Cu siguranta ai cel putin un cont de Social Media.
De asemenea, sunt sigura ca iti petreci cel putin o ora pe zi navigand pe Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube sau Tik Tok.
Mai mult, sunt convinsa ca, in momentul in care ti-ai creat un cont pe o platforma de socializare, nu ai fost nicio clipa curios sa afli ce este Social Media.
Ai urmat doar un trend.
Ai vazut ca ceilalti prieteni ai tai si-au facut cont pe Facebook si se distreaza de minune postand fotografii si dandu-si like, share sau comentarii unul altuia.
Si ai vrut sa iei si tu parte la acest buzz.
Ai simtit ca incepi sa fii marginalizat si ai hotarat sa nu ajungi in aceasta situatie, asa ca pun pariu ca nici nu ai stat pe ganduri cand ti-ai introdus, pentru prima data, datele in pagina de sign-up in Facebook.
Apropo, mai tii minte cum arata pagina de sign-up prin 2009, cand a intrat Facebook pentru prima data in Romania? Cam asa:
Atunci a inceput boom-ul acestei retele de socializare la noi in tara.
Romanii erau super-entuziasmati de nebunia pe care Facebook o propunea in materie de interactiune sociala.
Iar aceasta nebunie s-a vazut repede in cifrele intregistrate:
- In ianuarie 2010, platforma intregistra 500k de utilizatori
- Un an mai tarziu, ajunsese deja la 2.4 milioane
- Peste inca 8 luni, in septembrie 2011, Facebook Numara deja 3.7 milioane de utilizatori in Romania
Era urias, pe atunci, ca peste 10% din populatia Romaniei sa se afle pe o singura platforma digitala, dat fiind conditiile legate de calitatea internetului (mult mai scazuta decat astazi), de tehnologiile disponibile, dar si de puterea de cumparare a romanilor, in raport cu factorii mentionati anterior.
Iar daca, in 2011, ni se parea enorm ca 10% din populatie utiliza Facebook, astazi peste 10 milioane de romani au un cont pe aceasta retea de socializare, pe care o acceseaza cel putin o data pe luna.
Cifra inseamna aproape 60% din populatia totala a Romaniei, o tara cu o pondere urban-rural de aproximativ 60%-40%, asta ca sa intelegi ca nevoia de interactiune cu semenii, de integrare intr-un grup social, se resimte in noi la nivel natural si nu este o marca a faptului ca orasenii se simt mai evoluati.
Chiar si asa, desi…
- conceptul de Social Media exista de dinainte de Facebook
- Facebook s-a pozitionat inca de la inceput ca varf de lance a conceptului de Social Media si, astazi, detine a doua cea mai mare platforma de socializare, si anume Instagram
- a trecut prin numeroase scandaluri si procese intentate pe spete precum securitatea datelor, hate speech, fake news, conditiile oferite angajatilor s.a., stirbindu-si serios imaginea in fata utilizatorilor si
- peste 2 miliarde de oameni din toata lumea au cel putin un cont de Facebook
…pun pariu ca inca foarte putini romani se gandesc la ce este Social Media, ce inseamna ea, care sunt beneficiile platformelor sociale si cum ne afecteaza acestea.
Ca si atunci, si astazi, cei mai multi dintre noi nu vrem decat sa ne petrecem timpul intr-un mod original, sa traim experiente unice, sa ne informam, sa ne amuzam, sa ne conectam cu familia, prietenii si ceilalti “prieteni” din Facebook, prin numai cateva click-uri.
Social Media, la granita dintre tehnologie si nevoia de socializare
Nevoia noastra de a ne petrece timpul intr-un mod original, de a ne conecta cu apropiatii si de a socializa reprezinta o caracteristica naturala.
Omul este un animal social.
Dorinta de socializare este in fiecare dintre noi si nevoia de socializare este un comportament normal.
Instinctul de a comunica, de a interactiona cu semenii, de a socializa, a existat dintotdeauna in noi.
