ce inseamna btl
Alternative Text

Canale de marketing – ce inseamna BTL, ATL si TTL

Contextul actual ne obliga intr-un fel sau altul sa gasim cele mai scurte si rapide solutii, ceea ce ne face sa prescurtam anumite denumiri, sa folosim acronime sau simboluri si acest lucru s-a extins si in comunicare.

In aceasta sfera, doua acronime foarte utilizate sunt ATL si BTL advertising.

Acesti doi termeni, ATL si BTL, au aparut prin 1950 pentru a delimita formele de promovare in urma carora agentiile primeau comision (deasupra liniei) de cele in care agentiile aveau un onorariu fix (sub linie).

In prezent, intre cele doua tipuri de advertising, diferenta este facuta de audienta targetata si de canalele de marketing (comunicare) pe care le folosesc.

Acest lucru face ca activitatile de marketing ale unei companii (practic, reclamele) sa poata fi impartite in trei segmente:

  • Marketing Above the line – ATL
  • Marketing Below the line – BTL
  • marketing Through the Line – TTL

Conceptul de “linie” a fost folosit initial pentru a separa activitatile de marketing care au penetrare in masa (deasupra “liniei” – ATL) de cele care au penetrare specifica (sub “linie” – BTL).

Mai apoi, din cauza concurentei si dezvoltarii tehnologice sporite, a aparut si marketingul “prin linie” – TTL (through the line marketing) care estompeaza limita dintre ATL si BTL prin utilizarea de strategii specifice ambelor canale de marketing.

Publicitatea ATL, BTL si TTL

Activitatile de marketing desfasurate de un business pot fi diferentiate pe baza motivelor de marketing, a grupurilor tinta si a bugetului.

Above the line Marketing (Deasupra liniei – ATL Marketing):

Campaniile de ATL Marketing propaga informatia brandurilor prin canalele de marketing traditionale si se adreseaza unui public tinta foarte larg.

De aceea, de cele mai multe ori, obiectivele acestui tip de campanii de marketing sunt:

  • intarirea brandului
  • informare generala asupra unor produse sau servicii

Publicitatea efectuata “deasupra liniei” (adesea denumita “promovare peste linie”, “marketing peste line”, ATL Marketing sau Publicitate ATL) consta in activitati publicitare care folosesc mijloacele de promovare clasice pentru transmiterea informatiilor, precum:

  • presa scrisa
  • radio
  • televiziune
  • postere
  • flyere
  • brosuri, etc.

In aceasta etapa este clar faptul ca, in cadrul acestui canal de marketing, conversiile au o importanta mai mica, comunicarea nu este directionata catre un anumit grup extrem de nisat, ci mesajul se transmite catre toti cei care au acces la mediul prin care se livreaza mesajul publicitar.

Avantajele oferite de Above the Line Marketing:

  • Ofera o acoperire larga (nationala sau internationala).
  • Conectare cu potentialii clienti.
  • Construirea brandului.

Ce inseamna BTL – Below the Line?

Publicitatea “sub linie”, sau BTL advertising (adesea denumita “promotie sub linie”, “marketing sub linie” sau BTL Marketing), consta in activitati de publicitate foarte specifice, memorabile si directe, axate pe grupuri de consumatori ultra-targetati.

Campaniile de BTL Marketing cuprind canale de marketing ”neconventionale”, care se adreseaza unei mase de oameni bine stabilita.

Acest tip de campanii dau dovada de foarte multa creativitate si au obiectivul de a face potentialii clienti sa interactioneze in mod direct cu brandul (produsul sau serviciul) promovat.

Fiind cunoscut si sub numele de “strategii de marketing direct”, BTL-ul se axeaza semnificativ mai mult pe conversii, decat pe construirea brandului.

Principalele platforme de comunicare utilizate in BTL Marketing sunt:

  • reclamele outdoor (bannerele stradale)
  • direct mail marketing (mail-uri, sms-uri, etc.)
  • sponsorizari (companii, evenimente, proiecte, etc.)
  • activari de brand (interactiuni si experiente memorabile)
  • marketing in magazine (in store marketing) si multe altele.

Avantajele pe care le ofera Below the line marketing:

  • Targetare clara: conversiile sunt mai bune si implicit se obtin rezultate mai bune.
  • ROI mai bun: eforturile promotionale sub linie sunt concentrate pe un anumit grup tinta, au o abordare mai buna, pot fi usor executate, urmarite si controlate. Prin urmare, strategiile BTL ofera un ROI si un MROI mai bun in ceea ce priveste conversia.
  • Control usor: rezultatele pot fi urmarite usor si se pot lua masuri pentru imbunatatirea rentabilitatii.
  • Personalizare: strategiile publicitare sub linie sunt concepute in functie de nevoile unui grup tinta si, prin urmare, pot fi modelate diferit pentru diferite grupuri de clienti.

In timp, insa, au aparut foarte multe dileme si discutii privind aceste notiuni, motiv pentru care specialistii de astazi folosesc termeni mai specifici pentru fiecare tip de promovare.

De asemenea, datorita acestor mijloace de comunicare hibride a aparut termenul si conceptul de TTL – Through the line advertising, care imbina advertisingul ATL cu BTL-ul.

Through the Line (TTL):

Publicitatea “prin linie” (denumita adesea TTL Marketing / TTL Advertising) consta in utilizarea si imbinarea ambelor canale de marketing – ATL si BTL.

Pentru rezultate mai bune obtinute in urma campaniilor de promovare, brandurile se vad nevoite sa integreze cat mai bine strategiile utilizate in ATL si BTL pentru atragerea consumatorilor.

Campaniile de TTL Marketing reprezinta pentru marketeri o abordare de tip 360 de grade, in care acestia se vad nevoiti sa dezvolte campanii complexe cu obiectiv dublu, si anume: construirea brandului pe piata si imbunatatirea conversiilor.

In prezent, majoritatea campaniilor de marketing urmeaza o abordare de tip TTL, mai ales ca este posibil sa se utilizeze strategiile de digital marketing care ofera beneficiile ATL-ului, dar se comporta ca BTL in acelasi timp.

TTL Marketingul reprezinta un mod de gandire strategica, care este utilizat de agentiile de marketing de tip full-service pentru acoperirea tuturor necesitatilor reale ale clientilor.

Astfel, prin realizarea unui mix de marketing 360°, o agentie creeaza strategii de marketing digital si offline integrate, care propulseaza clientii acestora catre intersectia dintre atentia clientilor si cultura.

Vrei o agentie ATL si BTL cu care planurile tale sa devina realizabile?

Apeleaza la serviciile re7consulting si vei beneficia de educatie, consultanta, suport si implementare, toate elemente fundamentale ale echipei noastre, pentru ca noi nu avem clienti, noi avem parteneri cu care construim branduri puternice, care ofera consumatorilor interactiuni si experiente unice.

Iar daca nu ne cunosti si vrei sa o faci, te invitam sa te abonezi la newsletter-ul nostru!

Aboneaza-te la newsletter