Google Core Web Vitals
Alternative Text

Ce este Core Web Vitals si cum iti va afecta site-ul in 2023

■ Core Web Vitals sunt metrici ce masoara experienta utilizatorului pe un site web, concentrandu-se pe viteza de incarcare, interactivitatea si stabilitatea vizuala a paginilor.

■ Impactul in SEO al acestor metrici este semnificativ, deoarece Google le considera factori importanti in clasamentul paginilor favorizand site-urile cu performante bune.

■ Pentru a masura performantele site-ului in ceea ce priveste Core Web Vitals, se pot folosi instrumente precum Google PageSpeed Insights sau Chrome DevTools.

In calatoria sa de a oferi rezultate organice mai bune si experiente centrate pe utilizator, Google a anuntat un nou factor de ranking (clasare) a rezultatelor organice, care influeneaza masiv SEO din 2021: The Core Web Vitals.

Faptul ca Google ia in considerare experienta utilzatorului in motorul de cautare pentru a clasifica site-urile nu este ceva nou. Exista de ceva timp cateva semnale de experienta care analizeaza daca o pagina web este optimizata pentru mobil sau daca site-ul este sigur.

Toate aceste semnale de clasificare ale rezultatelor organice din motorul de cautare Google au ca scop satisfacerea consumatorilor.

De aceea, conform Google, incepand din mai 2021, algoritmii utilizati vor analiza mult mai atent: viteza de incarcare a paginilor dintr-un site, capacitate de reactie (responsiveness) si stabilitatea vizuala.

In acest articol iti vom prezenta:

  • Ce este Core Web Vitals?
  • Care este impactul in SEO?
  • Cum sa masori performantele site-ului?

In continuare, haide sa vedem cum poti construi o experienta mai buna pentru vizitatorii site-ului tau.

1. Google si experienta utilizatorilor

Google isi propune sa ofere cea mai buna experienta posibila utilizatorilor motorului sau de cautare, iar pentru a face acest lucru, inevitabil trebuie sa-i oblige pe proprietarii de site-uri sa respecte „cele mai bune” practici.

S-ar putea sa-ti placa sau nu, dar Google modeleaza internetul, si daca maine Google sugereaza ca toate site-urile ar trebui sa se incarce in X secunde atunci cand sunt accesate de pe dispozitivele mobile cu conexiune 3G, toate site-urile vor fi nevoite sa se adapteze.

De aceea, pentru a optimiza un site pentru SEO (sau pentru Google) este necesar sa pui utilizatorul in centrul strategiei de SEO si sa-i oferi continut complet, cu informatii structurate si, de asemenea, o experienta excelenta pe site (indiferent de pagina din site pe care ajunge un potential client).

2. Ce este experienta pe pagina in viziunea Google?

Experienta paginii reprezinta un set de semnale masurate de Google pentru a vedea daca paginile unui site ofera o experienta buna atunci cand un utilizator viziteaza site-ul respectiv.

Toate semnalele urmatoare sunt luate in considerare de Google pentru a masura o „experienta de pagina buna” in rezultatele organice:

  • Mobile friendliness: pagini optimizate pentru navigarea pe dispozitivele mobile.
  • Safe-browsing: paginile site-ului nu gazduiesc continut rau intentionat (malware) sau inselator (phishing).
  • HTTPS security: paginile site-ului sunt servite vizitatorilor in varianta securizata cu certificat SSL.
  • Core Web Vitals: paginile site-ului ofera o experienta excelenta utilizatorilor, cu accent pe aspecte precum: viteza de incarcare, interactivitate si stabilitate vizuala.

Daca primii trei parametri iti pot suna deja cunoscut, pentru ca reprezinta deja conditii pentru optimizarea eficienta a site-ului in Google, Core Web Vitals este anuntat a fi urmatorul pas pe care Google planuieste sa-l introduca in procesul de optimizare SEO, pentru a defini experienta de navigare oferita de paginile unui site utilizatorilor.

Ce este mai exact Core Web Vitals?

Core Web Vitals este un update semnificativ anuntat de Google pentru implementare din Mai 2021 care va masura experienta reala a utilizatorilor unui site. Core Web Vitals este axat pe trei semnale principale:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – cea mai mare bucata de continut din fiecare pagina a unui site
  • First Input Delay (FID) – viteza de interactivitate / interactiune a unui utilizator cu site-ul
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilitatea vizuala a site-ului
Semnalele Google Core Web Vitals

Pentru toate aceste 3 metrice, Google a oferit si niste valori la care ne putem raporta:

Valori Google Core Web Vitals

Acum, haide sa le explicam putin pe fiecare in parte.

