Ne aflam in era informatiei, ceea ce ne obliga intr-un fel sa tinem pasul cu modul alert de generare si distribuire al informatiilor, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care oamenii vor sa afle ce inseamna webinar si seminar.
Totodata, dispunem si de mai putin timp pentru a ne documenta cu adevarat, iar acest lucru se resimte in modul nostru de a asimila anumite skill-uri sau cunostiinte.
Aceasta evolutie ne-a facut sa ne indreptam atentia spre cursuri online, precum: webinare, workshop-uri, traininguri, cursuri video, etc.
De-a lungul timpului, organizatiile sau persoanele care doresc sa distribuie continut educative si de calitate (contra-cost sau gratis), au dezvoltat sute de cursuri si webinare.
De aceea, scopul acestui articol este realizarea unei analize obiective a celor doua tipuri de predare: webinar si seminar, urmand sa discutam care este diferenta dintre cele doua, dar si avantajele sau dezavantajele acestora.
Ce inseamna webinar?
Webminarul este de fapt un seminar realizat online si este utilizat de catre organizatii sau persoane pentru a transmite un mesaj sau o informatie catre o audienta larga.
Unul dintre avantajele unui webminar este faptul ca potentialii participant nu trebuie sa cheltuiasca bani pentru a se deplasa catre o locatie fizica.
De asemenea, contextele in care un webminar poate fi folositor sunt foarte diferite. La nivel macro poate sa fie vorba despre prezentarea unei conferinte sau a unui curs realizat pentru anumite industrii.
Cert este ca un webinar reprezinta un instrument flexibil de predare, iar orice industrie poate beneficia de pe urma acestuia.
Si cel mai probabil ti-ai dat deja seama ca ti-am prezentat pana aici cateva avantaje ale webinariilor, insa, daca vei citi in continuare vei afla cateva aspect negative, cat si pozitive.
Avantaje webinar:
1. Pastrarea unei relatii si dupa terminarea webinarului
Unul dintre avantajele principale ale unui webinar il reprezinta relatia create in timpul acestuia, care poate fi fructificata si dupa terminarea lui.
Dupa terminarea webinarului, continutul poate fi facut disponibil online pentru a fi accesat ulterior de catre participant.
De asemenea, prin salvarea datelor personale si in conformitate cu noul GDPR, organizatorul webinariului poate trimite invitatii pentru viitoare evenimente care ar putea fi de interes pentru participant, dar si eventuale informatii care sa vina ca o completare la ceea ce a fost deja predat in cadrul webinarului.
2. Economisirea de timp si bani
In cazul webinarului, cheltuielile si timpul petrecut calatorind spre locatia fizica sunt eliminate.
De asemenea, logistica necesara pentru o experienta buna este un laptop sau un computer cu acces la o retea de Internet cu viteza decenta.
Mai mult, exista posibilitatea filmarii sau inregistrarii webinarului pentru a putea fi revazut de doritori.
3. Dezvoltarea unei relatii pe termen lung
Posibilitatea prezentatorului de a interactiona cu audienta si a-si face vocea auzit, il ajuta pe acesta sa isi creasca credibilitatea si conexiunea cu participantii webinarului.
Dezavantaje webinar:
1. Dificultati tehnice
Asa cum am specificat anterior, pentru a desfasura si pentru a participa la un webinar este nevoie de acces la Internet, dar pot exista cazuri in care calitatea Internetului nu poate sustine nevoile unui webinar.
De asemenea, anumite browsere s-ar putea sa nu fie compatibile cu platforma webinarului, astfel putand aparea intarzieri sau imposibilitatea participantilor de a lua parte la webinar.
2. Lipsa interactiunii cu participantii
Un alt aspect negativ poate fi considerat faptul ca lipseste acel contact visual cu ceilalti participanti, ceea ce poate duce la o experienta impersonala si uneori neinteresanta.
Insa, acest aspect poate fi imbunatati de sustinatorul webinarului, in masura in care skill-urile sale ii permit acest lucru.
Acestea fiind spuse, speram ca ai inteleg ce inseamna un webinar, precum si care sunt avantajele sau dezvantajele unui astfel de program de invatare.
Acum hai sa vedem ce inseamna un seminar si cu ce este acesta diferit fata de un webinar, precum si avantajele sau dezavantajele unui seminar.