Bunicul meu urmeaza un ritual zilnic de a se intalni cu prietenii in oras, pentru dezbate diferite subiecte.
Si-a format acest obicei inca din tinerete, atunci cand “Social Media” insemna intalniri fata in fata si discutii interminabile.
Astazi, aceast comportament s-a pastrat.
S-au schimbat doar mijloacele de socializare, influentate de avantul tehnologic.
Comunicam, comunicam pentru ca asta ne face sa ne simtim bine. Imagineaza-ti cum ar fi sa nu comunici cu nimeni sub nici o forma cateva zile… ce tristete!
Se pare, insa, ca tu nu esti multumit doar cu socializarea.
Tu esti curios afli mai multe despre ce este Social Media.
Curiozitatea e o calitate si eu o apreciez sincer, pentru ca starneste imaginatia si te face mai destept.
Asa ca iti voi indeplini aceasta curiozitate, si voi incepe cu definitia oficiala a ceea ce este Social media.
Social Media, definitie oficiala:
“Social Media defineste un grup de instrumente tehnologice (site-uri web, aplicatii) care functioneaza cu ajutorul unui terminal conectat la Internet (computer, laptop, tableta, smart phone).
Aceste instrumente au scopul de a facilita comunicarea dintre doi sau mai multi utilizatori (grupuri sociale), dar si crearea, distribuirea si schimbul de continut (text, foto, audio, video, prezentari multimedia, etc.).
Social Media inseamna bloguri, forumuri, retele sociale (Facebook, Instagram, etc.), site-uri video (YouTube), site-uri de foto (Shutterstock), aplicatii mobile, servicii de mesagerie (WhatsApp, Facebook Messenger, Skype), jocuri online, Wikipedia, etc.”
Ok, acum stii ce este Social Media… dar parca lipseste ceva, nu?
Ceva, pe undeva, iti scapa. Nu esti pe deplin satisfacut cu definitia asta seaca despre social media.
Vrei sa cunosti mai bine acest ecosistem, sa il intorci pe toate partile, sa ii intelegi foarte bine functiile.
Ce este Social Media? Definitie din 3 perspective diferite
Ei bine, pe langa defintia oficiala a Social Media, fiecare dintre noi percepem diferit acest fenomen si, implicit, retelele de socializare care faciliteaza acest concept.
Diferenta de perceptie tine cont de o serie de factori.
Acesti factori pot fi geografici, demografici (varsta, sex, statut social, religie, profesie) sau psihografici (interese, afinitati).
Noi vom discuta, astazi, despre diferentele de perceptie a ceea ce inseamna Social Media, in functie de interese.
Pe acest segment, vom vedea cum este perceputa Social media:
- din perspectiva unui utilizator / consumator de Social media
- din perspectiva unui specialist in Social Media Marketing
- din perspectiva unui brand / a unei companii
Ce este Social Media din Perspectiva unui utilizator
Cum privesc utilizatorii Social Media?
Ma refer aici la prietenii tai, parintii tai, oameni pe care ii urmaresti si stii ca nu sunt nici specialisti si nu au nici un business de promovat.
Sunt oameni simpli, normali, care folosesc Social Media pentru a se deconecta de la activitatile zilnice.
Aceasta categorie utilizeaza Social Media pentru a comunica cu prietenii, pentru a posta noutati sau evenimente speciale din viata lor, pentru a fi parte din ceva, pentru a “pierde timpul” (sic!), pentru a se relaxa sau pentru a se amuza.
Acesti utilizatori folosesc retelele sociale pentru a cauta informatiile de care au nevoie, pentru a face cumparaturi online, pentru a citi presa digitala.
Si eu, in timpul liber, sunt un consumator de Social Media.
Accesez destul de des contul de Facebook pentru a vedea noutatile, pentru a citi ultimele stiri, pentru a rade la video-uri funny cu pisici sau pentru a ma juca.
