Tu ce faceai acum 8 ani?
Ei bine, noi ne pregateam sa punem bazele celui mai misto proiect antreprenorial, o agentie de marketing digital cu toate ingredientele de care avea nevoie un astfel de proiect: seriozitate, profesionalism, rezilienta, inteligenta si cam tot ce intra sub palaria renumitei culturi germane, dar si a motivatiei pur romanesti de a transforma un vis in realitate.
De atunci si pana astazi a fost bine, si a fost si rau. Am avut si perioade grele, in care nu vedeam decat o licarire slaba de lumina la capatul tunelului, dar am avut si perioade exceptionale, in care drumul se asternea mai clar ca niciodata in fata noastra.
Intotdeauna am fost, insa, o echipa, iar asta a permis fiecaruia dintre noi sa se implice extrem de profund in acest proiect, sa se bucure de fiecare reusita, sa sufere la fel de mult ca ceilalti la fiecare esec, dar si, cel mai important, sa invete la fel de mult din fiecare experienta pe care toti au trait-o ca parte din aceasta agentie.
Indiferent cum a fost, am avut intotdeauna grija sa extragem lectii valoroase din fiecare moment. Sa ne tragem sufletul pentru o secunda, sa punem rapid de un meeting ad-hoc si sa reflectam asupra momentului in care ne aflam.
Iata 7 dintre aceste lectii valoroase pe care le-am invatat in ultimii 8 ani, invataminte morale, dar si pragmatice care, astazi, ne definesc cultura si modul in care ne desfasuram activitatea in fiecare zi.
1.Inainte de a fi antreprenor, clientul nostru este om.
Sigur ca livrarea unor performante superioare de marketing este poate cel mai important lucru in colaborarea cu un client, insa calitati care exced relatia profesionala, precum respectul, comunicarea, transparenta si onestitatea, reprezinta criterii la fel de importante care nu de putine ori ne-au diferentiat in ochii partenerilor nostri.
Experienta ne-a invatat ca titulatura de “client” poate conduce la dezumanizare, o situatie in care oportunitatea de business, cu toate elementele ei cinice inerente, poate prelua controlul in relatia cu clientii si, astfel, poate duce la situatii in care putem ajunge sa punem in prim plan profitul agentiei, in detrimentul unei relatii inter-umane sanatoase.
In ultimii 8 ani, nu de putine ori am avut ocazia sa intalnim clienti hiper-defensivi, oameni care se lovisera deja de situatii in care nu fusesera vazuti decat ca simple “vaci de muls” de catre alte agentii. Astfel, acestia au ajuns sa-si construiasca un scut defensiv pe care l-au afisat in relationarea cu noi, dar la care au ajuns sa renunte ulterior, pentru ca au inteles ca noi vedem “omul” din ei, iar angajamentul nostru profesional fata de afacerea lor este pe deplin asumat si vizeaza, inainte de profitul nostru, bunastarea lor ca antreprenori si, mai important, ca oameni.
Sfatul nostru pentru tine?
Respecta-ti clientii si trateaza-i omeneste. Si ei, ca si tine, trag tare sa realizeze ceva si merita aprecierea pentru saltul in gol pe care au avut curajul sa-l faca. Desigur, intotdeauna vor fi clienti care vor incerca sa obtina maxim de la tine cu minim de investitie, insa acestia sunt exceptii, si chiar si pe acestia ar trebui sa-i tratezi omeneste, pentru ca, in final, orice bine pe care il faci ti-l faci tie, inainte de toate, si fiecare dintre acesti oameni te invata ceva.
Si ca tot am adus aminte de invatare…
2.Invatarea continua este esentiala.
Chiar si acum, dupa 8 ani, FOMO (Fear of Missing Out) si Sindromul Impostorului sunt arhiprezente in activitatea noastra de zi cu zi.
Viteza incredibila cu care se schimba lucrurile in spatiul digital ne obliga sa asimilam incontinuu informatii noi si sa ne adaptam intotdeauna corect si rapid la noile tendinte sau la evolutia algoritmilor care dicteaza practic politicile de promovare digitala.
Ce am invatat in acesti 8 ani a fost faptul ca aceasta stare de fapt este intrinseca, si nu tine de vointa noastra, iar daca intr-adevar ne iubim meseria si vrem sa continuam sa facem marketing, fara sa ajungem la burnout, trebuie sa intelegem ca schimbarea trebuie sa vina de la noi, de la modul in care ne reprogramam mintea sa performeze cu o mai mare acuratete in acest mediu.
Credem, asadar, ca, dupa tot acest timp, am reusit sa ne reconfiguram modul de gandire astfel incat sa fim in permanenta pregatiti sa invatam lucruri noi si sa ne readaptam rapid si eficient la noile tendinte, pentru a ne mentine competitivi pe piata.
Sfatul nostru pentru tine?
