Deși nouă, oamenilor, ne place să credem că luăm decizii bazate pe logică și rațiune, adevărul este că deciziile noastre se bazează în proporție de aproximativ 85% pe emoții. Ei bine, în urma acestei descoperiri fantastice a luat naştere ceea ne noi numim astăzi Marketing Emotional.
Noi, oamenii, suntem programați să răspundem la stimulii externi mai întâi emoţional (prin activarea sistemului limbic din centrul creierului) și apoi logic (prin activarea neocortexului exterior). În acest context, ca fapt interesant, studiile au descoperit că persoanele cu leziuni ale sistemului limbic sunt incapabile să ia decizii.
Iar dacă, totuşi, te întrebi ce treabă are această informație cu marketingul, citește în continuare și vei afla.
Consumatorii iau, in general, mii de decizii în fiecare zi, iar fiecare dintre aceste hotărâri are la bază un stimul emoţional. Prin urmare, declanșând emoțiile clienților cu copyurile de marketing potrivite, vei avea practic capacitatea de a le influența comportamentul, astfel încât aceștia să vrea să cumpere de la tine, sau să se aboneze la newsletter, să dea like unei postări, etc.
De ce copyurile tale trebuie să conțină declanșatoare emoționale?
Toți oamenii au dorințe, speranțe, nevoi și temeri. Din acest motiv, scopul tău atunci când scrii un copy de marketing este acela de a le arăta consumatorilor cum produsele tale pot să le satisfacă dorințele și nevoile, cum le pot împlini speranțele sau cum le pot diminua fricile.
Pentru a scrie un copy de succes, trebuie să ai în minte 2 obiective:
- cum să trezesc emoția cititorilor
- cum să-i fac să acționeze în baza acestor emoții
Cum faci asta? Simplu: folosești declanșatoarele emoționale potrivite pentru produsul tău.
Am pregătit mai jos o listă cu 8 declanșatoare emoționale pe care poți începe să le folosești chiar de astăzi în copyurile tale, dacă vrei să ai rezultate mai bune.
Marketing emotional. Cele mai eficiente declanşatoare afective pentru vânzări de succes
- Vina
Vinovăția este unul dintre cele mai puternice declanșatoare emoționale. ONG-urile, spre exemplu, apelează destul de des la această emoție a cititorilor. generând mesaje foarte eficiente care excită sentimentul de vină al oamenilor, mesaje controversate care au rolul de a atrage atenția publicului mai ușor.
Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „umanitate”
- „caritate”
- „donație”
- „milă”
- „bunătate”
- „compasiune”
- „înțelegere”, etc.
2. Încrederea
Consumatorii sunt sceptici. Poate că nu e nimic nou în asta, însă ar fi benefic pentru tine să începi să porneşti fiecare proces de vânzare cu acest gând în minte. Încrederea clienților este deosebit de greu de câștigat, mai ales când vine vorba depre un produs sau o marcă nouă.
Printre metodele cunoscute prin care poți declanșa încrederea cititorilor se numără utilizarea unor sintagme precum:
- “fără taxe ascunse”
- “dacă nu sunteți 100% mulțumit, vă vom returna banii cu plăcere. Fără întrebări.”
O altă modalitate ar fi explicarea motivului din spatele prețului!
Dacă explici de ce prețul produsului tău este mai mic, oamenii vor avea încredere în tine, dar trebuie să știi că un preț mic nu atrage întotdeauna cumpărători, de multe ori chiar stârnește suspiciuni.
Un alt mod de a folosi încrederea ca declanșator emoțional este să fii extrem de specific în copyurile tale. Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „absolut”
- „științific”
- „garantat”
- „nimic ascuns”
- „dovedit”, etc.
3. Apartenența
Sentimentul de apartenență este un alt declanșator emoțional puternic adesea abordat in strategia de marketing emotional datorită nevoii social; oamenii cumpără adesea pentru a se simți parte dintr-un anumit grup. De ce crezi că există oameni care cumpără doar Nike, Puma sau Adidas?
Copywriterii de succes apelează adesea la dorința clienților lor de a face parte dintr-un grup social folosind texte precum „Dorești să te alături unei comunități de oameni care _____?”
Puțini oameni își doresc cu adevărat să fie singuri, de aceea clienții cumpără adesea produse în încercarea de a simți că fac parte dintr-un astfel de grup.
Sentimentul de apartenență satisface o nevoie psihologică de bază, de aceea, acest declanșator emoțional este atât de puternic încât oamenii simt nevoia să rămână loiali unui singur brand.
Ești o persoană fan Mac sau KFC? Pepsi sau Coca-Cola? Real Madrid sau Barcelona? You got it.
Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „noi”
- „împreună”
- „societate”
- „devino membru”
4. Exclusivitatea
Un alt declanșator emoțional puternic este exclusivitatea. Da, oamenii vor să aparțină unui grup, dar şi mai important pentru ei este să fie parte dintr-un grup exclusiv, unic; vor să fie parte a unei comunități elitiste, iar aceasta este o formă puternică de dovadă socială.
Dacă dorești să evoci această emoție în copyurile tale, limitează numărul produselor sau oferă beneficii exclusiviste.
- „Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „numai pentru membri”
- „autentificare necesară”
- „numai pe bază de invitație”
- „disponibil exclusiv pentru”
- „doar pentru”
- „puțini”
- „exclusiv”
- „unic”, etc
5. Frica
Un alt declanșator emoțional puternic definitoriu pentru strategia de marketing emotional este frica. Frica ne face să luăm măsuri, fără să ne gândim prea mult înainte. Frica poate fi un declanșator emoțional controversat, dar dacă îl folosești în copyurile tale într-un mod etic, este cu adevărat o comoară.
Ține minte, frica de a nu pierde (FOMO) îi face pe consumatori să simtă că ar putea rata șansa dacă nu cumpără acum.
Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „greșeală”
- „nu rata”
- „timp limitat”
- „îngrijorare”
- „anxietate”
- „îndoială”
- „pericol”
- „aproape epuizat”
6. Furia
Declanșarea cu succes a furiei poate fi, de asemenea, un mare motivator. Furia este unul dintre declanșatoarele emoționale utilizate în mod obișnuit în publicitatea politică, deoarece este eficientă în a aduna oamenii în jurul unei idei.
Oamenii vorbesc mult atunci când lucrurile sunt nedrepte. Copywriterii pricepuți folosesc furia pentru a-i face pe potențialii cliență să se simtă ca și cum produsele lor ar putea fi soluția salvatoare.
Printre cuvintele declanșatoare ale acestei emoții se numără:
- „respingător”
- „șocant”
- „jignitor”
- „nejustificat”
- „abuz”
- „victimă”
Poate că multe dintre cuvintele de mai sus fac parte din rutina ta zilnică de scris, până la urmă sunt cuvinte uzuale, care, însă, datorită uzanţei lor ridicate, tind să fie introduse într-un automatism.
Şi nu spun că ar trebui să fii tu mai special şi să renunţi la aceste cuvinte, optând pentru alternative mai pompoase; esenţial este să faci un pas în spate şi să te gândeşti ce emoţii vor trezi cuvintele alese.
Dacă cuvântul ales de tine este perfect pentr a trezi emoţia pe care o urmăreşti, e perfect, go for it! Dar dacă simţi că un sinonim, sau un alt cuvânt poate face o treabă mai bună, alege alternativa.
În final, cel mai important este să trezeşti emoţia potrivită care va stimula decisiv decizia clientului de a realiza acţiunea pe care o doreşti.
Ce mai aștepți? Începe să folosești chiar de astăzi ceea ce ai învățat despre marketing emotional!