definirea si alinierea micro-momentelor
Alternative Text

Definirea si alinierea micro-momentelor cu intentia clientilor

■ In prezent, traseul clientilor catre achizitie nu mai este unul liniar, ci devine tot mai complex si interactiv.

■ Pentru branduri, aceasta calatorie a devenit o provocare majora, cerand construirea unui ecosistem digital amplu ce genereaza interactiuni si experiente in canalele de marketing pentru consumatori.

■ Majoritatea companiilor se concentreaza pe etapele de „awareness”, „consideration” si „decision” in cadrul funnel-ului de marketing si SEO, dezvoltand continut specific pentru fiecare din aceste faze distincte.

Industria de SEO evolueaza intr-un ritm rapid, aceasta evolutie fiind determinata de aparitia noilor tehnologii si de consumatorii care cer tot mai mult experiente hiper-relevante si personalizate.

De aceea, strategiile de SEO nu mai sunt izolate, iar adevarata putere a acestora este vizibila cel mai mult atunci cand sunt integrate in cadrul unei strategii integrate de digital marketing si fuzioneaza perfect cu toate activitatile de promovare online sau offline.

In SEO, insa, ca si in toate celelalte strategii de marketing online, exista un punct critic in calatoria potentialului client catre conversie. Acest punct critic poarta denumirea de micro-moment, iar in SEO acesta reprezinta cautarea specifica realizata de un utilizator intr-un motor de cautare.

Despre aceste micro-momente vom discuta in cele ce urmeaza.

Mai precis, in acest articol vei putea afla tot ce ai nevoie sa stii despre:

  1. De ce ar trebui sa le pese marketerilor de aceste micro-momente?
  2. Definirea micro-momentelor – ce sunt si cum le identifici?
  3. Cum faci catalogarea micro-momentelor?
  4. Motive pentru a optimiza fiecare micro-moment
  5. Cum castigi in cadrul acesto micro-momente?
  6. Alinierea micro-momentelor la intentia de cautare a potentialilor clienti
  7. Idei esentiale in definirea si alinierea micro-momentelor

In zilele noastre, traseul clientilor pana la achizitie (customer journey) este departe de a fi linear. Acest customer journey a devenit pentru branduri o provocare, care necesita construirea un intreg ecosistem digital care sa stimuleze interactiuni, emotii si experiente pentru consumatori, prin intermediul tuturor canalelor de marketing.

Interactiunile potentialilor clienti cu o afacere au loc astazi in mai multe puncte de contact, pe numeroase dispozitive, oricand si oriunde li se potriveste. Toate aceste variatii circumstationale impart, insa, un factor comun, fundamental in definirea corecta a micro-momentelor: intentia potentialilor clienti.

In cazul unei strategii de SEO, de exemplu, rezultatele dorite in cautarile organice din motorul de cautare se obtin doar atunci cand compania localizeaza si isi insuseste mentalitatea de consumator, si, mai important, intelege intentia de cautare a potentialilor clienti.

De ce ar trebui sa le pese marketerilor de aceste micro-momente?

Acest concept al micro-momentelor schimba regulile jocului in interactiunea cu potentialii clienti.

Marea majoritate a companiilor isi concentreaza eforturile de marketing si SEO intr-un buyer funnel cu continut dedicat pentru etapele de:

  • awareness
  • consideration
  • decision.

Acest concept de funnel linear devine, insa, tot mai irelevant.

Odata cu dependenta noastra din ce in ce mai mare de smartphone-uri, calatoria consumatorului a fost fracturata in sute de micro-momente realizate in timp real si bazate pe anumite intentii specifice.

Fiecare dintre aceste micro-momente reprezinta o oportunitate critica pentru branduri de a influenta deciziile si preferintele consumatorilor.

Toate aceste aspecte se datoreaza faptului ca, atunci cand oamenii actioneaza in acord cu nevoile pe care le au, intr-un anumit moment, asteptarile acestora sunt mari, iar rabdarea este scazuta.

Acest lucru face ca nivelul calitativ sa fie tot mai relevant, iar utilitatea marketingului sa devina mai importanta ca niciodata. De ce?

Ei bine, companiile care fac cea mai buna treaba pentru a raspunde nevoilor clientilor in fiecare moment, in special in micro-momentele care se consuma prin intermediul dispozitivelor mobile, se vor bucura de un avantaj competitiv imens.

