roas - re7consulting
Alternative Text

Mai mult decat ROAS: Explorarea diversitatii de indicatori de performanta in marketing

■ Evaluarea succesului in marketing depaseste ROAS-ul, aducand in discutie aspecte precum angajamentul clientilor si vizibilitatea marcii.

■ Trecerea de la concentrarea excesiva pe ROAS la MER (Marketing Efficiency Ratio) permite intelegerea mai holistica si eficienta a impactului eforturilor de marketing.

■ Pe langa ROAS, alti indicatori cheie, precum CPC, CPA, CTR si LTV, ofera o imagine mai complexa si detaliata asupra performantei campaniilor de marketing.

 

In lumea dinamica a marketingului digital, Return on Ad Spend (ROAS) a devenit unul dintre cei mai discutati si folositi indicatori pentru a masura eficacitatea campaniilor de publicitate online. Cu toate acestea, este important sa recunoastem ca ROAS nu este singurul indicator de marketing util, iar o abordare holistica ar trebui sa includa o gama variata de metrici pentru a evalua cu acuratete performanta campaniilor.

Ce este ROAS-UL?

ROAS, care reprezinta raportul dintre veniturile generate din vanzari si cheltuielile de publicitate, furnizeaza o perspectiva clara asupra eficientei in conversii. Cu toate acestea, exista numeroase aspecte ale strategiilor de marketing care nu sunt reflectate in mod direct in acest indicator. De exemplu, cresterea vizibilitatii marcii, angajamentul cu publicul si fidelizarea clientilor pot aduce valoare pe termen lung, dar nu sunt neaparat cuantificabile imediat in cifre exacte de ROAS.

In primul rand un ROAS mare nu inseamna o incasare mare sau o profitabilitate mare.

  • De exemplu, daca vom cheltui 10 lei in campaniile platite si incasam 100 lei, inseamna un ROAS 10 (ROAS = incasare : bugetul cheltuit). Daca vom cheltuit 100 lei si incasam 500 lei, inseamna ROAS 5, dar incasarea este de 5 ori mai mare. Am intalnit de multe ori situatii in care un ROAS mare nu a insemnat o profitabilitate pentru client.

In al doilea rand, este important sa luam in considerare si impactul campaniei intr-un mod adiacent.

  • Un user care vede reclama platita si face o achizitie este posibil sa devina un client recurent, un client fidel si atunci investitia in reclama platita, care a adus userul recurent este mult mai profitabila. Totodata, un user poate sa recomande brandul si asa incasarea reala poate fi mai mare decat ceea ce vedem in platformele de promovare.

Nu in ultimul rand, este greu de urmarit calatoria pe care o are un user dupa ce vede reclame.

  • De exemplu, userul vede reclama in Meta Ads si salveaza postarea. Peste cateva zile, vede reclama in Google Ads si peste alte cateva zile cauta in Google si face achizitia din afisarea organica. Aceasta conversie nu este atribuita canalelor de promovare, dar la baza au avut un impact in decizia de cumparare.

Pentru a evalua profitabilitatea campaniilor din mediul online este recomandat sa urmarim intreaga activitate de promovare.

MER vs. ROAS: Alegerea perspectivei strategice in masurarea eficientei

  • MER (Marketing efficiency ratio) este raportul de eficienta a marketingului si se ocupa de veniturile totale impartite la cheltuielile publicitare totale de la toate canalele de marketing. Este similar cu ROAS (rentabilitatea cheltuielilor publicitare), dar diferenta aici este ca avem de-a face cu totaluri, fara defalcari pe anunt sau canal, deoarece dorim sa intelegem efectele holistice si cumulate ale eforturilor noastre complete de marketing.

Cand treceti de la ROAS la MER, lasati in urma problema atribuirii si, in schimb, va concentrati pe eficienta generala.

In plus, rezolvati si problema optimizarii excesive pentru campaniile axate pe conversii. Acest lucru va permite sa intelegeti mai bine rezultatele atunci cand va ajustati investitia in construirea brandului de campaniile directe de performanta.

ROAS este ca si cum ati lua o lupa si ati mari toate detaliile; poate fi util, dar va poate duce si sa pierdeti imaginea de ansamblu. MER este valoarea care lipseste, care se refera la intelegerea strategiei pe termen lung si la modul in care eforturile dvs. de marketing colaboreaza pentru rezultate.

Alti indicatori pe care ii putem lua in considere sunt:   

Alti indicatori de performanta cheie in marketing: o imagine mai completa a succesului

  • CPC (Cost per Click):

Masoara eficienta cheltuielilor de publicitate prin calcularea costului mediu pentru fiecare click pe anunt. Acest indicator poate fi crucial pentru evaluarea eficacitatii in atragerea traficului relevant catre site-ul dvs.

  • CPA (Cost per Acquisition):

Calculeaza costul mediu al fiecarei actiuni dorite, precum o achizitie sau o inscriere intr-o lista de email-uri. CPA este esential pentru a intelege cat de eficienta este campania in transformarea vizitatorilor in clienti.

  • CTR (Click-Through Rate):

Masoara procentul de persoane care au dat click pe anunt in raport cu numarul total de persoane care l-au vazut. Acest indicator poate indica cat de bine rezoneaza anuntul cu publicul tinta.

  • Lifetime Value (LTV):

Evaluarea valorii medii a clientilor pe durata vietii lor de clienti. Acest indicator este crucial pentru a intelege valoarea pe termen lung adusa de campaniile de marketing.

  • Engagement pe Social Media:

Implicarea pe platformele de socializare, cum ar fi numarul de like-uri, comentarii si actiuni de distribuire. Acestea pot oferi indicii cu privire la interactiunea si interesul publicului fata de continutul dvs.

In concluzie, ROAS este doar o parte a puzzle-ului cand vine vorba de evaluarea campaniilor de marketing. A alege sa privesti doar acest indicator poate duce la o viziune limitata asupra succesului campaniei. Prin examinarea unui spectru mai larg de metrici, marketerii pot obtine o perspectiva mai completa si informatii mai detaliate despre modul in care campaniile lor influenteaza obiectivele generale de afaceri.

Pentru a te ajuta sa navighezi cu succes in aceasta lume complexa, te invitam sa iei legatura cu expertii nostri de la agentia de marketing online re7 consulting. Descopera un partener de incredere pentru servicii de marketing, care te va ghida cu atentie in obtinerea rezultatelor dorite. Impreuna, putem aduce marketingul la un nivel mai inalt.

Aboneaza-te la newsletter

    Articole recomandate

    Studii de caz
    Icon Certifications Certificari