Toata lumea iubeste un studiu de caz bun, in special in industria de SEO.
Lucrul amuzant este ca deja exista foarte multe studii de caz pentru SEO, dar inca exista un decalaj in continutul oferit. Mai precis, nu exista studii de caz care sa ofere strategii si actiuni cu adevarat actionabile.
Agentia re7consulting este aici pentru a oferi pietei aceste informatii.
Ce doresc oamenii de la un studiu de caz pentru serviciile de SEO? Principalele criterii cautate intr-un astfel de studiu de caz sunt:
- Cum sa cresti traficul fara a scala continutul?
- Problemele critice care trebuie abordate si cum le identificam
- Care sunt KPI-urile campaniei?
- Actiunile intreprinse, pas cu pas
Inainte de a aprofunda componentele SEO enumerate mai sus, hai mai intai sa stabilim povestea din spatele acestui studiu de caz si instrumentele utilizate pentru raportare.
In acest studiu de caz voi folosi datele din Google Search Console pentru a pastra rezultatele prezentate cat mai curate, fara influenta diferitelor filtre configurate in Google Analytics.
Situatia in 2016:
Site-ul clientului care a obtinut rezultatele publicate in acest material inregistra in 2016 un trafic anual total de 8.780 de vizitatori. Considerand ca traficul era prea mic pentru obiectivele sale de vanzari, acesta a apelat la serviciile de SEO ale agentiei re7consulting.
Activitatea noastra a inceput in ianuarie 2017, cu obiectivul de a dubla traficul organic inregistrat de site in anul 2016. Primul pas a fost realizarea unei analize SEO a site-ului, necesara pentru a stabili punctul de plecare, modul in care urma sa fie construita strategia de SEO si bugetul necesar pentru indeplinirea obiectivelor.
Cercetarea a scos la iveala probleme tehnice de SEO on-page, dar si aspectele cele mai importante pentru strategia SEO care urma sa fie implementata pe parcursul anului 2017.
Pentru atingerea obiectivelor initiale impuse de client am stabilit, impreuna cu acesta, monitorizarea performantei site-ului in Google prin masurarea numarului de click-uri, masurat in Search Console si Google Analytics, dar si a scorului de vizibilitate, urmarit prin platforma SeoMonitor.
De mentionat este faptul ca, in 2016, masuratorile au fost realizate pe 200 de cuvinte cheie, care generau cumulat aproximativ 90.000 de cautari lunare. In 2017, s-a continuat monitorizarea celor 200 de cuvinte cheie.
Un alt lucru remarcat a fost faptul ca, in 2017, s-a observat o crestere a numarului de cautari de aproximativ 5% pe cele 200 de cuvinte cheie monitorizate, ajungand la o medie de peste 102.000 de cautari lunare.
Situatia in 2017:
Traficul organic al site-ului a crescut de 5 ori prin cresterea vizibilitatii pe cuvintele cheie targetate si a numarului de cuvinte pentru care site-ul era afisat in top 3 rezultate organice.
Dupa 12 luni de campanie SEO, traficul organic total obtinut de site a fost de peste 48.000 de vizitatori, cu o medie lunara de peste 4.000 de vizitatori.
In procente, traficul organic de pe site a inregistrat o crestere de 530% in anul 2017, fata de traficul inregistrat in anul 2016.
Situatia in 2018:
Strategia de SEO a continuat si in 2018, cu obiectivul de a creste traficul anual cu 50%, pana la un trafic total anual de 73.000 de vizitatori. Si de aceasta data, rezultatele obtinute din strategiile de SEO implementate au intrecut de departe asteptarile.
La finalul anului 2018, traficul inregistrat de site-ul clientului era de peste 92.000 de vizitatori, o cifra cu 91.89% mai mare fata de anul 2017.
Situatia traficului organic in 2016 vs. 2018:
In 2016, traficul organic al site-ului a fost de 8.780. In 2018, acesta a ajuns la 92.300, ceea ce inseamna o crestere de 952.25% a traficului obtinut din rezultatele organice in doar 24 de luni.
Multumit de rezultatele obtinute, clientul a venit cu propunerea ca, in perioada 2019 – 2020, unul din obiectivele de SEO sa fie cresterea traficului total anual obtinut din cautarile organice la un nivel apropiat de traficul total obtinut de site in 2018 din Social Media, si anume 195.184 de vizitatori.
Planul de SEO pentru 2019:
De asemenea, planul de SEO pentru 2019 vizeaza si evidentierea unor aspecte pe care nu s-a pus accentul in 2017 si 2018, lucru care a necesitat realizarea unui blog de companie pentru promovarea de informatii si servicii sau produse, prin articole relevante pentru audienta targetata, dar si realizarea de pagini noi sau chiar imbunatatirea paginilor deja existente in site, pentru a diversifica gama de cuvinte cheie targetate.
In 2019 au fost realizate peste 12 pagini noi in site si au fost imbuntatite peste 20 de pagini deja existente.
Pe blog a fost implementata o strategie de Inbound Marketing cu bannere care sa directioneze traficul catre cele mai importante pagini din site si link-uri interne pe baza de cuvinte cheie, pentru a imbunatati rezultatele obtinute din SEO.
