ce este social media definitie
Alternative Text

Ce este Social Media. Definitie din 3 perspective

Cu siguranta ai cel putin un cont de Social Media.

De asemenea, sunt sigura ca iti petreci cel putin o ora pe zi navigand pe Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube sau Tik Tok.

Mai mult, sunt convinsa ca, in momentul in care ti-ai creat un cont pe o platforma de socializare, nu ai fost nicio clipa curios sa afli ce este Social Media.

Ai urmat doar un trend.

Ai vazut ca ceilalti prieteni ai tai si-au facut cont pe Facebook si se distreaza de minune postand fotografii si dandu-si like, share sau comentarii unul altuia.

Si ai vrut sa iei si tu parte la acest buzz.

Ai simtit ca incepi sa fii marginalizat si ai hotarat sa nu ajungi in aceasta situatie, asa ca pun pariu ca nici nu ai stat pe ganduri cand ti-ai introdus, pentru prima data, datele in pagina de sign-up in Facebook.

Apropo, mai tii minte cum arata pagina de sign-up prin 2009, cand a intrat Facebook pentru prima data in Romania? Cam asa:

ce este social media - pagina sign-up facebook in 2009

Atunci a inceput boom-ul acestei retele de socializare la noi in tara.

Romanii erau super-entuziasmati de nebunia pe care Facebook o propunea in materie de interactiune sociala.

Iar aceasta nebunie s-a vazut repede in cifrele intregistrate:

  • In ianuarie 2010, platforma intregistra 500k de utilizatori
  • Un an mai tarziu, ajunsese deja la 2.4 milioane
  • Peste inca 8 luni, in septembrie 2011, Facebook Numara deja 3.7 milioane de utilizatori in Romania

Era urias, pe atunci, ca peste 10% din populatia Romaniei sa se afle pe o singura platforma digitala, dat fiind conditiile legate de calitatea internetului (mult mai scazuta decat astazi), de tehnologiile disponibile, dar si de puterea de cumparare a romanilor, in raport cu factorii mentionati anterior.

Iar daca, in 2011, ni se parea enorm ca 10% din populatie utiliza Facebook, astazi peste 10 milioane de romani au un cont pe aceasta retea de socializare, pe care o acceseaza cel putin o data pe luna.

Cifra inseamna aproape 60% din populatia totala a Romaniei, o tara cu o pondere urban-rural de aproximativ 60%-40%, asta ca sa intelegi ca nevoia de interactiune cu semenii, de integrare intr-un grup social, se resimte in noi la nivel natural si nu este o marca a faptului ca orasenii se simt mai evoluati.

Chiar si asa, desi…

  • conceptul de Social Media exista de dinainte de Facebook
  • Facebook s-a pozitionat inca de la inceput ca varf de lance a conceptului de Social Media si, astazi, detine a doua cea mai mare platforma de socializare, si anume Instagram
  • a trecut prin numeroase scandaluri si procese intentate pe spete precum securitatea datelor, hate speech, fake news, conditiile oferite angajatilor s.a., stirbindu-si serios imaginea in fata utilizatorilor si
  • peste 2 miliarde de oameni din toata lumea au cel putin un cont de Facebook

…pun pariu ca inca foarte putini romani se gandesc la ce este Social Media, ce inseamna ea, care sunt beneficiile platformelor sociale si cum ne afecteaza acestea.

Ca si atunci, si astazi, cei mai multi dintre noi nu vrem decat sa ne petrecem timpul intr-un mod original, sa traim experiente unice, sa ne informam, sa ne amuzam, sa ne conectam cu familia, prietenii si ceilalti “prieteni” din Facebook, prin numai cateva click-uri.

Social Media, la granita dintre tehnologie si nevoia de socializare

Nevoia noastra de a ne petrece timpul intr-un mod original, de a ne conecta cu apropiatii si de a socializa reprezinta o caracteristica naturala.

Omul este un animal social.

Dorinta de socializare este in fiecare dintre noi si nevoia de socializare este un comportament normal.

Instinctul de a comunica, de a interactiona cu semenii, de a socializa, a existat dintotdeauna in noi.

Bunicul meu urmeaza un ritual zilnic de a se intalni cu prietenii in oras, pentru dezbate diferite subiecte.

Si-a format acest obicei inca din tinerete, atunci cand “Social Media” insemna intalniri fata in fata si discutii interminabile.

Astazi, aceast comportament s-a pastrat.