Iata de ce:

  • Multi consumatori nu sunt dedicati 100% unui anumit brand. 90% dintre utilizatorii de smartphone-uri nu sunt absolut siguri de marca specifica pe care vor sa o cumpere atunci cand incep sa caute informatii online.
  • Sansele de a deturna clientii competitorilor sunt mult mai mari. 1 din 3 utilizatori de smartphone-uri au achizitionat de la un alt brand decat ales initial, datorita informatiilor pe care le-au primit la timpul si momentul potrivit, exact atunci cand aveau o nevoie.
  • Simpla prezenta activa a brandului tau, la locul si momentul potrivit, poate contribui semnificativ la cresterea nivelului de constientizare a marcii in mintea oamenilor. Mai mult de jumatate dintre utilizatorii de smartphone-uri au descoperit o companie sau un produs nou in timpul unei cautari in Google, realizata de pe un smartphone.
  • In cele din urma, prezenta activa a brandului tau acolo si atunci cand au loc aceste micro-momente, face ca brandul tau sa fie ales de clienti, nu doar vazut.

Utilizarea acestor micro-momente in cadrul unei strategii de digital marketing, fuzionata perfect cu o strategie eficienta de SEO, ofera unei companii sansa de a raspunde nevoilor consumatorilor la momentul perfect si contribuie la a ii ajuta pe acestia sa avanseze in procesul de achizitie, catre etapa deciziei.

Buyer Journey este tot mai pragmatic. Gandeste-te.

Telefoanele pe care le utilizam in fiecare zi ne-au instruit sa ne asteptam ca brandurile sa ofere imediat ceea ce cautam, atunci cand cautam ceva anume.

Nu ne mai bazam doar pe sesiuni lungi de browsing pentru a face achizitii. Scoatem pur si simplu smartphone-ul din dotare si luam decizii informate, in timp ce discutam cu prietenii sau familia in timpul pranzului, sau cand stam la coada pentru cafeaua de dimineata.

Desi dispozitivele mobile sunt cele care conduc aceasta schimbare, acest fenomen are implicatii mult mai adanci, afectand intreg Buyer Journey-ul consumatorilor pe toate ecranele, dispozitivele si canalele utilizate de acestia.

De exemplu, in cazul comportamentul consumatorilor in magazinele de retail, clientii nu se mai plimba atat de mult prin magazine, insa cheltuiesc mai mult. Acest lucru se datoreaza faptului ca acestia „si-au facut deja temele” si au stabilit ce vor sa cumpere, inainte de a intra in magazinul respectiv.

Acelasi lucru este valabil si in cazul micro-momentelor care definesc vizitarea unui website, prin intermediul unui dispozitiv. Vizitatorii petrec tot mai putin timp pe fiecare vizita, dar convertesc mai des, ceea ce denota, desigur, pragmatism.

Definirea micro-momentelor – ce sunt si cum le identifici?

Micro-momentele apar atunci cand oamenii apeleaza din reflex la un dispozitiv, de obicei telefonul mobil, pentru a actiona asupra unei nevoi de:

  • a invata ceva
  • a face ceva
  • a descoperi ceva
  • a privi ceva
  • a cumpara ceva

Sunt momente bogate in intentii, de pe urma carora oamenii isi formeaza preferintele sau iau anumite decizii. In aceste micro-momente, asteptarile oamenilor sunt mai mari ca niciodata.

Cum faci catalogarea micro-momentelor?

Micro-momentele pot fi clasificate in patru grupuri:

definirea si alinierea micro-momentelor
  • Momentele ”vreau sa stiu (I want to know)” – declanseaza cautari pentru fapte si informatii.
  • Momentele ”vreau sa merg (I want to go)” – duc de obicei la cautari despre locuri si evenimente.
  • Momentele ”vreau sa fac (I want to do)” – semnaleaza o nevoie de ajutor sau indrumare cu un anumit task.
  • Momentele ”vreau sa cumpar (I want to buy)” – apar atunci cand oamenii sunt interesati sa cumpere un anumit produs sau serviciu.

Fiecare dintre aceste momente reprezinta o nevoie de baza, dar si motivul care a declansat constientizarea acestei nevoi.

De exemplu, un declansator („nu am energie”) determina pe cineva sa caute o solutie („unde este cel mai apropiat magazin de cafea”). Desigur, multe dintre aceste declansatoare sunt influente externe, cum ar fi o conversatie cu un prieten pe Social Media sau o reclama la TV.

Identificarea si intelegerea nevoilor relevante prin cercetare ajuta la modelarea unei strategii SEO solide.

Adoptarea unei abordari centrate pe utilizatorul final ofera o perspectiva mult mai mare decat o simpla analiza a cuvintelor cheie.

Motive pentru a optimiza fiecare micro-moment

Cuvintele cheie tranzactionale au scaderi de volum de cautare in ultimii ani, iar trendul va continua. In schimb, va creste trendul de cautare pentru cuvintele informationale si cele de tip investigatie comerciala.

De asemenea, nu mai exista produse unice pe piata. Daca nu ai un produs unic, care se vinde singur, sansele tale de succes sunt mici, din cauza faptului ca oamenii prefera sa cumpere de la site-uri in care au incredere.

In acelasi timp, cuvintele cheie informationale au un alt grad de oportunitate si, implicit, dificultate.