Previziuni pentru 2019:
Tinand cont de cifrele obtinute in trecut si de evolutia actuala a site-ului, putem realiza o estimare aproximativa pentru traficul total pe care site-ul il va obtine in 2019 din rezultatele organice afisate de Google.
Echipa noastra estimeaza ca site-ul va atinge in 2019 un trafic de aproximativ 110 – 120 de mii de potentiali clienti din rezultatele organice. Urmatorul obiectiv este acela ca, in anul 2020, traficul atras pe site din SEO sa atinga un total anual de 200.000 de vizitatori.
Mai sunt 5 luni de campanie SEO pentru anul 2019, motiv pentru care nu putem estima 100% cifrele finale, insa promitem sa revenim cu un update. Pana atunci, va lasam aici cateva cifre care prezinta cresterea in procente a traficului organic lunar inregistrat pana in acest moment, in anul 2019, in comparatie cu 2018.
Cresterea traficului organic obtinuta in 2019 vs. 2018:
UPDATE – Situatia in 2019
Strategia de SEO a continuat si in 2019, aceasta axandu-se pe zonele de servicii care nu au fost abordate pana in prezent, si anume: Leasing, Rental, Service si Local.
Din Ianuarie 2019 pana la finalul lunii Noiembrie 2019, site-ul clientului a atras 110.000 de vizitatori din cautarile organice realizate in Google.
Astfel, site-ul a ajuns de la 92.300 trafic organic in 2018 la 110.000, ceea ce reprezinta o crestere de 17.700 de vizitatori, cu aproximativ 20% mai multi potentiali clienti.
Ceea ce inseamna ca din 2017 pana in 2019, site-ul clientului a obtinut o crestere a traficului organic de 1152.84% in 3 ani de activitate SEO.
Criteriile pe care le-am respectat pentru a atinge cifrele mentionate:
Avand de a face cu un website deja matur, cu o structura de link-uri matura si pagini care prezentau continut deja optimizat pe o serie de cuvinte cheie relevante, am fost nevoiti sa ne indreptam atentia preponderent catre o strategie de optimizare cu focus pe aspectele tehnice.
1. Cresterea traficului pe site, fara a scala continutul:
Una dintre cele mai rapide modalitati de a creste traficul organic fara a crea pagini noi este reprezentata de optimizarea bugetului de crawl. De cele mai multe ori, acest aspect este incadrat in partea de SEO Tehnic. Pentru a rezolva acest aspect, am tinut cont, printre altele, de urmatoarele aspecte:
- Pagini slabe (subtiri):
Aceste pagini sunt adrese URL de pe site care au un raport scazut intre text si html, iar cea mai buna modalitate de a le identifica este utilizarea unui crawler de site, precum SiteBulb sau Screaming Frog.
- Parametrii de interogare:
Acestia reprezinta acele adrese URL cu aspect vizual neplacut pe care le vezi deseori pe site-urile de comert electronic. De obicei acestea incep cu ”?=”.
Marea problema a acestor adrese URL o reprezinta faptul ca sunt accesate de robotii Google si sunt considerate pagini unice, insa in realitate aceste pagini nu au suficient continut sau nu ofera suficienta valoare potentialilor clienti pentru a fi incluse in bugetul de crawl.
2. Identificarea problemelor critice:
Principalul aspect de rezolvat a fost filtrarea paginilor subtiri si a paginilor cu diferiti parametrii, apoi scoaterea acestor pagini din Harta XML a site-ului (sitemap.xml) pe care am trimis-o catre Google.
De asemenea, am realizat continut unic pentru paginile cheie din site, atat la nivel de meta titlu si meta-descriere, cat si la nivelul continutului vizibil, care poate fi citit efectiv de vizitatori in pagini.
In continuare, am scanat site-ul pentru a descoperi pagini care pot concura pentru aceleasi cuvinte si am cautat o varianta de optimizare optima prin care sa evitam canibalizarea paginilor.
Acolo unde a fost posibil si relevant, am imbunatatit partea de SEO On-Page prin implementarea de link-uri interne pe cuvinte cheie relevante.
Un alt aspect important de monitorizat au fost tag-urile canonical. In acest sens, ne-am asigurat ca pe site nu exista pagini care contin tagul de canonical configurat gresit, cu link catre un alt URL din site. In cazul in care o pagina este in aceasta situatie, aceasta este practic setata cu directiva de NoIndex, facand-o irelevanta pentru campania noastra SEO.
De asemenea, ne-am asigurat ca toate imaginile din site sunt afisate in site direct din codul HTML si nu sunt vizibile prin utilizarea de fisiere CSS sau JS.
Si la nivel de SEO Local, ne-am asigurat ca fiecare pagina de contact aferenta locatiilor fizice ale clientului dispun de toate informatiile necesare si targeteaza cuvinte cheie relevante.
