google motor de cautare ce este cum functioneaza
Alternative Text

Ce este motorul de cautare si cum functioneaza Google?

■ Motorul de cautare navigheaza pe internet pentru a gasi informatii.

■ Google exploreaza site-uri si le organizeaza pentru a oferi rezultate relevante.

■ Algoritmul sau decide ordinea in care sunt prezentate aceste rezultate, bazandu-se pe multiple criterii.

In articolul anterior am vorbit despre ce este seo, care sunt directiile de urmat in implementarea unui plan de dezvoltare a unei prezente consistente in online, dar si principalele KPI-uri pe care trebuie sa le ai in vedere.

Iar cum o astfel de discutie necesita in mod obligatoriu punerea in discutie a motoarelor de cautare, sunt de parere ca urmatorul pas logic este sa explic ce este motorul de cautare si care sunt cele mai importante motoare de cautare pe care trebuie sa-ti concentrezi atentia.

De asemenea, pentru a intelege mai bine ce inseamna SEO, este important sa stii si cum functioneaza motoarele de cautare.

Asadar, in acest articol vom raspunde la intrebarile:

  • Ce este motorul de cautare?
  • Care sunt cele mai importante motoare de cautare?
  • Cum functioneaza motoarele de cautare?
  • Catre ce motoare de cautare trebuie sa iti indrepti atentia cu prioritate?

Let’s dive in! Vom incepe cu prima intrebare propusa, si anume:

Ce este motorul de cautare?

Un motor de cautare reprezinta un portal prin care poti accesa toate informatiile existente pe Internet. In topul motoarele de cautare se regasesc nume precum: Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo si Yandex.

Desi aceste motoare de cautare sunt dotate cu interfete simple, usor de utilizat de catre oricine este le acceseaza, in spatele acestora se ascund mii de microprocesoare si algoritmi care analizeaza in permanenta (crawling) Internetul si indexeaza (organizeaza) continutul astfel incat noi sa-l putem accesa in cateva milisecunde.

Si pentru ca acest subiect este unul amplu, iar spatiul si timpul nu ne permite sa discutam in detaliu despre fiecare motor de cautare, ne vom concentra pe principalul motor de cautare utilizat, atat in Romania, cat si in international: Google.

In afara de Google, pe lista motoarelor de cautare si-au facut loc de-a lungul timpului motoare de cautare precum Yahoo si Bing. Un alt motor de cautare care a inceput sa prinda tractiune in utilizare este DuckDuckGo. De asemenea, in tari precum Rusia sau China exista motoare de cautare dedicate precum Yandex sau Baidu.

Principalele motoare de cautare pe internet (Google, YouTube, MSN, Yahoo!, Altavista) au avut epocile lor de glorie si nu toate au ramas eficiente si active in spatiul virtual. Azi, putem spune ca popularitatea pe care a castigat-o motorul de cautare Google este de neegalat.

Daca esti constient despre ce inseamna un motor de cautare, cu siguranta apreciezi rolul unui motor de cautare pe internet asa cum este Google.

Cel mai cunoscut motor de cautare, Google, este unul din cele mai des utilizate azi. Daca vrei sa ai succes in industria de marketing digital, este esential sa inveti cum sa folosesti Google in mod eficient.

Daca esti in cautare de continut fara drepturi de autor, Openverse( fost CC Search) este optiunea potrivita pentru tine. Acest portal gratuit isi extrage rezultatele de pe site-uri care au licente Creative Commons, asa ca este usor de observat diferenta dintre un articol protejat prin drepturi de autor sau fara drept de autor.

Bing este motorul de cautare ce apartine de Microsoft si a aparut ca urmare a dorintei de a detrona suprematia Google. Nu a reusit acest lucru si  nici nu va izbuti prea curand sa se impuna, pentru ca este departe de eficienta celui mai accesat motor de cautare.

Pentru ca Google este principala sursa de trafic pe Internet si principalul motor de cautare utilizat in Romania, in continuare vom aborda doar modul de functionare al acestui motor de cautare atat de important si puternic.

Crawling – cum functioneaza Google?

Imagineaza-ti Internetul ca fiind o mare retea de autostrazi in care fiecare drum este un link si fiecare intersectie este o pagina. De aceea, pentru a descoperi toate documentele de pe Internet, Google utilizeaza asa numiti spiders sau crawlers cu care scaneaza toate site-urile de pe Internet, de la care primesc, desigur, acces.