Practic, cu resurse mai putine poti obtine mai multa vizibilitate in fata potentialilor clienti, mai ales daca brandul tau va fi primul pe care il vor vedea atunci cand nevoia lor este in faza incipienta.

Cum castigi in cadrul acestor micro-momente?

Cheia succesului consta in intoarcerea la bazele marketingului si anume: intelegerea clientilor si a nevoilor lor.

Iata cateva modalitati concrete de a face acest lucru:

  • Identifica momentele ”I want to buy” ale consumatorilor. Discuta cu clientii actuali sau urmareste discutiile online pentru a afla cand, unde si cum se documenteaza acestia, dar si cum iau deciziile de cumparare.
  • Fii acolo in acele momente. Dupa ce iti dai seama unde si cand se documenteaza clientii tai, realizeaza o strategie cuprinzatoare cu focus pe canale precum: search, video, social si display.
  • Furnizeaza continut relevant. Sa fii acolo pur si simplu, in acele micro-momente, nu este suficient. Uita-te la modul in care oamenii cauta, intrebarile pe care le pun, termenii de cautare pe care ii folosesc si realizeaza continut care sa ofere raspunsuri utile.
  • Faciliteaza procesul lor de a achizitiona. Ofera consumatorilor mai multe modalitati de a cumpara, cu cat mai multe instructiuni si cu cat mai putine click-uri.
  • Masoara fiecare moment care conteaza. Masoara fiecare interactiune cu clientii si analizeaza modul in care mai multe canale diferite colaboreaza pentru a le oferi ceea ce isi doresc.

Alinierea micro-momentelor la intentia de cautare a potentialilor clienti

Vrei sa-ti satisfaci potentialii clienti care utilizeaza motoarele de cautare pentru a se documenta si pentru a-si stabili decizia de a achizitiona sau nu? Vrei ca un potential client, care cauta informatii despre produsul sau serviciul tau in Google, sa-ti devina client?

Daca raspunsul tau este da, atunci trebuie sa gasesti si sa asociezi cuvintele cheie cu pasii prin care potentiali clienti trec, inainte de a achizitiona (Buyer Journey).

Tine minte, clientii tai nu vor sa le fie vandut produsul sau serviciul tau. Ei nu doresc sa primeasca mail-uri de la tine, in care sa-i convingi sa cumpere prin intermediul celor mai noi tehnici de vanzare.

Aceste lucruri, chiar daca fac parte din procesul standard in vanzari, nu ofera nicio valoare reala pentru un client, iar clientii doresc sa-si faca singuri documentarea.

Oameni vor sa afle mai multe informatii si pareri despre produsul sau serviciul tau, in propriile lor conditii si atunci cand ei doresc acest lucru.

De aceea, pentru a-ti alinia micro-momentele cu strategia de marketing online si SEO este important sa:

  • intelegi traseul de cautare al audientei.
  • identifici topicurile pe care audienta ta le cauta in Google.
  • le servesti nevoia prin realizarea de continut relevant pentru fiecare etapa.

In timp le vei castiga increderea si acestia vor converti prin intermediul site-ului tau, devenind clientii afacerii tale si facandu-te pe tine fericit.

Idei esentiale in definirea si alinierea micro-momentelor

  1. Pe masura ce capacitatea Google de a intelege modul in care oamenii apreciaza un brand, si de a aplica acest lucru intr-un algoritm, este in crestere, drumul spre succesul obtinut prin rezultatele organice devine mai greu si mai lung.
  2. Acesta este si motivul pentru care este nevoie de aceasta schimbare de focus pe potentialul client si pe nevoile lui, in fiecare moment.
  3. Daca intelegm exact ce doreste potentialul client, de ce si cum cauta ceea ce vrea, dar si micro-momentul care a declansat cautarea, putem realiza continut care sa raspunda exact acestor nevoi.
  4. SEO a intrat in cursa relevantei si brandurile care vor sa castige trebuie sa se indeparteze de abordarea in care doar se bifeaza niste casute si sa se alature potentialului client in calatoria acestuia catre achizitie.
  5. Aminteste-ti ca nu iti poti intelege audienta examinand o foaie de Excel si, tocmai de aceea, integrarea micro-momentelor in strategia de SEO si Marketing Online iti ofera o baza puternica pentru a realiza experiente mai bune si mai semnificative pentru potentialii clienti.

Acestea fiind spuse, daca ai nevoie sa-ti schimbi abordarea si strategia de SEO de la companie la consumator, contacteaza-ne si vom fi mai mult decat fericiti sa te ajutam in indeplinirea obiectivelor afacerii tale.

Iar daca vrei sa ne cunoastem mai bine, te invitam sa ne urmaresti pe retelele sociale si sa te abonezi la newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la newsletter

    Articole recomandate

    Studii de caz
    Icon Certifications Certificari