Specialistii in marketing traiesc si respira intr-o lume competitiva care este dominata de date. In publicitatea cu cautare platita, spre exemplu, se lucreaza in mod constant la imbunatatirea valorilor importante ale unor indicatori precum scorul de calitate, rata de click-uri sau costul pe conversie, metrici care, intr-o forma sau alta, intra sub incidenta unui indicator major pentru succesul reclamelor: ROAS.Ce este ROAS?
Daca nu ai auzit niciodata despre el sau poate ai doar o idee vaga despre ce este acesta, stai fara grija. In articolul de mai jos vei afla:
- Ce este Roas-ul si cum se calculeaza
- Cum sa ajungi la o crestere ROAS
- Ce inseamna si cum se face optimizare roas facebook ads
- Ce inseamna si cum se face optimizare roas google ads
Ce este ROAS-ul si cum se calculeaza?
ROAS (prescurtare din engleza de la return on ad spend) este un indicator care ofera o perspectiva mai buna nu doar asupra factorilor care conduc la conversii, ci si asupra venitului pe care il genereaza actiunile de conversie intreprinse de tine.
Cu alte cuvinte, ROAS masoara eficacitatea unei campanii de publicitate digitala. Astfel, in mediul online, ROAS ajuta business-urile sa evalueze ce metode de publicitate functioneaza pentru acesteadar si cum sa isi poata imbunatati campaniile de marketing pe viitor.
Prin urmare, ROAS (rentabilitatea cheltuielilor publicitare) masoara valoarea veniturilor pe care un business il castiga in urma fiecarui leu, euro sau dolar pe care il investeste in campaniile de publicitate online.
Astfel, ROAS masoara eficienta campaniilor de marketing digital setate. Cu cat mesajele publicitare pe care le transmiti se conecteaza mai bine cu potentialii tai clienti, cu atat mai multe venituri din fiecare ban cheltuit in publicitate vei obtine.
Cu cat aceasta rentabilitate a cheltuielilor publicitare (ROAS) este mai mare, cu atat este mai bine.
Dat fiind faptul ca aceasta rentabilitate a cheltuielilor publicitare este o valoare atat de importanta in marketing, poti crede ca este o valoare extrem de greu de calculat. Daca te afli in aceasta situatie, afla ca nicicand nu te-ai inselat mai tare.
Formula ROAS este extrem de simpla. ROAS reprezinta raportul dintre valoarea totala a conversiilor si costurile de publicitate.
Pe scurt, pentru a afla valoarea rentabilitatii cheltuielilor publicitare, imparti venitul total generat in urma campaniei de marketing digital pe care ai creat-o la bugetul total pe care l-ai investit in respectiva campanie.
Intuitiv, se intelege din ce motiv am afirmat mai sus faptul ca cu cat ROAS este mai mare, cu atat este mai bine pentru tine si afacerea ta.
Un exemplu concret pentru modul in care se calculeaza rentabilitatea cheltuielilor publicitare este urmatorul.
Daca intr-o luna investesti un buget total de 500 de euro pentru o campanie de marketing digital, in urma careia firma ta a avut vanzari de 10000 de euro, ROAS-ul va avea o valoare de 20 (10000/500).
Astfel, pentru fiecare 1 euro pe care l-ai investit, ai castigat 20 de euro din vanzari.
Cum sa ajungi la o crestere ROAS?
Dupa ce ai aflat ce este ROAS si cum se calculeaza, urmatoarea intrebare logica pe care ti-o adresezi este despre cum poti sa iti cresti ROAS-ul, cum sa optimizezi rentabilitatea cheltuielilor publicitare.
In primul rand, trebuie sa iei in considerare faptul ca trebuie sa eficientizezi termenii din ecutia de calcul a ROAS-ului.
In ceea ce priveste venitul total generat in urma campaniei de marketing digital, acesta este rezultatul click-urilor inregsitrate, a conversiilor post click si, nu in ultimul rand, a venitului per conversie.
Prin urmare, pentru a imbunatati rentabilitatea cheltuielilor publicitare, trebuie sa ai in vedere reducerea costului per click, a imbunatatirii ratei de conversie post click, dar si a cresterii venitului per conversie.
Ce inseamna si cum se face optimizare roas facebook ads?
Un ROAS bun pe Facebook Ads depinde de mai multi factori, printre care obiectivul de marketing al campaniei, industria careia ii apartine firma ta.
Daca si tu vrei sa iti optimizezi ROAS-ul pe Facebook Ads, poti sa optezi atat pentru o agentie de marketing digital care sa iti ofere aceste servicii sau, de ce nu, sa faci toata treaba singur.