Urmatorul pas consta in a organiza si stoca toate aceste documente si informatii in servere complexe cu multiple baze de date.

Mai concret, daca spiderii pornesc activitatea pe Internet de pe site-ul A, iar acesta are link-uri dofollow catre site-ul B, C si D, acesti „paienjeni” vor urmari toate legaturile si vor ajunge pe site-urile B, C si D. Odata ce ajung pe un site, acesti spideri il memoreaza in bazele lor si il organizeaza pe baza unei game variate de criterii.

Schema de mai jos iti prezinta in termeni generali acest proces:

ce este si cum functioneaza motoarele de cautare

Ce se intampla atunci cand faci o cautare pe Google?

Sa presupunem ca te intereseaza sa ajungi la un articol care iti explica ce este link building-ul si faci aceasta cautare in Google.

Google cauta in baza sa de date toate paginile care contin termenii de cautare (cuvintele cheie) introdusi de tine. Urmatorul pas pe care Google il face este sa iti ordoneze o serie de rezultate pe care le considera importante pentru cautarea ta. Pentru a structura aceste rezultate, Google isi pune peste 200 de intrebari.

Toate aceste intrebari reprezinta de fapt mai multi factori de ranking din algoritmii utilizati de Google pentru a extrage din baza de date site-urile care raspund cel mai bine la nevoia ta punctuala.

Scopul tuturor aspectelor analizate de Google a fost, este si va fi acela de a livra continut RELEVANT pentru utilizator in cel mai scurt timp posibil.

Acesta este si motivul pentru care principala directiva Google pentru cei care au site-uri si doresc trafic organic din rezultatele motorului de cautare este sa realizeze continut pentru oamenii care il acceseaza, nu pentru robotii si algoritmii care servesc continutul catre utilizatori.

Insa, de la lansare si pana in prezent, motorul de cautare propus de Google a tot suferit modificari si imbunatatiri, necesare pentru a ramane competitiv pe piata motoarelor de cautare, dar si pentru a ramane in continuare principalul motor de cautare care ofera cele mai bune rezultate la cautarile realizate de utilizatori.

Una dintre aceste modificari a purtat denumirea de RankBrain si a constat intr-un update la algoritmul de cautare utilizat de Google.

RankBrain este un sistem de inteligenta artificiala confirmat oficial de Google pe 26 octombrie 2015 si a devenit una dintre componentele nucleului utilizat de motorul de cautare. Implementarea acestuia a facilitat trecerea de la un algoritm fix la unul dinamic, care poate dobandi cunostiinte noi si care poate ajusta singur anumite rezultate pentru a se imbunatati constant (de unul singur), cu principalul obiectiv de a transforma Google in unul dintre cele mai bune motoare de cautare existente pe piata.

Lista completa a tuturor update-urilor realizate de Google la algoritmul motorului de cautare poate fi consultata pe Moz.com.

De ce este important motorul de cautare Google pentru afacerea ta?

In Romania, 97% dintre cautarile zilnice realizate pe Internet sunt facute cu ajutorul motorului de cautare oferit de Google.

Toata actiunea se petrece prin intermediul unui motor de cautare, de la o simpla cautare de informare sau educare si pana la o cautare cu intentie de achizitie. Acest tipar nu s-a schimbat, chiar daca atentia utilizatorilor de Internet s-a mutat preponderent catre dispozitivele mobile. In prezent, peste 50% din traficul site-urilor este realizat prin intermediul unui terminal mobil.

De-a lungul timpului, Internetul a devenit o oportunitate semnificativa pentru antreprenorii care inteleg tot acest ecosistem si stiu cum sa profite la maxim de avantajele oferite.

De exemplu, un domeniu necesar pentru a-ti realiza propriul site poate fi achizitionat la un pret de 10 euro pe an si un server de gazduire cu 5 – 20 euro / luna. Cu toate acestea, daca planul tau e sa-ti faci un site pentru afacerea ta, trebuie sa tii cont de faptul ca acesta nu va fi profitabil daca nu poate fi gasit de potentialii clienti prin intermediul unui motor de cautare, preferabil Google.

