoiu (@andreeacalutoiu): +13.000 de followeri
  • Dalia Bugnar (@daliabgnr): +11.000 de followeri
  • Beatrice (@beatriceforsure): +2700 de followeri

… care vor vorbi despre:

Partea I

Tipuri de campanii pe care le poti derula in Instagram

Primul lucru pe care trebuie sa-l iei in considerare este faptul ca tipurile majore de campanii pe care le poti realiza sunt:

1. Campaniile publicitare derulate prin de Facebook Ads, cu obiective precum:

  • Reach si Brand Awareness – pentru cresterea vizibilitatii paginii
  • Engagement – pentru cresterea numarului de like-uri si comentarii
  • Clicks si Traffic – pentru atragerea de potentiali clienti pe site-ul afacerii
  • Video Views – pentru stimularea vizibilitatii postarilor de tip video
  • Leads si Conversions – pentru vanzari

In acest caz, este important de mentionat faptul ca aceste obiective pot fi tintite si in cadrul unor eventuale campanii PPC de retargetare a audientei care a interactionat cu continutul paginii tale.

2. Campanii de Influencer Marketing, cu obiective precum:

  • Brand Awareness – atragerea atentiei unei audiente catre brandul, produsele sau serviciile oferite de o companie
  • Affiliate Marketing – generarea de vanzari prin oferirea unor coduri de discount, link-uri de reduceri sau produse dedicate
  • Stimularea vizibilitatii paginii in atentia unei audiente noi – promovarea brandului in fata unei mase noi de oameni, pasibili de a deveni clienti
  • Cresterea popularitatii paginii de IG – prin concursuri si colaborari de tip branded content, pentru a atrage mai multi followeri pe pagina
  • Retentia clientilor – fidelizarea audientei si constructia unei comunitati de ambasabori de brand (Word-Of-Mouth/Evanghelism Marketing)

Care este costul reclamelor pe Instagram prin Facebook Ads?

Ca sa intelegi investitia pe care trebuie sa o faci este important sa intelegi ca toate aceste canale de Social Media au ca activ atentia audientei (a oamenilor) prezente si ca acea atentie este licitata prin Facebook Ads.

In medie, costul per click (CPC) mediu, pe Instagram, variaza in functie de domeniul de activitate si audienta targetata.

In acest caz, costul pentru un click poate varia de la sub 1 leu si, in unele situatii, poate depasi 3 lei.

Este de asteptat ca, in industriile competitive, costul campaniilor de Instagram Ads sa atinga sume semnificativ de mari, insa, este important de monitorizat daca acele reclame genereaza ROI (Return on Investment) pozitiv.

In acelasi timp, este important de luat in calcul si faptul ca aceste reclame, pe langa obiectivele de conversie pe care le poti seta, iti ofera oportunitatea de a construi relatii bazate pe incredere cu audienta si de a realiza o conexiune la nivel emotional cu potentialii clienti.

Un raspuns concret la aceasta intrebare iti poate oferi colega mea, Alexandra Lovin, specialista in campanii PPC cu CPC mic si ROI pozitiv.

Daca vrei sa initiezi o discutie cu Alexandra, te invit pe pagina de contact a agentiei re7consulting.

Tipuri de reclame disponibile in Facebook Ads

Facebook Ads ofera posibilitatea brandurilor sa se promoveze prin postari sponsorizate sub forma de: foto, video, carusel, stories si reclame in feed-ul de Explore al Instagramului.

Fiecare dintre aceste oportunitati de promovare vine cu avantajele si dezavantajele ei, asa ca hai sa vedem cum pot fi folosite de catre un brand.

Postarile sponsorizate de tip foto, derulate in Instagram prin Facebook Ads, pot fi utilizate pentru a spune povestea brandului intr-un mod vizual, prin fotografii creative.

Pentru reclamele din feed-ul de Explore, fotografiile pot fi la rezolutie:

  • 1080×1080 (square)
  • 1920×1080 (landscape)
  • 1080×1350 (4/3 – potrait)

Pentru reclamele foto plasate in Stories, Instagram accepta o rezolutie unica a fotografiilor, de 1080×1920.