LCP (largest contentful paint) – masoara viteza de incarcare a celei mai mari bucati de continut dintr-o pagina a unui site.

Acea bucata de continut poate fi:

  • un cod html, o imagine, un fisier CSS sau Javascript, etc.

Conform Google, un scor bun pentru LCP este de pana in 2.5 secunde.

Intre 2.5 secunde si 4.0 secunde, Google va considera ca site-ul sau pagina analizata necesita imbunatatiri.

Pentru a fi mai precis, LCP masoara viteza de incarcare perceputa, adica cat dureaza pana cand o pagina afiseaza primele elemente importante pentru utilizator.

Aceasta metrica nu masoara viteza de incarcare completa a paginii.

FID (first input delay) – masoara „capacitatea de reactie” a unei pagini.

Mai exact, algoritmii Google se vor uita la timpul dintre momentul in care un utilizator interactioneaza pentru prima data cu o pagina (cand face click pe un link sau buton) si momentul in care browserul este in masura sa raspunda la acea interactiune.

Google Core Web Vitals pentru FID recomanda un scor mai mic de 100 milisecunde.

Intre 100 ms si 300 ms, site-ul va avea nevoie de imbunatatiri pentru a respecta noile standarde impuse de Google.

CLS (cumulative layout shift) – masoara stabilitatea vizuala si frecventa cu care utilizatorii experimenteaza modificari neasteptate ale aspectului vizual al paginilor din site.

Google considera ca o schimbare vizuala are loc de fiecare data cand un element dintr-o pagina web isi schimba pozitia in mod neasteptat.

Aici este partea cea mai grea din Core Web Vitals, deoarece, conform Google, site-urile trebuie sa obtina un scor de 0.1 pentru a respecta noile standare.

3. Care este impactul provocat de Core Web Vitals in SEO?

In primul rand, Google inca nu foloseste Core Web Vitals in algoritmii motorului de cautare.

Toate semnalele prezentate anterior vor deveni un factor oficial de ranking (clasare) a rezultatelor organice din luna Mai 2021 si se vor aplica momentan doar cautarilor realizate pe dispozitivele mobile.

Google va continua sa puna accent pe continutul cel mai relevant in topul rezultatelor organice, indicand chiar si faptul ca paginile care ofera cele mai bune informatii vor ocupa pozitii mai bune, chiar daca au unele probleme cu metricele analizate de Core Web Vitals.

Deocamadata, calitatea continutului si numarul de backlink-uri au prioritate in ceea ce priveste experienta unui utilizator pe o pagina dintr-un site.

Cu toate acestea, in cazurile in care paginile sunt similare din punct de vedere al relevantei continutului, Google va afisa intai paginile cu cea mai buna experienta.

Asta inseamna ca Google va oferi timp tuturor site-urilor pentru a respecta noile standarde de SEO si web development, urmand ca in viitor Core Web Vitals sa capete o importanta tot mai mare.

4. Instrumente de masurare a metricelor Core Web Vitals si experienta paginii:

Nu stii sigur daca site-ul tau respecta noile standarde impuse de Google? Nicio problema. In piata exista suficiente instrumente dedicate de analiza, precum:

  • Mobile Friendly Test
  • Safe-browsing
  • HTTPS: Deschide site-ul sau o pagina din site cu browserul Google Chrome si, daca vezi un lacat langa adresa URL, inseamna ca site-ul este in HTTPS.

In ceea ce priveste metricele Core Web Vitals, poti utiliza urmatoare instrumente pentru o analiza si recomandari detaliate de remediere a problemelor intampinate de site:

Instrumente de masurare Google Core Web Vitals

Si sa nu uitam ca performantele site-urilor din punct de vedere Core Web Vital sunt prezente si in Search Console:

Acest raport oferit in Google Search Console iti arata ce grupuri de pagini de pe site-ul tau necesita o atentie speciala, pe baza datelor reale de la CrUX.

Insa, imbunatatirea experientei utilizatorilor pe o pagina dintr-un site este un subiect destul de complex si necesita cunostiinte tehnice pentru a obtine rezultatele impuse de Google prin metricele Core Web Vitals.

Retine ca Google se va concentra din ce in ce mai mult pe experienta utilizatorilor si pe termen lung, acesti factori de ranking vor capata o importanta mult mai mare in SEO.

Aboneaza-te la newsletter

    Articole recomandate

    Studii de caz
    Icon Certifications Certificari