Contextul actual ne obliga intr-un fel sau altul sa gasim cele mai scurte si rapide solutii, ceea ce ne face sa prescurtam anumite denumiri, sa folosim acronime sau simboluri si acest lucru s-a extins si in comunicare.
In aceasta sfera, doua acronime foarte utilizate sunt ATL si BTL advertising.
Acesti doi termeni, ATL si BTL, au aparut prin 1950 pentru a delimita formele de promovare in urma carora agentiile primeau comision (deasupra liniei) de cele in care agentiile aveau un onorariu fix (sub linie).
In prezent, intre cele doua tipuri de advertising, diferenta este facuta de audienta targetata si de canalele de marketing (comunicare) pe care le folosesc.
Acest lucru face ca activitatile de marketing ale unei companii (practic, reclamele) sa poata fi impartite in trei segmente:
- Marketing Above the line – ATL
- Marketing Below the line – BTL
- marketing Through the Line – TTL
Conceptul de „linie” a fost folosit initial pentru a separa activitatile de marketing care au penetrare in masa (deasupra „liniei” – ATL) de cele care au penetrare specifica (sub „linie” – BTL).
Mai apoi, din cauza concurentei si dezvoltarii tehnologice sporite, a aparut si marketingul „prin linie” – TTL (through the line marketing) care estompeaza limita dintre ATL si BTL prin utilizarea de strategii specifice ambelor canale de marketing.
Publicitatea ATL, BTL si TTL
Activitatile de marketing desfasurate de un business pot fi diferentiate pe baza motivelor de marketing, a grupurilor tinta si a bugetului.
Above the line Marketing (Deasupra liniei – ATL Marketing)
Campaniile de ATL Marketing propaga informatia brandurilor prin canalele de marketing traditionale si se adreseaza unui public tinta foarte larg.
De aceea, de cele mai multe ori, obiectivele acestui tip de campanii de marketing sunt:
- intarirea brandului
- informare generala asupra unor produse sau servicii
Publicitatea efectuata „deasupra liniei” (adesea denumita „promovare peste linie”, „marketing peste line”, ATL Marketing sau Publicitate ATL) consta in activitati publicitare care folosesc mijloacele de promovare clasice pentru transmiterea informatiilor, precum:
- presa scrisa
- radio
- televiziune
- postere
- flyere
- brosuri, etc.
In aceasta etapa este clar faptul ca, in cadrul acestui canal de marketing, conversiile au o importanta mai mica, comunicarea nu este directionata catre un anumit grup extrem de nisat, ci mesajul se transmite catre toti cei care au acces la mediul prin care se livreaza mesajul publicitar.
De ce sa alegi ATL?
ATL in marketing este instrument minunat pentru dezvoltarea unui brand si investitia in recunoasterea durabila a marcii pe piata, in general. Livrarea si plasamentul sunt esentiale. Rezultatul poate fi foarte valoros pentru orice afacere noua si pentru operatiuni existente, care doresc sa-si dezvolte publicul tinta si cererea.
Aceasta metoda poate creste ratele de penetrare pe piata, in ATL advertising tarifele sunt mai mari decat in orice alta metoda de publicitate datorita faptului ca se adrezeaza unui segment de marketing de masa.
ATL este cu siguranta o solutie excelenta pentru afaceri in perioada de lansare, iar un canal de marketing ATL poate functiona mult timp, atunci cand este combinat cu alte metode. Exista un motiv clar pentru care multe marci si companii inca folosesc ATL in era digitala si asta demostreaza ca functioneaza.
Avantajele oferite de Above the Line Marketing:
- Ofera o acoperire larga (nationala sau internationala).
- Conectare cu potentialii clienti.
- Construirea brandului.
Avantajele oferite de Above the Line Marketing:
- Ofera o acoperire larga (nationala sau internationala).
Mediile ATL au o acoperire enorm de larga. De exemplu, un spatiu publicitar de 30 de secunde in timpul finalei Superbowl din 2018 a costat circa 5 milioane USD. Asta pentru ca jocul a avut o audienta de peste 111 milioane de spectatori , doar in SUA. Si pentru ca reclamele Superbowl au devenit la fel de importante ca si jocul in sine, din ce in ce mai multi oameni acorda importanta acestui gen de publicitate.
- Conectare cu potentialii clienti
O conexiune mai buna cu publicul: medii precum televiziunea si radioul folosesc un amestec de sunet si imagini pentru a transmite mesaje care au sanse mai mari de a fi transmise publicului, decat imaginile statice.