Reclamele video sponsorizate in Instagram ofera posibilitatea de a capta atentia audientei intr-un mod dinamic, prin intermediul materialului audio si a cadrelor in miscare integrate in formatul video.

In ceea ce priveste limita de timp alocata pentru reclamele de tip video plasate in Instagram, situatia se prezinta in felul urmator:

  • pentru reclamele video plasate in Explore, limita maxima de timp este de 60 de secunde.
  • pentru reclamele plasate in Stories, durata maxima a materialului video este aceeasi cu durata unui Story, adica 15 secunde.

Reclamele de tip carusel ofera posibilitatea de a adauga mai multe fotografii sau materiale video intr-un singur ad, ceea ce confera un spatiu suplimentar de extindere a conceptului creativ integrat in strategia de promovare.

Care este valoarea unei reclame pe Instagram cu ajutorul influencerilor?

In prezent, chiar si in Romania, foarte multe branduri aleg sa colaboreze cu diferiti creatori de continut din Social Media care au audiente relevante, cu obiective de:

  • consolidare a brandului pe piata
  • promovare a produselor sau serviciilor
  • interactiune cu publicul tinta

Cu toate acestea, fiind o industrie in plina expansiune, preturile asociate campaniilor de influencer marketing nu sunt 100% publice si pot varia foarte mult, influentate de anumite criterii, specifice de la un caz la altul.

In orice caz, investitia intr-o campanie de Influencer Marketing poate porni de la zeci de euro sau bartere cu produsele din stoc, in cazul campaniilor cu nano sau micro-influnceri, si poate ajunge la zeci de mii de euro, in cazul campaniilor ample in care sunt integrati influenceri cu sute de mii sau chiar milioane de followeri.

In situatia in care vorbim despre un brand puternic, cu un buget foarte mare de investit in promovare, care solicita participarea mai multor influenceri majori in cadrul aceleiasi campanii, bugetul poate depasi usor cateva sute de mii de euro.

Care sunt metodele prin care un brand poate colabora cu creatorii de continut?

In general, interactiunea cu influencerii care se incadreaza in categoriile: nano (2k – 10k followeri) si micro (11K – 50K followeri) se poate realiza in mod direct.

In cazul in care un brand opteaza pentru o campanie de Influencer Marketing, realizata impreuna cu un influencer cu sute de mii sau milioane de followeri (precum Noaptea Tarziu, Selly, 5Gang, sau Bianca Adam), lucrurile se complica, iar investitia creste considerabil.

In principiu, exista 3 metode prin care poti initia un parteneriat pentru o campanie de Influencer Marketing:

  • Direct – unii influenceri sunt fericiti sa negocieze ei singuri, direct cu brandurile. Insa, trebuie sa iei in considerare ca o parte semnificativa din aceasta industrie este reprezentata profesional de agentii de talent, manageri sau retele de influenceri.
  • Agentii – o agentie care colaboreaza constant cu influenceri poate reprezenta o solutie convenabila, pentru ca, de cele mai multe ori, costurile sunt negociate si brandurile pot beneficia de oferte avantajoase.
  • Retele Multi-channel (MCNs) – retele care reprezinta o lista de influenceri si care colaboreaza doar cu acei creatori de continut care fac parte din reteaua lor (ceea ce poate insemna optiuni limitate). De asemenea, in acest caz pot surveni costuri suplimentare pentru media si serviciile de intermediere.

6 moduri prin care influencerii pot face bani din Instagram

Instagramul ofera nenumarate oportunitati de monetizare pentru creatorii de continut.

In principiu, aceste oportunitati difera de la un caz la altul, in functie de o serie de criterii, precum:

  • Numarul de followeri
  • Nisa
  • Rata de engagement
  • Potentialul de conversie (Rata de conversie medie)

In functie de pozitionarea influencerilor fata de aceste criterii, castigurile financiare pot fi mai mici sau mai mari.