3. KPI-urile campaniei:
Inainte de a intra in KPI-urile urmarite in cadrul acestei campanii de SEO, m-am gandit ca ar fi eficient sa impartasesc cateva insight-uri faine, si anume:
- fiecare campanie SEO este diferita si necesita anumite elemente de personalizare pentru a raporta succesul acesteia.
- un obiectiv clar este traficul total lunar si anual.
- in functie de scala proiectului, se pot analiza rezultatele zilnice, saptamanale sau lunare. Mai in detaliu, pot fi urmarite conversiile obtinute din traficul organic.
- conversii care pot fi obtinute prin SEO: vanzare directa, generare de lead-uri, vizibilitate in piata, etc. (totul depinde de la proiect la proiect).
- un alt aspect important de monitorizat consta in cresterea volumului de cautari lunare pentru cuvintele cheie de brand, asa numitele branded keywords.
Acestea fiind spuse, hai sa vedem cateva dintre KPI-urile urmarite din 2017 pana in prezent, in cadrul campaniei de optimizare.
I. Volumul de afisari lunare pe cuvintele cheie targetate – obiectivul principal a fost cresterea vizibilitatii in rezultatele organice afisate de Google, stimuland volumul de afisari obtinut, principala metrica pentru a masura rezultatele obtinute in timp.
II. Numarul de cuvinte cheie afisate in prima pagina.
III.Traficul organic (brand si non-brand).
IV. Numarul total de cuvinte cheie pe care site-ul rankeaza – am monitorizat aceasta metrica pentru a urmari amprentele lasate de site in Google. Obiectivul aici a fost imbunatatirea pozitiilor in Google a site-ului pe cuvinte cheie monitorizate.
4. Actiunile intreprinse, pas cu pas:
In agentia re7consulting lucrurile se fac un pic diferit. Incepem cu un audit in cadrul caruia cautam doar acele elemente critice si castiguri super rapide, nu irosim zeci de ore realizand un audit cuprinzator care sa includa 80% din modificarile care vor genera doar o crestere minima pentru o cantitate maxima de efort.
Regula 80/20 este vie si bine in SEO.
I. Analiza de crawl:
Am inceput campanie de SEO cu un crawl complet al site-ului realizat cu Screaming Frog si SiteBulb, apoi am analizat:
- Redirecturile din site pentru a descoperi eventuale probleme tehnice.
- Link Tags: Canonical, NoIndex, NoFollow si Alternate. Vei fi uimit de cate ori aceste etichete sunt setate in mod gresit si ceva atat de simplu precum corectarea acestora deschide potentialul de trafic organic atras din Google.
- Header Tags: am cautat in principal paginile fara H1 sau cu H1 multiple (ceea ce din nou, se intampla constant) si am reconstruit paginile pe o structura de heading tags logica.
II. Analiza de baza a datelor SEO:
Asa cum am mai mentionat, am inceput cu partea de on-site (inainte de a trece la surse de trafic, ranking si alte aspecte), adunand toate concluziile, si cu o analiza manuala asupra:
- Sitemap XML
- Regulilor utilizate pentru redirecturi
- Configuratiei fisierului Robots.txt
- Setarilor pentru parametrii URL din site
III. Recomandari pentru punerea imediata in aplicare:
Aici se afla diferentiatorul nostru de baza, pe langa faptul ca Stoian Ciprian, SEO Managerul nostru, este capabil sa ofere experienta practica in rezolvarea principalelor probleme care pot aparea din punct de vedere SEO pe un site, agentia re7consulting colaboreaza si cu foarte multi dezvoltatori specializati in toate tipurile de CMS-uri existente pe piata.
Acest lucru se datoreaza faptului ca nu ne-am dorit sa fim in pozitia de a face anumite recomandari tehnice specifice, dar clientul sa nu le poata implementa din cauza lipsei de resurse tehnice.
IV. Realizarea unei matrici KSM – Knowledge SEO Matrix:
Am dezvoltat o modalitate proprie de analiza a cuvintelor cheie, bazata pe o cantitate semnificativa de date, care ne permite sa furnizam o prioritizare eficienta a cuvintelor cheie.
Pe langa voluml avg. de cautari lunare si costul per click in Google Ads, echipa noastra pune accent pe intentia de cautare pentru fiecare cuvant cheie important, dificultatea de a obtine pozitii de top in SERP, volumul necesar de backlink-uri, calitatea continutului din site, analiza bounce rate-ului pentru cele mai importante pagini din site si implementarea unei strategii de Content Marketing care sa acopere golurile de continut existente pe nisa fiecarui client.
Aceasta matrice KSM contine si o defalcare a intregului continut pe care il recomandam pentru implementare, imbunatatire sau redirectionare, pe baza de:
- noi oportunitati de cuvinte cheie identificate in analiza.
- lacune de continut identificate in rezultatele organice oferite de Google.
De asemenea, acolo unde este necesar, echipa noastra recomanda si realizarea de continut nou care sa sustina anumite elemente specifice fiecarei campanii de SEO, pentru a creste relevanta contextuala generala a paginilor.
Speram ca ai gasit informatii utile in acest studiu de caz de peste 2000 de cuvinte in legatura cu una dintre campaniile de SEO desfasurate de agentia re7consulting.