De aceea, este vital sa iei in calcul dezvoltarea unei strategii de optimizare SEO On-Page si Off-Page, necesare pentru a trimite motorului de cautare toate semnalele necesare pentru a te considera relevant atunci cand un potential client cauta serviciul sau produsul tau in Google.

Acum , ca stii ce este motorul de cautare, este momentul sa intelegi cum te poate ajuta marketingul pe Google in dezvoltarea afacerii tale.

Importanta motoarelor de cautare pentru afaceri este un fapt dovedit. Cu atat de multi utilizatori online, motoarele de cautare determina ce informatii acceseaza clientii pe internet. A fi usor de gasit de catre motoarele de cautare este la fel de important ca si publicitatea offline, marketingul direct sau presa scrisa.

Iata patru motive pentru care merita sa acorzi importanta motoarelor de cautare in promovarea afacerii tale :

  • Obtii informatii actualizate, de inalta calitate

 Motoarele de cautare sunt ca filtrele pentru web. Ele sunt de folos pentru a oferi oricui informatiile potrivite, fara a fi nevoie sa traverseze mii de pagini web irelevante. Exista mai mult de 8 miliarde de pagini in baza de date Google. Fara a intelege ce este un motor de cautare, te-ai rataci prin imensitatea informatiilor puse la dispozitie de internet.

Din fericire, marketingul pe motoarele de cautare are multe beneficii, iar oferirea de informatii relevante pentru cautari este probabil cel mai apreciat beneficiu.

  • Ofera vizibilitate maxima pentru vizitatori

Puterea cautarii organice este atat de mare incat reprezinta o parte substantiala din performanta majoritatii website-urilor companiilor. Acesta este modul in care utilizatorii gasesc produse si servicii. De asemenea, ajuta la cresterea gradului de cunoastere a marcii si creste ratele de clic. In plus, marketingul pentru motoarele de cautare ajuta companiile sa combine cautarea platita cu cautarea organica.

  • Imbunatateste performanta site-ului tau

Motoarele de cautare sunt portile virtuale deschise catre lume. Indiferent ca esti o intreprindere mica, mijlocie sau mare, motoarele de cautare sunt esentiale pentru succesul oricarei afaceri. O pozitie superioara pe Google este esentiala pentru a aduce noi clienti si vizitatori pe site. Daca nu esti pe prima pagina, nu vei fi usor de gasit. Se stie ca numarul de persoane care nu se uita dincolo de primele doua pagini de rezultate ale cautarii este coplesitor.

  • Motoarele de cautare ofera informatiile pe care utilizatorii le cauta

De exemplu, atunci cand un consumator cauta un produs, acesta poate accesa site-ul oficial al marcii. Insa nu toti utilizatorii stiu sau vor sa faca acest lucru.

Un motor de cautare este un instrument excelent pentru afaceri. Un site web bine optimizat poate creste vanzarile. Folosind un motor de cautare, utilizatorii pot accesa informatii despre subiectele lor preferate. Daca introduc in pagina Google sintagma „blugi ieftini”, vor gasi cele mai relevante informatii intr-o singura secunda. Folosind motoarele de cautare pentru a-ti optimiza site-ul, iti vei creste vizibilitatea in motoarele de cautare si vei converti mai multi vizitatori. Daca vrei sa profiti la maximum de investitia ta, trebuie sa investesti in optimizarea pentru motoarele de cautare ( SEO – seach engline optimization).

Pe langa furnizarea de rezultate relevante pentru clienti, motoarele de cautare ofera si mai multa popularitate afacerilor. Cautarile repetate folosind motoarele de cautare pot ajuta companiile sa isi dezvolte gradul de cunoastere a marcii, sa isi creasca rata de clic si sa imbunatateasca vanzarile. Stiind ce reprezinta un motor de cautare, optimizarea devine cvasi-obligatorie, pentru a-ti face vizibila afacerea.

Combinat cu SEO organic, marketingul in motoarele de cautare este o modalitate importanta de promovare pe termen lung. In plus, motoarele de cautare sunt o modalitate excelenta de a atrage noi clienti. Pe langa cresterea gradului de constientizare a marcii, SEO poate imbunatati vanzarile si poate incuraja traficul pe site.

Aboneaza-te la newsletter

    Articole recomandate

    Studii de caz
    Icon Certifications Certificari