In oricare dintre cazuri, acestia pot absorbi bugetele brandurilor, prin:

  • Plata pe postare (PPP) – permite brandurilor sa plateasca o suma fixa pentru un singur post sau pentru o serie de postari.
  • Plata pe campanie – integrarea influencerilor intr-o campanie mai ampla si colaborarea cu acestia pe baza unei sume setate pe toata durata campaniei.
  • Plata pe click (PPC sau CPC – cost per click) – o metoda de plata prin care influencerul este platit pentru fiecare click obtinut pe link-ul din postarea/postarile realizata/e pentru brandul respectiv.
  • Plata pe achizitie (cost pe achizitie – CPA) – este o metoda de plata prin care influencerul este platit atunci cand eforturile lui genereaza clienti pentru brand.
  • Barter – campanii in care, de obicei, sunt implicati nano si micro influenceri, pe care brandurile ii recompenseaza cu produse, servicii, calatorii sau alte experiente care nu presupun o remuneratie financiara directa.

Partea a II-a

Dupa cum am mentionat in cuprinsul articolului, cea de-a doua parte este dedicata unor opinii avizate din industrie.

In cele ce urmeaza, Florin Grozea si Cristian China-Birta, oameni cu autoritate in sfera de Influencer Marketing si Social Media Marketing din Romania, au acceptat sa ne raspunda la doua intrebari legate de veniturile pe care le poate obtine un influencer din Instagram, dar si de beneficiile pe care un creator de continut le poate oferi unui brand.

florin grozea si cristian china birta

Incepem cu prima intrebare, si anume:

Ce venituri poate avea un influencer doar din Instagram?

Florin Grozea:

“Instagram este in acest moment cea mai populara platforma Social Media din lume.

In multe statistici, cand se vorbeste despre piata de Influencer Marketing, acestea se refera aproape exclusiv la Instagram – ca sa intelegeti cat de importanta este reteaua aceasta in contextul discutiei noastre.

In Romania stiu creatori care castiga peste 60-80 mii euro pe an doar din campaniile realizate pe Instagram.

In Statele Unite se spune ca vedetele cele mai mari incaseaza si 200.000, si 400.000 de dolari pe o poza sponsorizata.

Acestea ar fi cifrele maximale, desigur.”

Cristian China-Birta:

“As face o mica (dar imensa!) nuanta: nu faci bani din Instagram, ci din businessul pe care il construiesti in jurul a ceea ce faci pe Instagram, caci cei care iti dau bani, iti dau pe contract si pe factura (daca nu faci asta, ti-o zis direct: esti evazionist) si urmaresc niste obiective de business (chiar daca uneori influencerul nu le intelege).

Cati bani poti face din businessul pe care il ai pe Instagram tine doar de cat de bun esti sa gestionezi acel business.

Pentru ca suta de mii de followers nu iti garanteaza ca o sa sara lumea cu bani la tine. Dar ce conversii aduci unui client din suta de mii de followers este indicatorul urmarit de cel care iti da banul.

Sunt influenceri in Romania care iti cer si 1.000 de Euro pe o poza. Daca vinde 10 poze de astea, iote, are business de 10.000 de Euro.

Doar ca sunt putini care fac cu adevarat bani. Si sunt doar cei care s-au prins ca e musai sa aiba mindset de business.

Ceilalti, majoritatea, care sunt frustrati ca au jdemii de followers si lumea nu sare cu banul la ei, au ramas la stadiul de artist si nu au intrat in mindsetul de business.

Nu ca ar fi ceva rau, desigur. Doar ca nu fac bani, atata tot.”

Care sunt beneficiile pe care un influencer le poate oferi unui brand pe Instagram?

Florin Grozea:

“Influencerii aduc in primul rand awareness/branding – din acest punct de vedere, Influencer Marketing este subscris domeniului Comunicarii.

Cu cat audientele sunt mai mari si mai generale (ceea ce noi numim Macro-Influenceri și Celebrities), cu atat platesti mai mult asocierea de imagine.

Cu cat audientele sunt mai nisate (Micro-Influenceri, Experti pe nise, Specialisti) cu atat onorariile sunt mai mici, dar si impactul este mai mic.

‘Secretul’ este sa cunosti foarte bine publicul tinta (varste, sex, regiuni, venituri, hobby-uri, platforme preferate, mode, trend-uri etc.) si sa gasesti Influencerul care are acea audienta, motiv pentru care campaniile bune cu Influenceri sunt mereu facute de experti in Influenceri, nu sunt facute dupa ureche.

E firesc ca orice business sa urmareasca vanzarile, dar momentul in care vizitatorul site-ului cumpara produsul este ultimul din drumul/palnia de cumparare.