Niciodata sa nu incetezi sa fii deschis la a invata. Antreneaza-te sa devii tot mai curios, straduieste-te sa intelegi intotdeauna oportunitatile profesionale pe care fiecare informatie relevanta cu care te intalnesti ti le poate oferi si transforma nevoia de a fi tot timpul la curent cu ultimele tendinte in super-puterea ta.
Si nu-ti face griji, daca iti scapa ceva si dai de greu, intelege ca…
3.Esecul este parte din proces.
Oricat ne-am dori noi sa fie asa, in ultimii 8 ani am inteles ca marketingul nu este o stiinta exacta, insa solicita rezultate concrete, palpabile, perfect masurabile, iar acest lucru poate conduce adesea la esec.
Sigur, acolo unde nu ai garantia ca drumul de la A la B iti garanteaza succesul, poti itera, poti testa, din nou si din nou, pana cand ajungi la rezultatul dorit.
Ce te faci, insa, cand clientii nu au rabdare, sau buget, sa itereze pana ajung la rezultatul dorit? Desigur, te expui unor sanse mai mari de esec. Astfel, esecul devine parte din iteratie, drept urmare, trebuie sa inveti sa-ti asumi strategiile care nu dau roade si sa inveti rapid din ele pentru a le evita pe viitor.
Sfatul nostru pentru tine?
Sa nu-ti fie frica sa gresesti. Bucura-te la maxim de fiecare reusita din cariera ta si invata sa imbratisezi esecul ca pe cel mai intelept invatator. In fond, cu totii invatam cel mai bine din experienta, nu?
Piata este salbatica, iar uneori te poti simti complesit, ca nu vei ajunge niciodata unde iti doresti. Asa ca, poate, uneori vei fi tentat sa cauti scurtaturi pentru a obtine mai rapid succesul. Si nu este neaparat rau sa simti asta, insa, orice ai face, tine minte ca…
4.Etica profesionala este sfanta.
In ultimii 8 ani am intalnit tot felul de clienti; de la antreprenori de bine, cu viziune pe termen lung si dorinta de a construi ceva cu adevarat benefic pentru clientii lor, pana la afaceristi de weekend, al caror singur scop era acela de a se imbogati peste noapte.
Ei bine, aceasta a doua categorie de clienti ne-a intins intotdeauna la maxim limitele eticii profesionale, ajungand, nu de putine ori, la conflicte pricinuite de diferenta de viziune strategica, si chiar la dimensiuni care au dus la ruperea relatiilor de business, ceea ce a produs, desigur, pierderi financiare pentru agentie.
Norocul nostru a fost acela ca am beneficiat inca de la inceput de un set clar de valori profesionale, si am avut taria de a ne tine strans de ele, indiferent de oportunitatile financiare tentante propuse de diversi antreprenori. De aceea, astazi, dupa 8 ani, putem declara sus si tare ca aceste valori au devenit fundatia pe care sta asezata cultura agentiei noastre.
Sfatul nostru pentru tine?
Ramai fidel valorilor profesionale care crezi ca te diferentiaza in mod pozitiv in piata. Antreprenoriatul nu trebuie sa fie in mod necesar o competitie. Si aici, ca si in viata, fiecare antreprenor are drumul lui; unii ajung mai rapid la succes, altii mai lent.
Un lucru este, insa sigur: si tu vei ajunge acolo, mai devreme sau mai tarziu. E o chestiune de consecventa. Pe de alta parte, gandeste-te: ce iti doresti, o crestere fulminanta care te propulseaza peste noapte intr-o zona total noua, pe o fundatie subreda care abia te sustine pentru ca nu stii cum sa te mentii acolo, sau o evolutie organica, naturala, care iti permite sa construiesti treapta cu treapta, si-ti ofera timp sa-ti consolidezi fiecare pas?
5.Automatizarea proceselor este esentiala.
Ca in orice alt business, si in marketing digital succesul se defineste prin cumulul de clienti care au incredere sa-si lase afacerea pe mana ta pentru procesele de promovare online.
Noi, in ultimii 8 ani, am avut oportunitatea de a lucra cu peste 250 de companii, din peste 20 de nise, dezvoltand in mod activ relatii profesionale cu cel putin 50 de clienti in fiecare luna, datorita unei rate excelente de retentie pe care cultura noastra profesionala si modul unic de a colabora cu clientii ne-a oferit-o.
Acest lucru inseamna fara indoiala succesul pentru noi, insa si o responsabilitate enorma, si, implicit, un volum urias de munca, pe care putem sa-l sustinem doar prin accelerarea efortului, dar fara a pierde din calitatea serviciilor oferite.
Ei bine, automatizarea asta ne-a permis: sa obtinem viteze de lucru net superioare, sa pastram si chiar sa optimizam foarte multe dintre procesele derulate in agentie, oferind, in egala masura, timp specialistilor nostri pentru creste nivelul de performanta al campaniilor.
