google motor de cautare ce este cum functioneaza
Alternative Text

Ce este motorul de cautare si cum functioneaza Google?

In articolul anterior am vorbit despre ce este seo, care sunt directiile de urmat in implementarea unui plan de dezvoltare a unei prezente consistente in online, dar si principalele KPI-uri pe care trebuie sa le ai in vedere.

Iar cum o astfel de discutie necesita in mod obligatoriu punerea in discutie a motoarelor de cautare, sunt de parere ca urmatorul pas logic este sa explic ce este motorul de cautare si care sunt cele mai importante motoare de cautare pe care trebuie sa-ti concentrezi atentia.

De asemenea, pentru a intelege mai bine ce inseamna SEO, este important sa stii si cum functioneaza motoarele de cautare.

Asadar, in acest articol vom raspunde la intrebarile:

  • Ce este motorul de cautare?
  • Care sunt cele mai importante motoare de cautare?
  • Cum functioneaza motoarele de cautare?
  • Catre ce motoare de cautare trebuie sa iti indrepti atentia cu prioritate?

Let’s dive in! Vom incepe cu prima intrebare propusa, si anume:

Ce este motorul de cautare?

Un motor de cautare reprezinta un portal prin care poti accesa toate informatiile existente pe Internet. In topul motoarele de cautare se regasesc nume precum: Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo si Yandex.

Desi aceste motoare de cautare sunt dotate cu interfete simple, usor de utilizat de catre oricine este le acceseaza, in spatele acestora se ascund mii de microprocesoare si algoritmi care analizeaza in permanenta (crawling) Internetul si indexeaza (organizeaza) continutul astfel incat noi sa-l putem accesa in cateva milisecunde.

Si pentru ca acest subiect este unul amplu, iar spatiul si timpul nu ne permite sa discutam in detaliu despre fiecare motor de cautare, ne vom concentra pe principalul motor de cautare utilizat, atat in Romania, cat si in international: Google.

In afara de Google, pe lista motoarelor de cautare si-au facut loc de-a lungul timpului motoare de cautare precum Yahoo si Bing. Un alt motor de cautare care a inceput sa prinda tractiune in utilizare este DuckDuckGo. De asemenea, in tari precum Rusia sau China exista motoare de cautare dedicate precum Yandex sau Baidu.

Pentru ca Google este principala sursa de trafic pe Internet si principalul motor de cautare utilizat in Romania, in continuare vom aborda doar modul de functionare al acestui motor de cautare atat de important si puternic.

Crawling – cum functioneaza Google?

Imagineaza-ti Internetul ca fiind o mare retea de autostrazi in care fiecare drum este un link si fiecare intersectie este o pagina. De aceea, pentru a descoperi toate documentele de pe Internet, Google utilizeaza asa numiti spiders sau crawlers cu care scaneaza toate site-urile de pe Internet, de la care primesc, desigur, acces.

Urmatorul pas consta in a organiza si stoca toate aceste documente si informatii in servere complexe cu multiple baze de date.

Mai concret, daca spiderii pornesc activitatea pe Internet de pe site-ul A, iar acesta are link-uri dofollow catre site-ul B, C si D, acesti “paienjeni” vor urmari toate legaturile si vor ajunge pe site-urile B, C si D. Odata ce ajung pe un site, acesti spideri il memoreaza in bazele lor si il organizeaza pe baza unei game variate de criterii.

Schema de mai jos iti prezinta in termeni generali acest proces:

ce este si cum functioneaza motoarele de cautare

Ce se intampla atunci cand faci o cautare pe Google?

Sa presupunem ca te intereseaza sa ajungi la un articol care iti explica ce este link building-ul si faci aceasta cautare in Google.

Google cauta in baza sa de date toate paginile care contin termenii de cautare (cuvintele cheie) introdusi de tine. Urmatorul pas pe care Google il face este sa iti ordoneze o serie de rezultate pe care le considera importante pentru cautarea ta. Pentru a structura aceste rezultate, Google isi pune peste 200 de intrebari.

Toate aceste intrebari reprezinta de fapt mai multi factori de ranking din algoritmii utilizati de Google pentru a extrage din baza de date site-urile care raspund cel mai bine la nevoia ta punctuala.

Scopul tuturor aspectelor analizate de Google a fost, este si va fi acela de a livra continut RELEVANT pentru utilizator in cel mai scurt timp posibil.

Acesta este si motivul pentru care principala directiva Google pentru cei care au site-uri si doresc trafic organic din rezultatele motorului de cautare este sa realizeze continut pentru oamenii care il acceseaza, nu pentru robotii si algoritmii care servesc continutul catre utilizatori.

Insa, de la lansare si pana in prezent, motorul de cautare propus de Google a tot suferit modificari si imbunatatiri, necesare pentru a ramane competitiv pe piata motoarelor de cautare, dar si pentru a ramane in continuare principalul motor de cautare care ofera cele mai bune rezultate la cautarile realizate de utilizatori.

Una dintre aceste modificari a purtat denumirea de RankBrain si a constat intr-un update la algoritmul de cautare utilizat de Google.

RankBrain este un sistem de inteligenta artificiala confirmat oficial de Google pe 26 octombrie 2015 si a devenit una dintre componentele nucleului utilizat de motorul de cautare. Implementarea acestuia a facilitat trecerea de la un algoritm fix la unul dinamic, care poate dobandi cunostiinte noi si care poate ajusta singur anumite rezultate pentru a se imbunatati constant (de unul singur), cu principalul obiectiv de a transforma Google in unul dintre cele mai bune motoare de cautare existente pe piata.

Lista completa a tuturor update-urilor realizate de Google la algoritmul motorului de cautare poate fi consultata pe Moz.com.

De ce este important motorul de cautare Google pentru afacerea ta?

In Romania, 97% dintre cautarile zilnice realizate pe Internet sunt facute cu ajutorul motorului de cautare oferit de Google.

Toata actiunea se petrece prin intermediul unui motor de cautare, de la o simpla cautare de informare sau educare si pana la o cautare cu intentie de achizitie. Acest tipar nu s-a schimbat, chiar daca atentia utilizatorilor de Internet s-a mutat preponderent catre dispozitivele mobile. In prezent, peste 50% din traficul site-urilor este realizat prin intermediul unui terminal mobil.

De-a lungul timpului, Internetul a devenit o oportunitate semnificativa pentru antreprenorii care inteleg tot acest ecosistem si stiu cum sa profite la maxim de avantajele oferite.

De exemplu, un domeniu necesar pentru a-ti realiza propriul site poate fi achizitionat la un pret de 10 euro pe an si un server de gazduire cu 5 – 20 euro / luna. Cu toate acestea, daca planul tau e sa-ti faci un site pentru afacerea ta, trebuie sa tii cont de faptul ca acesta nu va fi profitabil daca nu poate fi gasit de potentialii clienti prin intermediul unui motor de cautare, preferabil Google.

De aceea, este vital sa iei in calcul dezvoltarea unei strategii de optimizare SEO On-Page si Off-Page, necesare pentru a trimite motorului de cautare toate semnalele necesare pentru a te considera relevant atunci cand un potential client cauta serviciul sau produsul tau in Google.

Aboneaza-te la newsletter