- Construirea brandului
Un instrument important in definirea identitatii marcii este publicitatea media, deoarece un brand este in cele din urma recunoscut de catre clienti. Prin urmare, publicitatea ATL joaca un rol esential in construirea reputatiei marcii, deoarece ii ajuta pe specialistii in marketing sa ajunga la cat mai multi clienti potentiali si ii informeaza despre produs sau serviciu si beneficiile acestora.
Dezavantajele ATL
Dar exista si cateva dezavantaje. In primul rand, promovarea ATL offline in masa este cu siguranta mai scumpa decat campaniile online. O singura reclama intr-un mediu popular larg precum televiziunea ar putea valora milioane.
Exista mereu concurenta acerba, intre firmele care isi doresc cel mai bun spatiu publicitar TV, marcile si agentiile de top ruland de obicei in timpul prime-time, deoarece acestea sunt capabile sa sustina aceasta investitie.
Acest aspect financiar ne conduce la al doilea dezavantaj: este imposibil sa calculam corect impactul si rentabilitatea investitiei (ROI). Deci, nu este o investitie masurabila.
Si asta face dificila planificarea unui buget pentru canale de comunicare in marketing sau a unei strategii pe termen lung.
Ce inseamna BTL – Below the Line?
Publicitatea „sub linie”, sau BTL advertising (adesea denumita „promotie sub linie”, „marketing sub linie” sau BTL Marketing), consta in activitati de publicitate foarte specifice, memorabile si directe, axate pe grupuri de consumatori ultra-targetati.
Campaniile de BTL Marketing cuprind canale de marketing ”neconventionale”, care se adreseaza unei mase de oameni bine stabilita.
Acest tip de campanii dau dovada de foarte multa creativitate si au obiectivul de a face potentialii clienti sa interactioneze in mod direct cu brandul (produsul sau serviciul) promovat.
Fiind cunoscut si sub numele de „strategii de marketing direct”, BTL-ul se axeaza semnificativ mai mult pe conversii, decat pe construirea brandului.
Principalele platforme de comunicare utilizate in BTL Marketing sunt:
- reclamele outdoor (bannerele stradale)
- direct mail marketing (mail-uri, sms-uri, etc.)
- sponsorizari (companii, evenimente, proiecte, etc.)
- activari de brand (interactiuni si experiente memorabile)
- marketing in magazine (in store marketing) si multe altele.
De ce sa alegi BTL?
BTL marketing are multe avantaje fata de ATL. Legaturile si relatiile create intre marci si consumatori sunt mai puternice si de lunga durata. Acest lucru se intampla deoarece implicarea publicului in acest gen de campanii este uriasa, iar atasamentul emotional genereaza o comunitate de clienti loiala si constanta.
Numai acest lucru este suficient pentru a aduce valoare unei afaceri. Dar trebuie mentionat ca strategiile si campaniile de marketing BTL sunt de obicei mult mai ieftine si accesibile, permitand astfel intreprinderilor mici si mijlocii sa riste si sa dezvolte o campanie buna, chiar daca nu pot investi sume imense bani. Activitatile BTL cu valoare adaugata, pot fi modificate sau anulate in timpul executiei, deoarece majoritatea sunt bazate pe mediul online
Avantajele pe care le ofera Below the line marketing
- Targetare clara: conversiile sunt mai bune si implicit se obtin rezultate mai bune.
- ROI mai bun: eforturile promotionale sub linie sunt concentrate pe un anumit grup tinta, au o abordare mai buna, pot fi usor executate, urmarite si controlate. Prin urmare, strategiile BTL ofera un ROI si un MROI mai bun in ceea ce priveste conversia.
- Control usor: rezultatele pot fi urmarite usor si se pot lua masuri pentru imbunatatirea rentabilitatii.
- Personalizare: strategiile publicitare sub linie sunt concepute in functie de nevoile unui grup tinta si, prin urmare, pot fi modelate diferit pentru diferite grupuri de clienti.
- Specificitate: Conversiile sunt mai bine realizate atunci cand mesajele publicitare sunt transmise in functie de dorintele clientilor. Deoarece strategiile publicitare BTL sunt extrem de directionate, rezultatele sale sunt mai bune in ceea ce priveste conversiile.
- O rentabilitate mai buna a investitiilor: strategiile de publicitate prin canale de comunicare BTL au o acoperire mai buna si pot fi cu usurinta executate, urmarite si controlate, deoarece sunt adaptate si vizeaza grupuri tinta foarte specifice.
In timp, insa, au aparut foarte multe dileme si discutii privind aceste notiuni, motiv pentru care specialistii de astazi folosesc termeni mai specifici pentru fiecare tip de promovare.