Sfatul nostru pentru tine?
Automatizeaza toate procesele care pot fi automatizate. Astazi, cam toate platformele de promovare ofera instrumente specializate in acest sens, de la etapa de implementare a campaniilor si chiar pana la etapa de raportare a rezultatelor catre client.
Lasa toate aceste procese in grija sistemelor automate si ofera oamenilor tai timp pentru a deveni mai buni in ceea ce fac, sa gandeasca strategii mai bune, sa creeze concepte de comunicare mai eficiente si, nu in ultimul rand, sa analizeze mai in profunzime datele obtinute din campanii, pentru ca, la fel de important de retinut este faptul ca…
6.Big Data Stays Big.
Informatia inseamna putere, iar pentru a oferi performanta trebuie sa intelegi foarte clar care sunt urmatorii pasi pe care ii ai de urmat.
Noua ne place sa numim inceputul agentiei noastre ca fiind perioada romantica a evolutiei, pentru ca aproape tot ce faceam, ne bazam pe fler si pe noroc. Astazi, insa, am inteles ca marketingul digital nu este despre cine scrie poeziile mai frumoase, ci despre cel care intelege cel mai bine clientul caruia i se adreseaza.
Si nu spunem ca nu sunt clienti carora le plac poeziile, ci poate ca potentialii clienti pe care incercam sa ii tintim cu reclame prefera un alt tip de comunicare.
Iar daca la inceput batalia datelor se dadea in principal pe cine intelege clientul cel mai bine – stii tu, demografice, psihografice, etc. – astazi dispunem de date care nu doar ca ne permit sa creionam mai clar personalitatea clientului, ci ne permit sa urmarim si sa anticipam aproape fiecare pas pe care clientul il face in calatoria sa spre conversie, avand, astfel, oportunitatea sa optimizam in timp real campaniile pentru a maximiza rezultatele.
Sfatul nostru pentru tine?
Aseaza datele la baza procesului tau de promovare. Ele iti vor oferi tot ce ai nevoie pentru a obtine rezultate exceptionale:
- In spatele datelor se vor ascunde cele mai valoroase insight-uri pentru etapa strategica
- Datele iti vor permite sa localizezi cele mai bune tactici pentru implementarea campaniilor
- Datele vor ajuta echipa de creatie sa localizeze cea mai performanta formula de comunicare
- Datele iti vor oferi claritate si un action plan concret de optimizare a campaniilor.
Si, poate cel mai important, datele te vor ajuta sa-ti eficientizezi la maximum procesul de marketing, minimizand nevoia de iteratie si, astfel, maximizand sansele de reusita intr-un timp mai scurt.
Da, datele sunt vitale, insa ce te faci cu faptul ca ele nu inseamna nimic pentru clientul final? Ei bine, in acest caz trebuie sa gandesti creativ.
Si cum faci asta? Intelegand ca…
7.Procesul creativ nu moare, ci se transforma.
Desi poate contraintuitiv, creatia se transforma din nevoia de adaptare la noile medii de promovare digitala. De ce nu in functie de preferintele oamenilor, poate te intrebi?
Ei bine, creativitatea tine cont si de preferintele oamenilor, desigur. Insa, ecosistemul digital, oricat de mare este el, este unul inchis si definit de un set clar de reguli impuse de marile companii digitale care administreaza aceste ecosisteme.
Asadar, oricat de creativ ai vrea sa fii in social media, de pilda, daca nu tii cont de ce tip de continut considera algoritmii ca trebuie sa obtina cel mai inalt nivel de viralizare, produsul tau creativ este bun de aruncat la cos.
Ultimii 8 ani de campanii de marketing derulate in social media ne-au aratat ca oamenii pot fi invatati ce tip continut sa iubesca, si ca, oricat de creativ ai fi, trebuie sa te adaptezi la “regulile casei” pentru a obtine maximum din efortul tau, indiferent de reteaua sociala pe care o alegi.
Sfatul nostru pentru tine?
Ramai creativ. Chiar investeste mai mult in a deveni si mai creativ. Insa adapteaza-ti intotdeauna procesul creativ la realitatea digitala impusa de algoritmi. Dezvolta campanii unice, exceptionale, pentru oameni, dar in egala masura foarte bine aliniate la regulile platformelor.
Un sfat de final?
Fii tu.
Fii original, fii indraznet, fii inteligent. Fii om. Si, atat cat se poate, profesional vorbind, pune binele clientilor mai presus de interesele financiare, si binele echipei tale mai presus de orice. In fond, clientii reprezinta combustibilul afacerii tale, insa oamenii tai reprezinta motorul care tin business-ul tau in miscare.
Noi asta am facut, si iata-ne unde suntem.
Daca ne-ai citit pana aici, iti multumim! Iar daca ai nevoie de un partener de incredere, stii cum sa ne gasesti.