Daca doresti sa te ocupi singur de campaniile tale de marketing, ti-am pregatit mai jos o lista cu mai multe sugestii pe care sa le pui in practica, in functie de care dintre ele ti se potrivesc:
- Creeaza un Marketing Funnel
Pentru a-ti creste ROAS-ul, poti sa creezi campanii de remarketing care sa vizeze persoanele care au mai vizitat site-ul tau web, care au adaugat produse in cosul de cumparaturi online, insa nu au finalizat procesul de cumparare, persoanele care au vizionat complet tate videoclipurile tale de pe Facebook.
- Asigura-te ca reclama pe care o afisezi rezolva problema publicului tau tinta
Un lucru esential atunci cand vrei sa iti cresti ROAS-ul este acela de a crea reclame cu care publicul tau tinta sa rezoneze, reclame care sa ii convinga sa treaca la actiune (si anume, sa cumpere produsele sau serviciile tale). Astfel, costul per conversie va scadea si vei obtine un ROAS mai mare.
- Intelege ce format de reclama se potriveste publicului tau tinta
Sa intelegi ce tip de reclama functioneaza cel mai bine la publicul tau tinta este esential in optimizarea conversiilor.
Astfel, daca ai mai multe informatii de comunicat, poti opta pentru o reclama de tip carusel. Daca, pe de alta parte, anunti lansarea de noi produse, poti folosi reclamele de colectie.
- Testeaza
Optimizarea rentabilitatii cheltuielilor pe Facebook necesita testare si experimentare continua. Modifica in mod constant conceptul creativ, vezi ce reclame au rezultate mai bune si foloseste tiparele respective in crearea de noi continuturi.
In plus, este important sa testezi in mod continuu audiente, tipuri de promotii, texte. Cu cat testezi mai mult, cu atat vei vedea ce trebuie imbunatatit si vei avea rezultate mai bune.
- Creeaza o audienta lookalike
Atunci cand ai colectat suficiente date despre clientii tai, este normal ca in crearea campaniilor publicitare de pe Facebook sa folosesti o audienta asemanatoare cu clientii deja existenti.
Intrucat stii ca produsele tale sunt pe placul unor anumite tipare de oameni, este normal sa te adresezi tiparelor asemanatoare pentru a-ti creste vanzarile si, implicit, ROAS-ul.
Poti crea audiente asemanatoare pe baza unor trasaturi, obiceiuri, interese similare pe care Facebbok le recunoaste la alti utilizatori de pe platforma.
Ce inseamna si cum se face optimizare roas google ads?
Chiar daca esti nou in Google Ads, stii ca pentru a avea succes si pentru a creste profiturile companiei tale prin intermediul reclamelor de pe aceasta platforma este indicat ca acestea sa aiba un ROAS cat mai mare, la fel ca in cazul Facebook Ads.
Fie ca vrei sa iti optimizezi ROAS-ul pe Google Ads cu ajutorul unei agentii de marketing digital sau sa te ocupi singur de acest aspect al afacerii tale, mai jos vei gasi o lista cu mai multe sugestii pe care sa le incerci.
- Creeaza anunturi dinamice
O alta modalitate de a-ti creste ROAS-ul este aceea de a rula reclame dinamcie, astfel incat potentialii clienti sa poata vedea anunturi unice pe baza activitatii de navigare pe web site-ul tau.
- Verifica acuratetea ROAS-ului
Un alt pas important in optimizarea ROAS-ului in Google Ads este acela de a verifica daca rentabilitatea cheltuielilor publicitare este implementata corect.
- Reduce-ti costurile publicitare
Daca iti vei reduce costurile publicitare, iti vei imbunatati extrem de mult ROAS-ul. Asigura-te ca nu pierzi bani pe cuvinte cheie pe care nu iti doresti sa le vizezi. Imbunatateste-ti scorul de calitate. Astfel, daca te clasezi mai bine in motoarele de cautare Google, vei primi mai mult trafic pe site-ul tau, si astfel se vor reduce costurile licitate.
- Genereaza performante publicitare mai bune
Optimizeaza cuvintele cheie. Aceste cuvinte cheie nu doar ca trebuie sa fie relevante pentru produsele si serviciile pe care tu le oferi, ci trebuie sa fie si segmentate in functie de grupul de reclame se de pagina de destinatie. Testeaza-ti landing page-urile.
- Licitarea automata
Daca esti nou in Google Ads, cel mai bine este sa iei in considerare functia de licitare automata Google. Acesta va seta automat o suma licitata, astfel incat sa obtii o valoare de conversie cat mai mare la procentul ROAS pe care l-ai setat.
Concluzii
ROAS-ul este unul dintre cei mai importanti indicatori pentru marketerii din toata lumea. Sa obtii un ROAS bun poate dura chiar si luni de zile.
Imbunatatirea ROAS-ului nu este o activitate pe care sa o faci o singura data. Este nevoie de testare si de optimizare continua.
Fie ca vorbim de Facebook Ads sau de Google Ads, poti alege oricand sa apelezi la o agentie de marketing digital pentru a te ajuta sa iti imbunatatesti constant ROAS-ul.