S-au schimbat doar mijloacele de socializare, influentate de avantul tehnologic.

Comunicam, comunicam pentru ca asta ne face sa ne simtim bine. Imagineaza-ti cum ar fi sa nu comunici cu nimeni sub nici o forma cateva zile… ce tristete!

Se pare, insa, ca tu nu esti multumit doar cu socializarea.

Tu esti curios afli mai multe despre ce este Social Media.

Curiozitatea e o calitate si eu o apreciez sincer, pentru ca starneste imaginatia si te face mai destept.

Asa ca iti voi indeplini aceasta curiozitate, si voi incepe cu definitia oficiala a ceea ce este Social media.

Social Media, definitie oficiala:

“Social Media defineste un grup de instrumente tehnologice (site-uri web, aplicatii) care functioneaza cu ajutorul unui terminal conectat la Internet (computer, laptop, tableta, smart phone).

Aceste instrumente au scopul de a facilita comunicarea dintre doi sau mai multi utilizatori (grupuri sociale), dar si crearea, distribuirea si schimbul de continut (text, foto, audio, video, prezentari multimedia, etc.).

Social Media inseamna bloguri, forumuri, retele sociale (Facebook, Instagram, etc.), site-uri video (YouTube), site-uri de foto (Shutterstock), aplicatii mobile, servicii de mesagerie (WhatsApp, Facebook Messenger, Skype), jocuri online, Wikipedia, etc.”

Ok, acum stii ce este Social Media… dar parca lipseste ceva, nu?

Ceva, pe undeva, iti scapa. Nu esti pe deplin satisfacut cu definitia asta seaca.

Vrei sa cunosti mai bine acest ecosistem, sa il intorci pe toate partile, sa ii intelegi foarte bine functiile.

Ce este Social Media. Definitie din 3 perspective diferite

Ei bine, pe langa defintia oficiala a Social Media, fiecare dintre noi percepem diferit acest fenomen si, implicit, retelele de socializare care faciliteaza acest concept.

Diferenta de perceptie tine cont de o serie de factori.

Acesti factori pot fi geografici, demografici (varsta, sex, statut social, religie, profesie) sau psihografici (interese, afinitati).

Noi vom discuta, astazi, despre diferentele de perceptie a ceea ce inseamna Social Media, in functie de interese.

Pe acest segment, vom vedea cum este perceputa Social media:

Ce este Social Media din Perspectiva unui utilizator

Cum privesc utilizatorii Social Media?

Ma refer aici la prietenii tai, parintii tai, oameni pe care ii urmaresti si stii ca nu sunt nici specialisti si nu au nici un business de promovat.

Sunt oameni simpli, normali, care folosesc Social Media pentru a se deconecta de la activitatile zilnice.

Aceasta categorie utilizeaza Social Media pentru a comunica cu prietenii, pentru a posta noutati sau evenimente speciale din viata lor, pentru a fi parte din ceva, pentru a “pierde timpul” (sic!), pentru a se relaxa sau pentru a se amuza.

Acesti utilizatori folosesc retelele sociale pentru a cauta informatiile de care au nevoie, pentru a face cumparaturi online, pentru a citi presa digitala.

Si eu, in timpul liber, sunt un consumator de Social Media.

Accesez destul de des contul de Facebook pentru a vedea noutatile, pentru a citi ultimele stiri, pentru a rade la video-uri funny cu pisici sau pentru a ma juca.

Social Media este consumata pentru entertainment, este o forma de interactiune cu ceilalti si este o experienta care iti ofera sentimentul de integrare.

Stiu ca petreci timp pe Social Media si stiu si cum trece timpul atunci cand te afunzi in discutii cu prietenii pe Messenger, atunci cand urmaresti un videoclip dupa altul si cand postarile cu pisicute iti fac ziua mai frumoasa.

Social Media, din punctul de vedere al unui utilizator, este cea mai cool metoda de a petrece un timp de calitate, alaturi de oamenii apropiati, sau pentru a se destinde, consumand continut.

Nu putem spune, insa, acelasi lucru despre:

Ce este Social Media din perspectiva unui specialist de marketing

Ne-am intrebat prietenii de pe pagina de Facebook a agentiei, ce ar face daca Facebook ar disparea.

Foarte multi au raspuns ca s-ar muta foarte simplu pe alte plaforme.

In fond, avem de unde alege.

Am primit, insa, si raspunsuri din partea unor specialisti in marketing online, care au spus ca, daca Facebook ar disparea, ar muri de foame.