Social Media este consumata pentru entertainment, este o forma de interactiune cu ceilalti si este o experienta care iti ofera sentimentul de integrare.
Stiu ca petreci timp pe Social Media si stiu si cum trece timpul atunci cand te afunzi in discutii cu prietenii pe Messenger, atunci cand urmaresti un videoclip dupa altul si cand postarile cu pisicute iti fac ziua mai frumoasa.
Social Media, din punctul de vedere al unui utilizator, este cea mai cool metoda de a petrece un timp de calitate, alaturi de oamenii apropiati, sau pentru a se destinde, consumand continut.
Nu putem spune, insa, acelasi lucru despre:
Ce este Social Media din perspectiva unui specialist de marketing
Ne-am intrebat prietenii de pe pagina de Facebook a agentiei, ce ar face daca Facebook ar disparea.
Foarte multi au raspuns ca s-ar muta foarte simplu pe alte plaforme.
In fond, avem de unde alege.
Am primit, insa, si raspunsuri din partea unor specialisti in marketing online, care au spus ca, daca Facebook ar disparea, ar muri de foame.
Ok, sa ne intelegem, acestia au dramatizat.
Un specialist de digital marketing profesionist, care ofera servicii de Social Media profesioniste, nu poate muri de foame.
E drept, fara Facebook, o buna parte din veniturile agentiilor de marketing sau a freelancer-ilor s-ar evapora.
Ce intelegem, insa, din acest lucru, este ca:
Social Media, din perspectiva unui specialist de marketing, inseamna un venit, un job.
Specialistii de Social Media nu ar exista fara Social Media, corect?
Social Media pentru specialisti este un domeniu de activitate cu care acestia trebuie sa tina pasul.
Pentru noi, ca specialisti, Social Media este un mod de viata.
Suntem online aproape tot timpul, in pas cu toate update-urile facute de platforme, invatand zilnic cate ceva nou.
Social Media pentru noi este fix ca oricare alt loc de munca.
Un specialist de Social Media creeaza un plan de promovare al unui brand, lucreaza la strategii pentru a atinge anumite obiective, cauta solutii pentru a oferi brandului vizibilitatea de care are nevoie, in fata audientei relevante.
Specialistul optimizeaza paginile de Social Media ale brandului, se gandeste ce, cand, cum posteaza, creeaza audiente, seteaza bugete, analizeaza activitatea competitorilor, pune la punct calendare de continut.
Pentru cei pasionati de Social Media lucrurile sunt mai simple.
Frumusetea acestui domeniu sta tocmai in elementele care faciliteaza un proces cat mai eficient de socializare a brandurilor cu urmaritorii lor.
Specialistul de Social Media creeaza strategiile care permit realizarea unui cadru in care urmaritorii unui brand sa obtina de la acesta informatiile de care au nevoie.
Social Media se vede diferit, insa, si in cealalta tabara a relatiei dintre un specialist si un brand.
Drept urmare, hai sa vedem:
Ce este Social Media din perspectiva unui business
Dupa cum ti-am spus anterior, nu cred ca specialistii in marketing “ar muri de foame” fara platformele de Social Media.
De ce sunt sigura, insa, este faptul ca specialistii in marketing ar muri de foame fara companii.
Ce reprezinta Social Media, in ultima instanta, pentru o companie sau un brand care vrea sa se promoveze?
Raspuns: BANI 😊
Nu cred ca exagerez cand spun ca 99% dintre clientii agentiilor de Social Media Marketing au ca obiective vanzari, leaduri, conversii, adica venituri mai mari, profit mai mare, bani mai multi.
Brandurile vor mai multe vanzari, vor brand awareness, vor sa fie cunoscuti, vor sa fie mai vizibili decat competitorii si, pentru asta, sunt dispusi sa plateasca sume mai mari sau mai mici.
Pentru un business, Social Media reprezinta o sursa de rezultate. Cresterea in Social Media le ofera oportunitati si responsabilitati.