In general drumul unui client trece prin cateva momente:

Am auzit > Stiu despre > Apreciez > Sunt convins > Vreau sa cumpar.

Primii pasi sunt din zona Awareness (si se ocupa departamentul/agentia de Comunicare/PR), ultimele parti sunt din zona de Sales (si se ocupa echipa de Vanzari sau, in cazul magazinelor online, chiar website-ul respectiv).

Influencerii au rolul de a atrage atentia asupra unor produse/branduri/oferte noi si, eventual, de a aduce un plus de forta unor produse/branduri/oferte deja cunoscute.

Cristian China-Birta:

“Discutia este lunga, dar o scurtez eu ca sa fie clara treaba.

As vedea 3 beneficii mari si late:

Awarness. Brandul ajunge prin intermediul influencerului la o comunitate mare de oameni la care altfel ar fi fost foarte greu sa ajunga. 

Refferal. Iti trimite oameni pe site sau ti-i aboneaza la newsletter sau ce ii ceri tu sa faca si este foarte cuantificabil pe linie de conversie (fata de awarness unde singurul indicator este ”cati oameni au vazut”).

Asociere cu brandul influencerului. Asta este foarte tare. Cand functioneaza, desigur. Adica in mintea urmaritorului influencerului X brandul tau nu are asociata nici o valoare. Chestiune care se schimba in momentul in care influencerul zice ”mah, mie imi place brandul asta”.

Partea a III-a

In cea de-a treia parte a acestui articol am ales sa vorbim direct cu cativa creatori de continut (micro-influenceri si nano-influenceri) care fac o treaba buna si se bucura de audiente semnificative pe conturile de Instagram pe care le detin.

Am fost curiosi sa aflam:

  • Cat investesc acestia in promovare pe Instagram si ce castiguri au?
  • Cum isi promoveaza conturile?

Au raspuns la intrebarile noastre:

  • Iuliana Mihai (@iulianamihai): +30.000 de followeri pe Instagram
  • Andreea Calutoiu (@andreeacalutoiu): +13.000 de followeri pe Instagram
  • Dalia Bugnar (@daliabgnr): +11.000 de followeri pe Instagram
  • Beatrice (@beatriceforsure): +2700 de followeri pe Instagram
  • Dar si un alt influencer, cu +13.000 de followeri pe Instagram, care nu a dorit, insa, sa-si faca numele public.

Hai sa vedem ce au raspuns.

Cat investesti in promovare si ce castigi din Instagram?

Iuliana Mihai (@iulianamihai) – +30.000 de followeri pe Instagram:

“Daca intrebare se refera la un sold anume pe luna, atunci marturisesc faptul ca nu am ales aceasta optiune, iar capitalul social este nul.

Castigul, privit dintr-o alta perspectiva, pot spune ca sunt multumita deoarece beneficiile sunt nenumarate.

Ce castig de fapt?

Imi place ca pot interactiona cu tot felul de persoane, ba chiar mi-am facut prieteni prin intermediul acesta, fiind un mic influencer.

Am ales sa lucrez sub forma de barter cu diferite si numeroase firme din Romania despre care cred eu ca potrivesc nisei mele.

Avantajul acestor campanii de tip barter este faptul ca se dispenseaza o parte din bugetul meu personal pe care il foloseam sa achizitionez acele produse.

Cateodata este si curiozitatea de a testa produse noi de care am tot auzit sau poate fi chiar ceva nou.”

Andreea Calutoiu (@andreeacalutoiu) – +13.000 de followeri pe Instagram:

“Experienta se pune? Pana la momentul actual bani efectiv inca nu am reusit sa castig sau macar un contract.

Am inceput de aproximativ 4 luni colaborarile, insa am fost contactata doar de brand-uri micute care erau la inceput de drum… ca si mine de altfel.

Dar ma pot mandri ca am castigat “mult” prin intermediul instagram… am castigat multa experienta, am invatat sa negociez mai bine (ceea ce ma bucur deoarece imi place sa negociez), am cunoscut oameni noi si am format “prietenii virtuale”.