Ce inseamna seminar?
In principiu, un seminar este o intalnire condusa de un expert intr-un anumit domeniu si se extinde pe parcursul a mai multor zile.
In cadrul unui seminar se ia parte la discutii, participa diferiti speaker si se pot impartasi idei sau perspective in legatura cu subiectul seminarului.
In functie de specificul fiecarui seminar (eveniment) de acest tip, pot aparea atat o serie de avantaje, cat si o serie de dezavantaje.
Avantaje seminar:
1. Comunicare orala
Seminarele pot fi confortabile si reprezinta un prileji bun pentru exersarea pitch-urilor si a metodelor de comunicare profesionala.
De asemenea, ofera participantilor posibilitatea de a-si imbunatati capacitatea de concentrare si ascultare, abilitatile de argumentare si de acceptare a opiniei celorlalti.
Mai mult, prin discutiile si activitatile in grup, participantii isi pot dezvolta abilitatile interpersonale.
2. Cunostinte de specialitate
Indiferent ca vorbim de un seminar sau un eveniment dedicat doctorilor sau profesionistilor in comunicare si marketing, prin intermediul participarii la astfel de seminarii, participantii sunt expusi unui subiect de discutie prin intermediul prezentarilor si discutiilor conduse de diferiti experti.
Ceea ce transforam un seminar intr-un prilej excellent pentru a capata cunostinte despre un anumit subiect fara a fi nevoit sa citesti sau studiezi in timpul liber.
Insa, se recomanda ca orice informatie pe care o afli in cadrul unui seminar sa o verifici in cel putin 3 surse diferite si sa te documentezi cu privire la modul in care te poate ajuta pe tine sa-ti atingi obiectivele personale sau de business.
3. Networking
Sau mai bine zis, cel mai important aspect deoarece reprezinta ocazia perfecta pentru participant de a intalni alti oameni cu interese commune si de a schimba impresii sau experiente.
Ceea ce, pe termen lung, poate duce la realizarea de conexiuni profesionale care pot deveni benefice.
4. Informatii specific si personalizate
Obiectivul principal al seminariilor si evenimentelor de acest tip este de a livra informatii si raspunsuri in legatura cu anumite subiecte.
De aceea, multi organizatori cer in timpul procesului de inscriere pentru eveniment informatii despre industria in care activeaza fiecare participant si eventual le cer sa mentioneze cu ce probleme se confrunta in activitatile lor zilnice.
Informatiile respective fiind folosite de organizatori pentru structurarea seminarului in asa fel incat sa poata atinge subiectele care prezinta interes si sunt utile pentru toata audienta din sala.
Dezavantaje seminar:
1. Costuri mai mari
In comparative cu webinarele, realizarea unui seminar implica deplasarea participantului catre o locatie fizica, aspect care implica un budget mai mare, deoarece sunt anumite cheltuieli organizatorice care trebuiesc luate in considerare.
De asemenea, intervine costul de inchiriere al spatiului pentru seminar, dar si cheltuielile privind speakerii sau meniul servit participantilor la pauza de pranz.
2. Timp
De obicei un seminar dureaza cel putin o zi, aspect care complica putin lucrurile pentru ca programul participantului va trebui sa se plieze in totalitate cu cel al seminarului.
Concluzia – care este diferenta intre webinar si seminar?
Acestea fiind spuse, luand in calcul toate aspectele mentionate anterior despre webinare si seminare, noi suntem de parere ca experienta participarii la un seminar poate aduce mai multe beneficii.
Chiar daca acesta presupune costuri mai mari (atat pentru participanti, cat si pentru organizatori) si necesita mai mult timp, modul in care sunt prezentate informatiile si assimilate de catre participant sunt mai valoroase.
De asemenea, experienta poate fi valorificata din mai multe puncta de vedere:
- networking,
- imbunatatirea abilitatilor de comunicare profesionala,
- imbunatatirea abilitatilor de ascultare si argumentare,
- imbunatatirea abilitatilor de lucru in echipa.
Si pentru ca echipa agentiei re7consulting pune pret pe educarea si informarea continua, am dezvoltat un seminar despre Social Media, unde colega noastra – Alexandra Lovin, iti pune la dispozitie cunostiintele si experienta ei in domeniul Digital Marketingului pentru a te ajuta sa intelegi mai bine tot ecosistemul Social Media.