Fiind cea mai usoara metoda de a fi prezent in fata unui numar foarte mare de oameni, Social Media pentru un business este un must have, ceva de nelipsit, este flaconul de aerosol pentru astmatici.
Prin Social Media, un brand poate comunica cel mai eficient cu fostii, actualii si potentialii clienti.
Iata, acestea sunt cele 3 perspective care confera o intelegere mai clara si fac putina lumina in mintea celor care se intreaba “ce este Social Media?”.
Tu in care dintre categorii te incadrezi?
Daca ai un business, sau vrei sa iti dezvolti brandul personal, atunci afla ca Social Media reprezinta cea mai buna solutie pe termen lung.
Vei beneficia de vizibilitate in fata a milioane de oameni, ai de unde de conecta cu oamenii care au aceleasi interese, ai de unde-ti alege potentialii clienti si beneficiezi de cele mai eficiente canale de comunicare.
Probabil ca deja ti-ai dat seama ca cele trei categorii sunt complementare, formand o piramida a beneficiilor cu varful intreptat catre companii.
Mai precis, afacerile genereaza venituri, apeland la specialistii in Social Media Marketing pentru a ajunge la potentialii clienti, adica oamenii care consuma Social Media just for fun.
E loc pentru toata lumea in Social Media.
Fiecare dintre noi isi gaseste locul, indiferent daca vrea sa isi dezvolte afacerea sau sa devina influencer, sa descifreze pe indelete modul in care retelele de socializare functioneaza, sau vrea doar sa rada la clipuri cu pisici.
Ce este Social Media Marketing?
Pentru multi dintre noi, social media are o definitie simpla. Specialistii explica, insa, mai detaliat ce este social media marketing: marketingul pe retelele sociale (SMM) este utilizarea unor platforme Social Media si a retelelor de socializare pentru a comercializa produsele si serviciile unei companii.
Aceasta definitie a unei retele de socializare este corecta, dar ii lipseste ceva important. Sa o reducem la elementele de baza.
O mai buna definitie social media este explicata sub forma procesului de creare a continutului personalizat, pentru una sau mai multe platforme de social media, cu scopul de a stimula implicarea publicului si de a promova mai eficient o afacere.
Interactiunea publicului cu un brand, sporirea notorietatii acestuia, sunt printre cele mai benefice aspecte despre social media.
Sa presupunem ca te intalnesti cu cineva pentru prima data cu intentia de a construi o relatie frumoasa. Ce poti face ca aceasta persoana sa te placa instantaneu? Nu veti avea o a doua sansa, asa ca intrebarea e cum faci ca prima impresie sa conteze? Este o arta sa stii cum sa captezi interesul cuiva din prima clipa.
Succesul in marketing pe anumite platforme de socializare depinde de capacitatea ta de a gasi publicul tinta si de a-l face fericit. Scopul este sa ne gandim la social media ca la un apel telefonic, nu ca la o televiziune. Ce valoare poti oferi gratuit, pe care consumatorii tai ar fi dispusi sa o impartaseasca cu altii?
Eforturile de marketing pe retelele sociale esueaza daca povestea ta este un monolog al reducerilor de ultima ora, care se repeta in postari.
De ce marketingul pe retelele sociale este atat de important astazi?
Astazi, consumatorii se grabesc sa parcurga rapid paginile din retelele sociale atunci cand doresc sa afle ceva anume. Fie ca este vorba de un serviciu sau un produs, Social Media este locul ideal unde publicul gaseste informatii despre afacerea ta, comentarii, idei, pareri.
Daca nu ai o prezenta activa pe retelele sociale, pierzi ocazia de a face o prima impresie buna.
Retelele sociale sunt un loc minunat pentru brandurile care doresc sa obtina informatii despre comportamentul publicului lor. Companiile inteligente continua sa investeasca in marketingul pe retelele sociale pentru a obtine o dezvoltare a afacerii in viitor.