Din punctul meu de vedere am castigat mult, ma simt 20% implinita ca mi-am făcut cunostinte noi (de fel sunt o fire foarte friendly si comunicativa).

Nu mi-am propus la inceput un target de “vreau sa castig atatia bani….”.

Si nici in momentul asta nu ma gandesc foarte intens la asa ceva, din simplu motiv ca am si un job de baza care imi ocupa aproximativ 9 ore din timpul meu zilnic si timpul pentru venituri din Instagram momentan imi este foarte restrans, insa ma pot ocupa cat sa promovez paginile mici care sunt la început de drum….+ review cu pareri pro/contra este usor.

Cam atat de mult am castigat prin intermediul Instagram, prietenii – legaturi si cunostinte noi din alte domenii.”

Dalia Bugnar (@daliabgnr) – +11.000 de followeri pe Instagram:

“Din Instagram nu castig nimic. Acesta e cel mai potrivit raspuns pe care-l pot da. Insa, adevarul este ca pasiunea mea e sa fac poze, sa mi se faca poze, sa le editez, sa le aranjez si sa creez content de calitate.

Nu e usor, insa cand esti indrumat de pasiune, nimic nu poate sa fie imposibil.

Castig experienta, cunostinte, imi fac prieteni noi, descopar lucruri noi, ma perfectionez in ceea ce fac si fac cu toata inima.

Adevarul e ca de mica mi-a placut sa descopar locuri noi si sa le pozez, sa ma pozez in locuri pline de frumos si sa ma bucur si de arta altora.

Iar Instagram, e locul perfect unde castigi prieteni, cunostinte, intalnesti creatori de haine, le afli povestile si le impartasesti pe ale tale cu ei, e cumva o familie virtuala.

As putea continua pe acest subiect la nesfarsit, insa sunt convinsa ca am atins esentialul. Instagram e a doua casa pentru mine.”

Beatrice (@beatriceforsure) – +2.700 de followeri pe Instagram:

“Imi place sa cred ca Instagram e o platforma mereu deschisa la ceva nou, adevarul este ca te poti integra cu o larga varietate de produse si servicii atat timp cat stii sa le promovezi.

In primul rand, din Instagram nu castig o avere si nici nu caut asta.

Vad toata expunerea ca un mijloc de comunicare mai usor intre companii/oameni talentati care au ce oferi si masa insetata de nou la fiecare pas. Am devenit ambasador al unei firme chiar, in modul asta primind commision din vanzari.

Nu cred ca am cerut bani pentru expunere cat am colabor at pe barter cu cei care au dorit sa ajunga la publicul meu.

Prefer colaborarile de tip barter deoarece am posibilitatea sa testez chiar eu un produs/un serviciu ca mai apoi sa imi pot forma o parere, in felul asta stiu clar de ce ar beneficia posibilul castigator al concursului.

Cred ca asa castigam toti, mai ales daca nimeni nu are nimic de ascuns.”

Creator de continut (anonim) – +13.000 de followeri pe Instagram:

“Lucrez cu unele branduri din Romania de ceva vreme si totul se desfasoara sub un contract.

In principal, pentru postarile pe care le fac pe pagina mea de Instagram am incasat intre 75 si 100 euro pe postare. Uenori colaborarile sunt tip barter si atunci pretul postarii aproape se dubleaza sau raportul este de 1+1/2.

Voi spune ca fac 200 euro pe luna cash, uneori mai mult, alteori mai putin sau deloc, daca sunt plecata sau nu am activitate sau pur si simplu nu accept sub acest prag sau produsul / serviciul nu se potriveste pe pagina / nu rezonez cu el.

Pe langa postarea propriu zisa, mai ofer si promovarea acesteia pe stories, care se propaga si pe pagina de Facebook a blogului meu.”

Cum iti promovezi pagina de Instagram?

Iuliana Mihai (@iulianamihai) – +30.000 de followeri pe Instagram:

“Detin contul de Instagram de cativa ani, iar aceasta crestere a contului meu a fost treptata.

Am apelat la modalitati de folosire a avantajelor aplicatiei si m-am documentat mereu despre modurile de expunere a continutului.

Algoritmul Instagram este in continua schimbare, ceea ce inseamna ca strategiile au fost intotdeauna diferite.