Ok, sa ne intelegem, acestia au dramatizat.

Un specialist de digital marketing profesionist, care ofera servicii de Social Media profesioniste, nu poate muri de foame.

E drept, fara Facebook, o buna parte din veniturile agentiilor de marketing sau a freelancer-ilor s-ar evapora.

Ce intelegem, insa, din acest lucru, este ca:

Social Media, din perspectiva unui specialist de marketing, inseamna un venit, un job.

Specialistii de Social Media nu ar exista fara Social Media, corect?

Social Media pentru specialisti este un domeniu de activitate cu care acestia trebuie sa tina pasul.

Pentru noi, ca specialisti, Social Media este un mod de viata.

Suntem online aproape tot timpul, in pas cu toate update-urile facute de platforme, invatand zilnic cate ceva nou.

Social Media pentru noi este fix ca oricare alt loc de munca.

Un specialist de Social Media creeaza un plan de promovare al unui brand, lucreaza la strategii pentru a atinge anumite obiective, cauta solutii pentru a oferi brandului vizibilitatea de care are nevoie, in fata audientei relevante.

Specialistul optimizeaza paginile de Social Media ale brandului, se gandeste ce, cand, cum posteaza, creeaza audiente, seteaza bugete, analizeaza activitatea competitorilor, pune la punct calendare de continut.

Pentru cei pasionati de Social Media lucrurile sunt mai simple.

Frumusetea acestui domeniu sta tocmai in elementele care faciliteaza un proces cat mai eficient de socializare a brandurilor cu urmaritorii lor.

Specialistul de Social Media creeaza strategiile care permit realizarea unui cadru in care urmaritorii unui brand sa obtina de la acesta informatiile de care au nevoie.

Social Media se vede diferit, insa, si in cealalta tabara a relatiei dintre un specialist si un brand.

Drept urmare, hai sa vedem:

Ce este Social Media din perspectiva unui business

Dupa cum ti-am spus anterior, nu cred ca specialistii in marketing “ar muri de foame” fara platformele de Social Media.

De ce sunt sigura, insa, este faptul ca specialistii in marketing ar muri de foame fara companii.

Ce reprezinta Social Media, in ultima instanta, pentru o companie sau un brand care vrea sa se promoveze?

Raspuns: BANI 😊

Nu cred ca exagerez cand spun ca 99% dintre clientii agentiilor de Social Media Marketing au ca obiective vanzari, leaduri, conversii, adica venituri mai mari, profit mai mare, bani mai multi.

Brandurile vor mai multe vanzari, vor brand awareness, vor sa fie cunoscuti, vor sa fie mai vizibili decat competitorii si, pentru asta, sunt dispusi sa plateasca sume mai mari sau mai mici.

Pentru un business, Social Media reprezinta o sursa de rezultate. Cresterea in Social Media le ofera oportunitati si responsabilitati.

Fiind cea mai usoara metoda de a fi prezent in fata unui numar foarte mare de oameni, Social Media pentru un business este un must have, ceva de nelipsit, este flaconul de aerosol pentru astmatici.

Prin Social Media, un brand poate comunica cel mai eficient cu fostii, actualii si potentialii clienti.

Iata, acestea sunt cele 3 perspective care confera o intelegere mai clara si fac putina lumina in mintea celor care se intreaba “ce este Social Media?”.

Tu in care dintre categorii te incadrezi?

Daca ai un business, sau vrei sa iti dezvolti brandul personal, atunci afla ca Social Media reprezinta cea mai buna solutie pe termen lung.

Vei beneficia de vizibilitate in fata a milioane de oameni, ai de unde de conecta cu oamenii care au aceleasi interese, ai de unde-ti alege potentialii clienti si beneficiezi de cele mai eficiente canale de comunicare.

Probabil ca deja ti-ai dat seama ca cele trei categorii sunt complementare, formand o piramida a beneficiilor cu varful intreptat catre companii.

Mai precis, afacerile genereaza venituri, apeland la specialistii in Social Media Marketing pentru a ajunge la potentialii clienti, adica oamenii care consuma Social Media just for fun.

E loc pentru toata lumea in Social Media.

Fiecare dintre noi isi gaseste locul, indiferent daca vrea sa isi dezvolte afacerea sau sa devina influencer, sa descifreze pe indelete modul in care retelele de socializare functioneaza, sau vrea doar sa rada la clipuri cu pisici.

Aboneaza-te la newsletter