Intr-un mediu extrem de competitiv, afacerea ta nu isi poate permite sa rateze marketingul pe retelele sociale. Completand prima definitie social media marketing, putem afirma ca prezenta in Social Media este un factor esential al succesului oricarui demers de marketing.
Este un spatiu de influenta deosebit de competitiv, unde exista mii de influenceri noi, milioane de postari de la branduri celebre sau la inceput de drum.
Care sunt cele mai importante platforme Social Media?
Inainte de a lansa o strategie de marketing pe retelele sociale pentru afacerea ta, trebuie mai intai sa ai o imagine de ansamblu asupra distributiei utilizarii retelelor sociale.
Avand in vedere penetrarea si utilizarea in crestere a retelelor sociale astazi, ar trebui sa debutezi demersurile in marketing concentrandu-te pe platformele unde poti gasi cea mai mare parte a publicului tinta.
Pentru a face acest lucru, trebuie sa afli care platforma de social media are cea mai mare baza de utilizatori.
Cele mai recente statistici arata ca Facebook continua sa domine puternic, fiind practic regele retelelor sociale, cu 2,94 miliarde de utilizatori activi in 2022. Asta inseamna ca aproximativ trei din patru dintre cei 3,96 miliarde de utilizatori ai retelelor sociale sunt utilizatori activi ai Facebook.
Statisticile Facebook si clasamentul retelelor sociale spun totul. Nu numai ca este platforma de social media cu cei mai activi utilizatori, dar se claseaza si printre cele mai utilizate aplicatii de social media.
27% dintre utilizatorii de Android din intreaga lume folosesc zilnic aplicatia Facebook.
Pe locul al doilea pe lista celor mai populare platforme de socializare in 2022 se afla YouTube, cu 2,48 miliarde de utilizatori activi – 84% din numarul utilizatorilor Facebook.
Avand in vedere ca 720.000 de ore de videoclipuri sunt incarcate pe YouTube in fiecare zi in intreaga lume, poate parea o sarcina dificila sa-ti faci remarcat videoclipul.
Dar ia in considerare si aceste statistici YouTube: 1 miliard de ore de videoclipuri pe YouTube sunt vizionate zilnic si 90% dintre consumatori spun ca descopera noi marci si produse cu ajutorul YouTube.
A treia si a patra cea mai populara platforma de socializare sunt WhatsApp si Instagram, cu doua miliarde si, respectiv, 1,44 miliarde de utilizatori activi. De altfel, ambele sunt detinute de aceeasi companie-mama ca Facebook: Meta (anterior Facebook).
Mai jos pe lista se situeaza WeChat, versiunea chinezeasca a WhatsApp, si TikTok, cu 1,29 miliarde si, respectiv, 1,02 miliarde de utilizatori la nivel mondial. Acesta este urmat de Facebook Messenger cu un miliard de utilizatori in intreaga lume.
Aceste statistici prezinta o imagine clara a clasamentului dominant al retelelor sociale a lui Meta. Dintre cele mai populare sapte platforme de socializare, mai mult de jumatate sunt entitatile sale – si anume Facebook, WhatsApp, Instagram si Facebook Messenger.
Gestionarea de baza a retelelor sociale include o configurare unica a fiecarui profil social si postari regulate pe retelele sociale, lunar, saptamanal sau zilnic.
Agentia re7consulting din Bucuresti se mandreste cu cei mai buni specialisti Social Media. Noi va vom configura campaniile, vom analiza rezultatele, va vom gestiona bugetul si (cel mai important dintre toate) vom deschide o linie de comunicare clara cu clientul, astfel incat toate rapoartele noastre sa ofere calitate si eficienta.
Nu esti creativ? Nici o problema. Echipa noastra interna va crea continut pentru website sau blog, va posta frecvent pe retelele de socializare, va raspunde clientilor si va influenta pozitiv la constientizarea brandului, prin strategii de social media platite si organice.
Contacteaza-ne astazi pentru a-ti oferi cele mai bune solutii cu privire la Social Media si gestionarea prezentei online a companiei tale.