Am avut tendinta de a sponsoriza, de curand o postare, insa m-am gandit mai bine si mi-am dat seama ca acest lucru s-ar putea sa ma afecteze negativ daca nu este gandit foarte bine acest aspect.

Asa ca am renuntat la idee si m-am concentrat pe toate beneficiile aplicatiei: like, comment, save, tags, intrebari la postari si, bineinteles, story-urile si colaborarile in desfasurare.”

Andreea Calutoiu (@andreeacalutoiu) – +13.000 de followeri pe Instagram:

“Iti spun sincer, nu am o metoda prin care imi promovez pagina in mod special.

In ultimul timp am apelat mult la giveaway-uri, iar una din cerinte a fost “share” la concurs.

Pe parcurs am inceput sa postez produse de ingrijire/make-up sau produse incercate pentru prima oara, am inceput sa interactionez cu persoanele care mi-au dat mesaj si ma intrebau ce parere am despre produse si care sunt beneficile lor, etc.

De cele mai multe ori colegii imi dau share la continutul meu… Am vrut sa apelez la promovarea paginii contra cost, insa eu de fel sunt foarte sceptica cand vine vorba de introducerea cardului si in plus de asta am vazut persoane care au apelat la aceasta metoda, iar reclamele din partea lor deveneau din ce în ce mai “agresive” si ajungeam sa le pun ca spam.

Nu consider ca prin a plati bani ca sa iti promovezi pagina este cea mai “inteligenta” miscare, deoarece involuntar prin reclame agresiv bagi pe gat si “obligi” omul sa te urmareasca si sa interactioneze cu tine.

Din punctul meu de vedere trebuie sa lasi sa “creasca” contul in mod natural, cel putin asa fac eu (desi uneori fortez nota prin giveaway-uri), las omul sa ma urmareasca din propria initiativa sa ma sustina pentru ca vrea nu pentru ca a dat de o reclama cu contul meu.

Iar in ceea ce priveste colaborarile cu brand-uri… uh aici sincer cred ca ei se iau foarte mult dupa continut, vorba aia “omu se uita si la fata”.

In concluzie, eu imi las contul sa creasca incet, nu fortat, asta e ca si in viata… cu cat fortezi, cu atat iti e mai greu psihic sa accepti unele lucruri. (Sa fim seriosi, daca dau banii pe reclame si vad ca primesc doar 10-20 followeri, sunt dezamagita ca deh’ am plătit pentru serviciu asta si “oameni nu ma vor”, ce este greșit?).”

Dalia Bugnar (@daliabgnr) – +11.000 de followeri pe Instagram:

“O intrebare destul de buna. Sa incepem cu inceputul.

La inceput imi promovam postarile, propria creatie (daca mai tineti minte acele poze cu aranjamente: carti, flori, cafea, ciocolata, croissant), si adoram sa fac asta.

Strangeam destul de multe like-uri si asta ma facea sa continui (asta fiind acum doi ani). Cu timpul, aplicatia a inceput sa primeasca noi update-uri si postarile sa ajunga destul de greu la oamenii care ma urmareau.

In prezent nu platesc Instagramul pentru a-mi promova postarile, nici story, dar nici postarea in sine din Feed. Mai nou am inceput sa colaborez cu firme care produc papuci, dar si imbracaminte.

Eu le promovez produsele, iar ei pe mine ca le imbrac si pozez produsele.

Munca mea nu e una usoara, stau destul de mult pe telefon, incerc sa folosesc cat de multe programe de edit pot si incerc sa-mi perfectionez stilul, continuu.

Ca si raspuns la intrebare, am sa spun clar: imi promovez pagina prin promovarile altor designeri si asa reusesc sa cresc cat de cat, sau cel putin ma mentin.”

Beatrice (@beatriceforsure) – +2.700 de followeri pe Instagram:

“Nu am platit niciodata pentru promovare, desi vad acel buton zilnic si stiu ca m-ar ajuta.

Incerc doar sa arat familiei mele de pe Instagram ca sunt sincera, sunt eu, sa ma vada ca pe o prietena si nu ca pe o tipa random care face reclama la diferite produse.

Postez cat de des imi permite timpul, astfel incerc sa mentin o legatura intre noi toti, postez si repostez la story, uneori situatii serioase, uneori lucruri care ma amuza.