De asemenea, datorita acestor mijloace de comunicare hibride a aparut termenul si conceptul de TTL – Through the line advertising, care imbina advertisingul ATL cu BTL-ul.
Dezavantajele promovarii BTL
Pentru a implementa marketingul BTL, este mare nevoie de un volum imens de date, mult mai mult decat in cazul ATL. Va trebui sa investesti in echipe specializate de marketing, precum si in solutii de cercetare a publicului tinta. Si, desigur, trebuie sa urmaresti atent procesul si sa monitorizezi indeaproape fiecare campanie.
Pentru a planifica si lansa tactici de marketing BTL, trebuie sa fii familiarizat cu mediile implicate si cu platformele folosite pentru a dezvolta aceste strategii.
Through the Line (TTL)
Publicitatea „prin linie” (denumita adesea TTL Marketing / TTL Advertising) consta in utilizarea si imbinarea ambelor canale de marketing – ATL si BTL.
Pentru rezultate mai bune obtinute in urma campaniilor de promovare, brandurile se vad nevoite sa integreze cat mai bine strategiile utilizate in ATL si BTL pentru atragerea consumatorilor.
Campaniile de TTL Marketing reprezinta pentru marketeri o abordare de tip 360 de grade, in care acestia se vad nevoiti sa dezvolte campanii complexe cu obiectiv dublu, si anume: construirea brandului pe piata si imbunatatirea conversiilor.
In prezent, majoritatea campaniilor de marketing urmeaza o abordare de tip TTL, mai ales ca este posibil sa se utilizeze strategiile de digital marketing care ofera beneficiile ATL-ului, dar se comporta ca BTL in acelasi timp.
TTL Marketingul reprezinta un mod de gandire strategica, care este utilizat de agentiile de marketing de tip full-service pentru acoperirea tuturor necesitatilor reale ale clientilor.
Astfel, prin realizarea unui mix de marketing 360°, o agentie creeaza strategii de marketing digital si offline integrate, care propulseaza clientii acestora catre intersectia dintre atentia clientilor si cultura.
TTL marketing este numele dat pentru publicitatea care nu se poate clasifica drept o strategie de marketing ATL/BTL. Aceste tipuri de campanii sunt integrate, iar obiectivul lor este de a imbunatati gradul de cunoastere a marcii, precum si dezvoltarea si cresterea conversiei dintr-un anumit segment.
Nu va descurajati de lipsa unei definitii clare, dealtfel TTL este recunoscut prin faptul ca poate fi o modalitate excelenta de a aduce valoare unei afaceri.
Strategiile TTL pot fi un instrument excelent pentru a evalua impactul pe care un brand il are in atingerea obiectivelor mai largi de marketing online. Poate implica campanii de marketing integrate, marketing pe retelele sociale si marketing prin e-mail in masa.
Publicitatea „Through the Line” implica o combinatie de tactici si medii de promovare utilizate atat in publicitatea ATL, cat si in BTL, pentru a obtine rezultate mai bune.
Pe scurt, este o strategie de marketing folosita pentru campaniile care urmaresc sa realizeze construirea marcii, precum si conversii.
Un exemplu de publicitate TTL sunt strategiile de marketing digital care ofera beneficii de publicitate ATL, actionand in acelasi timp ca o comunicare BTL catre clienti, fiind practic o combinatie ATL, BTL, TTL marketing.
Above the line vs below the line marketing
ATL Marketing se refera la campanii masive, nedirectionate, pentru a creste gradul de cunoastere a marcii si pentru a ajunge la cat mai multi oameni, in timp ce BTL Marketing se refera la lumea mult mai mica si foarte bine directionata a reclamelor, destinate persoanelor fizice, cu randamente ale investitiei usor de urmarit si un public bine definit.
Through the Line Marketing, dupa cum iti imaginezi, este unul dintre cele 3 canale de comunicare, care foloseste ambele abordari pentru a obtine atat o constientizare pe scara larga a brandului, cat si profituri concentrate si directionate.
Vrei o agentie ATL si BTL cu care planurile tale sa devina realizabile?
Apeleaza la serviciile re7consulting si vei beneficia de educatie, consultanta, suport si implementare, toate elemente fundamentale ale echipei noastre, pentru ca noi nu avem clienti, noi avem parteneri cu care construim branduri puternice, care ofera consumatorilor interactiuni si experiente unice.
Iar daca nu ne cunosti si vrei sa o faci, te invitam sa te abonezi la newsletter-ul nostru!