Vreau sa impartasesc cu voi fiecare moment si sa fac chiar si dintr-o zi mai prosta o postare, fiind necesara expunerea realitatii si anume ca nimeni nu traieste o viata perfecta.

Ma promovez in viata de zi cu zi, cand cunosc oameni frumosi cu care simt ca rezonez.

Prefer sa cresc incet si organic, cu urmaritori care rezoneaza cu content-ul meu.

Nu-ti recomand sa cumperi urmaritori, oricat de tentant ar fi si cat de mult ai crede ca vei avea partea de “faima”, se vede de departe o manevra si vei fi penalizat nu numai de Instagram, cat si de oamenii care cauta oameni ca ei, adevarati.

De asemenea, conteaza enorm la engagement sa ai persoane active pe profil, nu doar un numar mare de urmaritori care pur si simplu nu simt o conexiune cu tine.”

Creator de continut (anonim) – +13.000 de followeri pe Instagram:

Pentru promovarea paginii de Instagram nu am gasit prea multe cai, folosesc boost la postarile care mi se par ca ”prind”, concursuri cu premii sau autocolante cu NAME Tag-ul paginii lipit in zone fierbinti din oras / locuri unde calatoresc.

Boost-ul postarilor nu imi aduce rezultate multumitoare, decat de la 10 euro in sus, concursurile au inceput si ele sa stagneze, dar in acest moment este unica solutie rezonabila si ca pret si ca rezultate, iar autocolantele nu functioneaza in Romania pentru ca nu toata lumea stie ca le poate scana sau sunt persoane care nici macar nu stiu ce sunt.

O alta cale de promovare este share la postari sau story pe profilul personal de Facebook, inclusiv toate canalele mele media (Blog, YouTube, pagina si profil personal de Facebook, Instagram) sunt oarecum unite si intotdeauna pe un canal promovez si pe celelalte.

CONCLUZII

Instagramul inca ramane un teritoriu, desi complex, foarte atractiv pentru creatorii de continut, la fel cum ramane si Facebook, in ciuda problemelor din ultimii ani.

Vorbim despre o nisa extrem de atractiva pentru branduri, despre un teritoriu in care Facebook (inca) face legea, aspirand cateva zeci de miliarde de dolari anual, din campaniile publicitare pe care brandurile le deruleaza pe cele doua platforme: Facebook si Instagram.

Competitia este insa (aparent) destul de acerba.

SnapChat, LinkedIn, Pinterest, Twitter si Tik Tok lupta sa isi ia felia de audienta din aceasta piata uriasa de miliarde de utilizatori, limitata, aparent, doar de acoperirea retelelor de internet.

Chiar si asa, aceste platforme inca sunt departe de market share-ul pe care il au Facebook (+2 miliarde de utilizatori) si Instagram (+1 miliard de utilizatori).

Tocmai de aceea, brandurile inca prefera sa aloce mare parte din bugetele pentru Social Media in cele doua platforme, chiar daca Facebook se confrunta cu:

  • probleme mari de imagine
  • leak-uri majore de date
  • o audienta imbatranita
  • un mediu dominat de fake news si hate speech

In ciuda acestor probleme, Facebook reuseste, se pare, sa tina la adapost platforma Instagram si lucrul acesta se vede.

In fiecare zi apar noi creatori de continut, dornici sa se promoveze si sa-si monetizeze activitatea, iar brandurile stau la rand pentru a-si pune in practica strategiile de promovare.

E clar ca, astazi, Instagram este cea mai ofertanta platforma, atat pentru creatorii de continut, cat si pentru branduri.

Nisa este insa volatila, iar lucrurile se pot schimba de pe o zi pe alta.

Ce ne va rezerva ziua de maine, insa, ramane de vazut.

RECAPITULARE:

Cat costa promovarea pe Instagram?

Costul campaniilor de promovare pe Instagram variaza semnificativ, in functie de tipul campaniilor si obiective. Pentru a-ti promova afacerea prin intermediul Instagramului, posibilitatile sunt urmatoarele: Facebook Ads sau Influencer Marketing – ambele fiind analizate detaliat in acest articol.

Aboneaza-te la newsletter